Educational Value of the Pedagogy of Accompaniment
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.003Keywords
spirituality, education, pedagogy of accompaniment, synergy in education, personalismAbstract
Pedagogical work supports the development of the pupil by helping to achieve well-being, harmony in relationships with oneself and the environment, and, consequently, one’s goals. However, this vision of human development in pedagogical practice may take various forms. The article presents the vision of pedagogical support which results from the perception of humankind and personal development in terms of accompaniment pedagogy, also known as Jesuit pedagogy. The subject of reflection is the spirituality that arises from the spiritual exercises of St. Ignatius of Loyola. Its uniqueness lies in its theocentric and Christocentric perception of the world and humankind. In this spirituality, two principles deserve special attention – magis and cura personalis – which, both in practice and in scientific reflection, seem to lead to a synergistic effect. Referring to the message contained in these principles, the article presents the possibilities of using accompaniment pedagogy in everyday educational interactions.
References
Ablewicz K. (2007). (Nie)obecność ducha w wychowaniu człowieka. Z filozofii kultury Bogdana Nawroczyńskiego, „Horyzonty Wychowania”, t 6, nr 11, s. 57–79.
Brzostek K., Krysztofik J. (2022). Zjawisko synergii we współczesnych organizacjach, [w]: M. Szymańska, Z. Marek, J. Mółka, M. Mółka (red.), Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, s. 313–326.
Casalini C. (2019). Włodzimierz Ledóchowski’s Call for Cura Personalis: Humanist Roots and Jesuit Distinctiveness in Education, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 22 nr 4, s. 123–134.
Chmielewski M. (2002). Duchowość, [w]: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, s. 226–232.
Chmielewski M., Urbański S. (2002). Rozeznanie duchowe, [w]: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, s. 758.
Fleming D.L. (2013). Czym jest duchowość ignacjańska?, przeł. D. Piórkowski, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Gallagher M.P. (2008). Ignacjańskie rozeznanie kultury postmodernistycznej, [w]: W. Pasierbek (red.), Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 307–316.
Inglot M. (2007). Założenia Ratio studiorum (1599) i charakterystycznych cech jezuickiego wychowania (1986), [w]: A. Hajduk, J. Mółka (red.), Pedagogika wiary, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 85–95.
Jalics F. (2017). Towarzyszenie duchowe. Wspólne wzrastanie w wierze, przeł. A. Ziernicki, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Jurado M.R. (2002). Rozeznawanie duchowe. Teologia – historia – praktyka, przeł. K. Homa, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kądziołka D. (2022). Tradycje chrześcijańskie w doświadczeniach rodziny wielopokoleniowej. Perspektywa pedagogiczna, Kraków: Akademia Ignatianum (Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dra hab. Zbigniewa Marka).
Kolvenbach P.H. (2003). Formacja jezuity. Dokumenty, Rzym: Kuria Generalna Towarzystwa Jezusowego.
Królikowski W. (2022). Wprowadzenie, [w]: Św. Ignacy Loyola, Pisma, zebrał i opracował W. Królikowski SJ, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 117–177.
Lambert W. (2001). Słownik duchowości ignacjańskiej, przeł. O. Fendrych, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Lowney Ch. (2013). Heroiczne przywództwo. Tajemnice sukcesu firmy istniejącej ponad 450 lat, przeł. Ł. Malczak, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Łacny P. (2010). Jezuickie „magis” na przykładzie życia ojca Matteo Ricciego (1552–1610), [w]: A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 151–182.
Marek Z. (2007). Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Marek Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.
Marek Z., Walulik A. (2019). Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Marek Z., Walulik A. (2020). Pedagogika Dobrej Nowiny. Perspektywa katolicka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Michalski J. (2004). Edukacja i religia jako źródło rozwoju egzystencjalno‑kognitywnego. Studium hermeneutyczno‑krytyczne, Toruń: Wydawnictwo UMK.
Milerski B. (2022). Ekumeniczny Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja kształcenia ustawicznego, dialogicznego i religijnego, [w]: M. Szymańska, Z. Marek, J. Mółka, M. Mółka (red.), Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 131–146.
Misiurek J. (2002). Ignacjańska szkoła duchowości, [w]: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, s. 348–349.
Mol H., Pasławska-Smęder I. (2022). Świadectwo czynnikiem krytycznym relacji pedagogicznej, [w]: M. Szymańska, Z. Marek, J. Mółka, M. Mółka (red.), Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 75-84.
Nikitorowicz J. (2007). Tradycja, [w]: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 6, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 773.
Pasławska-Smęder I. (2021). Wychowanie do twórczego życia. Mediacyjne i moderacyjne uwarunkowania relacji między religijnością a zachowaniami twórczymi młodych dorosłych, Kraków: Akademia Ignatianum (Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Anny Walulik, prof. AIK).
Piechnik L. (2003). Powstanie i rozwój jezuickiej Ratio studiorum (1548–1599), Kraków: Wydawnictwo WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum.
Podstawy edukacji ignacjańskiej, red. J. Kołacz (2006). Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Poznański J. (2010). Kształtowanie postawy służby w III tygodniu Ćwiczeń duchownych – przesłanie dla praktyki edukacyjnej, [w]: A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 41–56.
Prowincje Polskie Towarzystwa Jezusowego (2017). Dekrety i dokumenty 36. Kongregacji Generalnej Towarzystwa Jezusowego. Rzym 2016, Wydawnictwo WAM, Kraków–Warszawa.
Steczek B. (2007). Charakterystyczne rysy duchowości ignacjańskiej – inspiracją dla rozwoju człowieka, [w:] A. Hajduk, J. Mółka (red.), Pedagogika wiary, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 73–84.
Św. Ignacy Loyola (2013). Ćwiczenia duchowne, wyd. 3, przeł. J. Ożóg, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Tryburska M.E. (2022). Doradztwo zawodowe w polskiej szkole, Kraków: Akademia Ignatianum (Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dra hab. Zbigniewa Marka).
Walulik A. (2011). Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Wójtowicz M. (2010). Dynamika Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli w ujęciu Gilles’a Cussona, [w]: A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 57–83.
Wprowadzenie do ćwiczeń duchownych (1968). [w]: Św. Ignacy Loyola, Pisma wybrane. Komentarze, t. 2, red. M. Bednarz, A. Bober, R. Skórka, Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
Zdybicka Z.J. (2006). Człowiek i religia, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Zbigniew Jan Marek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 498
Number of citations: 0