Landmark Events in the Lives of the Characters in the film The Purim Miracle
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.1.006Keywords
Jewish origins, process structures, biography, biographical workAbstract
In this article, I analyze the fate of the protagonists of the film titled The Purim Miracle. The purpose of the analysis is to reconstruct the fate of the protagonists, as well as to show the transformations that took place in their lives. The structure of the article consists of two parts: theoretical and analytical. In the introduction, I present a historical outline of Purim, the most important holiday for the representatives of the Mosaic religion, called the Jewish carnival. In the theoretical part, I summarize the issues that relate to landmark events in human life. Then I explain the issues concerning biographical process structures as seen by Fritz Schütze. In the analytical part, I describe the fate of the protagonists of The Purim Miracle, namely the parents (Jan and Jadwiga) and their son (Henio). The process of discovering one’s origins is a watershed event both for the life of the whole family and for individual family members. It causes changes in their biography, which requires biographical work. The fate of the characters is interpreted in relation to the process structures distinguished by Fritz Schütze. The title of the film itself is symbolic, as it refers to the holiday during which the transformation of the characters from Catholics to Jews took place. The biculturalism of the family is revealed not simultaneously, but linearly.
References
Bal M. (2012). Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków: Eidos.
Bonisławski R., Podolska J., Spacerownik. Widzew i nie tylko…, bezpłatny dodatek do „Gazety Wyborczej”, 11 X 2007 r.
Borek P. (2016). Święto Purim, „List informacyjno-modlitewny”, nr 2.
Dobrowolska D. (1992). Przebieg życia – fazy – wydarzenia, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 75–85.
Jakob G. (2001). Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 111–126.
Kameraz-Kos N. (1997). Święta i tradycje żydowskie, Warszawa: Cyklady.
Kaźmierska K. (2008). Biografia i pamięć. Na przykładzie pokoleniowego doświadczenia ocalonych z Zagłady, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Kaźmierska K. (2004). Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, „Przegląd Socjologiczny”, nr 1(53), s. 71–96.
Kłoskowska A. (2005). Kultury narodowe u korzeni, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Koczanowicz L., Nahirny R., Włodarczyk R. (red.). (2005). Narracje – (Auto)biografia – Etyka, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP.
Kos E. (2013). Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych, [w:] D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 91–116.
Lalak D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Lenzen G. (red.). (2003). Podstawowe pojęcia pedagogiczne, Berlin–Szczecin: Wydawnictwo Mater.
Majewski M. (2009). Judaizm – święta i obrzędy. Pakiet edukacyjny, Warszawa: Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego.
Piestrzeniewicz M. (2012). Kultura fizyczna łodzian na przełomie XIX i XX wieku, „Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej”, nr 10, s. 137–152.
Prawda M. (1989). Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (o koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze), „Studia Socjologiczne”, nr 4, s. 81–98.
Rokuszewska-Pawełek A. (1996), Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schützego, „ASK Research&Methods”, nr 1, s. 37–54.
Urbaniak-Zając D. (2005). Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych, [w:] L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (Auto)biografia – Etyka, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP, s. 115–127.
Urbaniak-Zając D., Kos E. (red.). (2013), Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.). (2001), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wiszniewska I. (2014), My, Żydzi z Polski, Warszawa: Czarna Owca.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Agnieszka Krawczyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 951
Number of citations: 0