Protection of Minors Against Sexual Abuse on the Example of the Document Prevention of Sexual Violence Against Students in a Catholic School
Keywords
child sexual abuse, safeguarding, protection of minors, comprehensive child sexual abuse prevention strategy, safety in schools, Catholic schools, Catholic Church in PolandAbstract
Child sexual abuse is a social problem that requires a strong response. Therefore, action is needed to prevent harm. Information materials, procedures and training should be provided to strengthen safety in places where children and youth are present. The purpose of this article is to present the document Prevention of Sexual Violence Against Students in a Catholic School. Its creation stems from the demand to prepare prevention materials adapted to the context of educational institutions. The document is primarily aimed at Catholic schools, as it takes into account the prevention system of the Catholic Church in Poland. However, it can also be useful in other types of schools as most of the provisions are universal. The article describes the origins of the document and the theoretical assumptions lying behind it. It is mainly based on the comprehensive child sexual abuse prevention strategy developed by Stephen Smallbone, William L. Marshall and Richard Wortley. This concept postulates preventive action at three levels: universal, selective and interventional. Not only does the article summarize the key provisions of the publication in question but also it shows how the document applies the comprehensive prevention model in a school setting.
References
Applewhite M. (2016). Historical and Current Standards of Care for Prevention and Response to Sexual Abuse, https://www.linkedin.com/pulse/historical-current-standards-care-prevention-response-applewhite [access: 08.05.2022].
Beisert M., Izdebska A. (2012). “Wykorzystywanie seksualne dzieci,” Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, vol. 11, no. 2, pp. 48–66.
Biel K. (2022). “Prevention of Sexual Abuse against Children and Young People on the Example of the Child Protection Center in Kraków,” The Person and the Challenges, vol. 12, no. 1, pp. 201–212.
Bojanowski W., Bremer M., Gromada M., Kusz E., Moskal D., Musiał M., Pałacki Ł., Seredyńska A., Wolff H., Wyzina A. (2022). Profilaktyka przemocy seksualnej wobec uczniów w szkole katolickiej, Kraków: Centrum Ochrony Dziecka, https://cod.ignatianum.edu.pl/materialy-edukacyjne/prewencja-w-szkole.html [access: 01.08.2022].
Catholic Schools Council (2022a). “Baza szkół,” https://rsk.edu.pl/baza-szkol/ [access: 04.08.2022].
Catholic Schools Council (2022b). “O nas,” https://rsk.edu.pl/o-nas/ [access: 04.08.2022].
Czub M. (2015). Zrozumieć dziecko wykorzystane seksualnie, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Izdebska A. (2009). “Konsekwencje przemocy seksualnej wobec dzieci,” Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, vol. 8, no. 4, pp. 37–55.
Izdebska A., Ruchel A. (2011). “Profilaktyka wykorzystania seksualnego dziecka – systemowe oddziaływania w zakresie edukacji seksualnej,” Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, vol. 10, no. 1, pp. 54–67.
Jarosz E. (2011). “Profilaktyka krzywdzenia dzieci,” Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, vol. 10, no. 1, pp. 7–26.
Kalita L., Chrzan-Dętkoś M. (2019). “Rola superwizji w profilaktyce krzywdzenia dzieci,” Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, vol. 18, no. 2, pp. 120–138.
Kita B. (2011). “Zadania pracowników szkoły w sytuacji rozpoznania lub podejrzenia krzywdzenia dziecka w rodzinie,” in J. Zmarzlik (ed.) Przemoc w rodzinie wobec dziecka. Procedury interwencyjne w szkole, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, pp. 69–81.
Kusz E. (2020). “Profilaktyka wykorzystywania seksualnego w Kościele katolickim,” Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, vol. 19, no. 2, pp. 235–261.
Makaruk K., Włodarczyk J., Szredzińska R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych, Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Polish Bishops’ Conference (2014), Prewencja nadużyć seksualnych w pracy duszpasterskiej i wychowawczej, https://cod.ignatianum.edu.pl/component/content/article/10-episkopatu/17-kep-prewencja-nadu%C5%BCy%C4%87-seksualnych-w-pracy-duszpasterskiej-i-wychowawczej.html?Itemid=109 [access: 08.08.2022].
Przeciszewski M. (2022). “Counteracting Sexual Abuse in the Catholic Church: The System in Poland,” The Person and the Challenges, vol. 12, no. 1, pp. 137–159.
Sajkowska M. (2011). “Wykorzystywanie seksualne dzieci,” Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, vol. 10, no. 3, pp. 147–159.
Sajkowska M. (2017). “Wykorzystywanie seksualne dzieci,” in Dzieci się liczą 2017. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, pp. 232–251.
Sajkowska M. (2018). “Co wiemy o wykorzystywaniu seksualnym dzieci? Ustalenia terminologiczne, skala zjawiska, oblicza problemu społecznego,” in A. Żak, E. Kusz (eds.), Seksualne wykorzystywanie małoletnich w Kościele. Problem – odpowiedź Kościoła – doświadczenie polskie, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, pp. 163–207.
Sajkowska M., Skierkowska M. (2020). “Zintegrowany model profilaktyki wykorzystywania seksualnego dzieci według Smallbone’a, Marshalla i Wortleya,” Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, vol. 19, no. 2, pp. 11-44.
Seredyńska A. (2013). “Superwizja koleżeńska jako wsparcie w pracy nauczyciela,” Pedagogika Społeczna, vol. 12, no. 4, pp. 99–112.
Skórzewska-Amberg M. (2021). “Ochrona dziecka przed wykorzystaniem seksualnym w polskim kodeksie karnym,” in M. Cholewa, P. Studnicki (eds.), Wykorzystywanie seksualne osób małoletnich. Ujęcie interdyscyplinarne. Część 1, Kraków: Scriptum, pp. 133–175.
Smallbone S., Marshall W.L., Wortley R. (2008). Preventing Child Sexual Abuse: Evidence, Policy and Practice, Portland (OR): Willan Publishing.
Studnicki P. (2021). “Instytucjonalna odpowiedź Kościoła w Polsce na dramat wykorzystywania seksualnego osób małoletnich,” in M. Cholewa, P. Studnicki (eds.), Wykorzystywanie seksualne osób małoletnich. Ujęcie interdyscyplinarne. Część 2, Kraków: Scriptum, pp. 307–342.
The Act of January 26, 1982 Teacher’s Charter. Journal of Laws 1982, No. 3, item 19, as amended d.
The Act of 06/06/1997 Penal Code. Journal of Laws 1997, No. 88, item 553, as amended d.
The Act of 06/06/1997 Code of Criminal Procedure. Journal of Laws 1997, No. 89, item 555, as amended d.
The Act of May 13, 2016 on counteracting the threat of sexual crime. Journal of Laws 2016, item 862, as amended d.
Włodarczyk J., Makaruk K., Michalski P., Sajkowska M. (2018). Ogólnopolska diagnoza skali i uwarunkowań krzywdzenia dzieci. Raport z badań, Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
World Health Organization. Violence and Injury Prevention Team & Global Forum for Health Research (1999). Report of the Consultation on Child Abuse Prevention, Geneva: World Health Organization, https://apps.who.int/iris/handle/10665/65900 [access: 09.08.2022].
Zmarzlik J. (2011), “Sexual Abuse of Children,” in J. Zmarzlik (ed.), Przemoc w rodzinie wobec dziecka. Procedury interwencyjne w szkole, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, pp. 55–68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Wojciech Bojanowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 296
Number of citations: 0