The Activity of Stanisław Tync for the Development of the History of Education After the Second World War
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2022.2.002Keywords
Stanisław Tync, historian of education and upbringing, history of upbringing, didactic activity, organizational and scientific activityAbstract
The article is devoted to one of the most distinguished Polish scholars and academic teachers, Stanisław Franciszek Tync. In his academic and professional biography, two periods should be distinguished: the interwar period and the postwar period. The text focuses on a presentation of his activities concerning the development of the history of education after the Second World War. At that time, he was an academic teacher at the University of Wrocław. The presented reflection focuses on the discussion of his scientific, organizational, and didactic activity related to teaching the history of education. His merits in educating young scientific staff are also outlined. The issue of Tync’s participation in the scientific life of historians of education is also discussed.
The article was prepared using mainly archival materials from the Archives of the Polish Academy of Sciences in Warsaw, Archives of the Jagiellonian University, Archives of the University of Wrocław. The correspondence, reviews, and opinions of Tync, as well as the documentation of his didactic activity, turned out to be crucial for any discussion of the topic. From these sources, we can read Tync’s contribution to the development of the scientific community of educational historians and reconstruct the issues of teaching the history of education.
References
Źródła rękopiśmienne
Biblioteka Jagiellońska (BJ), Dział Rękopisów, Przyb. 168/83. Korespondencja S. Kota z S. Tyncem.
Źródła archiwalne
Archiwum Polskiej Akademii Nauk (A PAN), Warszawa, sygn. III-138. Spuścizna S. Tynca.
Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego (A UJ), sygn.WF II 504. Teczka akt doktorskich S. Tynca.
Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego (A UJ), sygn. WF II 121. Akta habilitacyjne S. Tynca.
Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego (A UJ). Akta Naukowego Towarzystwa Pedagogicznego, sygn. DL 12; Księga protokołów posiedzeń Zarządu NTP 1946–1957, sygn. DL 19, 31; Konferencja programowa NTP przy współudziale delegatów Ministerstwa Oświaty z dnia 23 XI 1947 r. w Krakowie; Konferencja w sprawie zorganizowania prac naukowo-badaw¬czych w zakresie nauk pedagogicznych odbyta w Krakowie w dniach 19 i 20 marca 1948 r.; Sekcje specjalistyczne NTP 1929–1950.
Archiwum Uniwersytetu Wrocławskiego (A UWr), sygn. 120. Akta osobowe S. Tynca.
Wspomnienia
Bojarska M. (1974). Profesorowie w moich oczach, [w:] Księga pamiątkowa 400-lecia Toruńskiego Gimnazjum Akademickiego, t. 3: XIX i XX w., red. Z. Zdrójkowski, Toruń: Zakłady Graficzne WSiP, s. 40–42.
Miąso J. (2004). Garść wspomnień i refleksji, [w:] Instytut Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk w latach 1953–2003, red. J. Schiller, L. Zasztowt, Warszawa: Instytut Historii Nauki PAN; Wydawnictwo Retro-Art.
Tyncowa M. (1974). Wspomnienia z Torunia (1920–1931), [w:] Księga pamiątkowa 400-lecia Toruńskiego Gimnazjum Akademickiego, t. 3: XIX i XX w., red. Z. Zdrójkowski, Toruń: Zakłady Graficzne WSiP, s. 43–46 i odb.
Źródła drukowane
Drozd J. i in. (oprac.) (1989). Katalog rozpraw doktorskich i habilitacyjnych 1945–1985, t. 1: Uniwersytet Wrocławski, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kot S. (1929). Źródła do historii wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do końca w. XVII. Wybrał i objaśnił Stanisław Kot, Warszawa: Gebethner i Wolff.
Kot S. (1930). Źródła do historii wychowania, t. 2: Od początku w. XVIII do początku w. XX. Wybrał i objaśnił Stanisław Kot, Warszawa: Gebethner i Wolff.
Opracowania
Adamek S. (1998). Stanisław Tync, [w:] Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 210.
Barycz H. (1964). Stanisław Tync jako historyk wychowania i szkolnictwa (1889–1964), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 3, s. 285–302.
Biskup M. (1977 i 1978). Dzieje Towarzystwa Naukowego w Toruniu 1875–1975, t. 1–2, Toruń: Towarzystwo Naukowe w Toruniu.
Chamcówna M. (1964). Wydział Filozoficzno-Historyczny, [w:] Uniwersytet Wrocławski 1956–1959, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 93–119.
Chamcówna M., Kargul J. (1989). Katedra i Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego w latach 1945–1989, „Kwartalnik Pedagogiczny”, R. 34, nr 2, s. 113–122.
Kaczmarek S. (1980). Stanisław Tync, [w:] Uczeni wrocławscy 1945–1979, red. J. Trzynadlowski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 51–54.
Kasprzyk J. (1968). Stanisław Tync – badacz dziejów Gimnazjum Toruńskiego, „Rocznik Toruński”, R. 3, s. 89–98.
Suchodolski B., Wołoszyn S. (red.) (1955). Elementy nauk pedagogicznych, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Szablicka-Żak J. (2002). Mirosława Chamcówna (1919–2000), [w:] Ocalić od niepamięci, red. J. Szablicka-Żak, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 93–102.
Szulakiewicz W. (2000). Historia oświaty i wychowania w Polsce 1918–1939. Studium historiograficzne, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 176–191.
Szulakiewicz W. (2002). Stanisław Franciszek Tync (1889–1964). Szkic portretu historyka oświaty i wychowania, [w:] Ocalić od niepamięci, red. J. Szablicka-Żak, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 11–25.
Szulakiewicz W. (2009). Z dziejów uczestnictwa historyków wychowania w zjazdach historycznych, [w:] Z dziejów polskiej teorii i praktyki edukacyjnej, red. W. Szulakiewicz, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 11–12.
Śródka A. (1995). Kot Stanisław, [w:] Uczeni polscy XIX i XX stulecia, t. 2: H–Ł, Warszawa, Agencja Wydawnicza Aries, s. 296–299.
Tync S. (1924). Stanisław Kot. Historia wychowania, „Ruch Pedagogiczny”, nr 5–6, s. 133–137.
Tync S. (1931). Kształcenie nauczycieli szkół powszechnych we Francji, „Pedagogium”, nr 9, s. 121–122.
Tync S. (1932). Odpowiedź, „Pedagogium”, nr 2–3, s. 41–42.
Tync S. (1946). Zygmunt Kukulski, „Pamiętnik Literacki”, t. 36, nr 1–2, s. 234–240.
Tync S. (1964). Rola historii wychowania w podnoszeniu kultury pedagogicznej nauczycieli, [w:] Pedagogika na usługach szkoły (Wybrane zagadnienia), red. F. Korniszewski, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, s. 258–276.
Tync S. (1965a). Gimnazjum akademickie w Toruniu, [w:] Historia wychowania, t. 1, red. Ł. Kurdybacha, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 391–395.
Tync S. (1965b). Szkolnictwo kalwińskie w Polsce, [w:] Historia wychowania, t. 1, red. Ł. Kurdybacha, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 395–399.
Wrzoskowa M. (1974). Materiały Stanisława Tynca, „Biuletyn Archiwum Polskiej Akademii Nauk”, nr 17, s. 82–125.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Władysława Szulakiewicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 643
Number of citations: 0