Wanda Bobrowska-Nowak (1925–2003): A Researcher into the Polish Pedagogical and Psychological Heritage
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2022.2.004Keywords
Wanda Bobrowska-Nowak, biography, didactic activity, University of Silesia in Katowice, scientific outputAbstract
In the presented research, a biography of Prof. Wanda Bobrowska-Nowak (1925–2003) is presented. She was a Polish historian of education who carried out her didactic and scientific activity in the University of Łódź and the University of Silesia in Katowice. Her scientific interests were mostly focused on the history of education, resocialization, care pedagogy, therapy, as well as on moral education and history of Polish psychology. She held numerous academic positions, among others being the Head of the Department of History of Education, the Head of the Institute of Pedagogy and the Dean of the Faculty of Pedagogy and Psychology at the University of Silesia in Katowice. Bobrowska-Nowak had family ties with Vilnius and she collaborated with the Polish University located in Vilnius. She was a supervisor of numerous MA theses and eleven doctoral dissertations. Her fruitful scientific research and creative effort in the field of history of education (with a special focus on pre-school education in Silesia and the output of Polish psychology) have resulted in many scientific works and articles, which brought closer one of the mainstays of pedagogy. Bobrowska-Nowak has made a tremendous contribution to the development of pedagogical thought and its transformations. Her publications are of precious aid for historians of education, educators, and pedagogy students. Moreover, they can be helpful in instilling respect for the tradition of didactics and moral education.
References
Archiwum Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Akta osobowe 15/B, k. 289.
Barciak A. (red.) (2008). Non omnis moriar. Zmarli Pracownicy Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 1968–2008, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Barczyk P.P. (red.) (2011). W służbie oświaty i wychowania. Księga pamiątkowa dedykowana pracownikom, słuchaczom, absolwentom i sympatykom kolegium nauczycielskiego w Bytomiu z okazji osiemnastolecia działalności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bobrowska-Nowak W. (1969). Próby badawcze Bolesława Brażka na tle początków psychologii w Polsce, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, t. 14, nr 4, s. 661–677.
Bobrowska-Nowak W. (1971a). Julian Ochorowicz na drogach i bezdrożach psychologii, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, t. 16, nr 1, s. 67–85.
Bobrowska-Nowak W. (1971b). Pionierzy psychologii naukowej w Polsce, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1972). Charakterystyki osobowościowe jako forma poznawania człowieka w dziennikach Juliana Ochorowicza, [w:] J. Bohucki (red.), Z teorii i praktyki wychowania, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 67–80.
Bobrowska-Nowak W. (1973a). Początki polskiej psychologii. Monografie z dziejów nauki i techniki, t. 85, Wrocław–Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Bobrowska-Nowak W. (1973b). Polskie Towarzystwo Badań nad Dziećmi w świetle dokumentów, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1, s. 9–27.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1977). Materiały pomocnicze do historii psychologii. Psychologia rozwojowa i wychowawcza z latach 1870–1930. Wyboru dokonała W. Bobrowska-Nowak, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1978a). Wychowanie i praca młodzieży w województwie śląskim i Zagłębiu Dąbrowskim w warunkach gospodarki kapitalistycznej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1978b). Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Cz. 1: Teorie pedagogiczne i rozwój praktyki. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Bobrowska-Nowak W. (1978c). Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Cz. 2: Wybór materiałów źródłowych. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1979a). Materiały pomocnicze do pedagogiki resocjalizacyjnej i opiekuńczej. Skrypt dla studentów I, II i IV roku studiów dziennych oraz I, II i III roku studiów zaocznych. Wybór i opracowanie W. Bobrowska-Nowak, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1979b). Psychologia rozwojowa i wychowawcza w latach 1870–1930. Skrypt przeznaczony dla studentów II i IV roku psychologii oraz I i IV roku pedagogiki studiów dziennych i zaocznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1980). Instytut Pedagogiczny w Katowicach i jego funkcje w środowisku (1928–1939), „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Pedagogika – Historia Wychowania”, nr 10, s. 47–59.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1982). Kierunki działalności pedagogicznej na Śląsku w latach 1922–1939, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1983). Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Bobrowska-Nowak W. (red.). (1984). Oświata na Śląsku. Potrzeby, organizacja, rozwój (1922–1939), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1987). Psychologia, [w:] B. Suchodolski (red.), Historia nauki polskiej, t. 4: 1863–1918, cz. 3, Wrocław–Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. 885–912.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1989). Szkice z historii psychologii i pedagogiki, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1990). Wybrane problemy wychowawcze pedagogiki polskiej (Przeszłość i teraźniejszość), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (red.) (1992). Rozwój pedagogiki w II Rzeczypospolitej (1918–1939). Problemy kontrowersyjne, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bobrowska-Nowak W. (1993). Kartki z przeszłości „Chowanny”, „Chowanna”, t. 1, s. 7–15.
Bobrowska-Nowak W. (1994). Dr Renata Zielińska (1929–1993), „Chowanna”, t. 2, s. 96–98.
Bobrowska-Nowak W., Czarnecki K. (1970). Narodziny i rozwój psychologii w Polsce (Wybór materiałów), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Hulewicz J. (1931). Nie wyzyskana rola historii wychowania we współczesnym szkolnictwie polskim, „Chowanna”, z. 1, s. 3.
Jamrożek W. (1994). [recenzja: Rozwój pedagogiki w II Rzeczypospolitej (1918–1939). Problemy kontrowersyjne, red. W. Bobrowska-Nowak, Katowice 1992], „Chowanna”, t. 2, s. 75–79.
Juszczyk S. (2007). Jubileusz 30-lecia Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego (1976–2006). Rodowód – instytucjonalizacja – rozwój i zamierzenia, „Chowanna”, t. 2, s. 169–207.
Kempa G. (2011). Kształcenie nauczycieli szkolnictwa ogólnokształcącego na Górnym Śląsku w latach 1865–1976, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kowolik P. (2002). Profesor zw. dr hab. Wanda Bobrowska-Nowak – pedagog, psycholog i historyk wychowania, [w:] M. Wójcik (red.), Wychowanie – opieka – wsparcie. Tradycje i doświadczenia polskiej pedagogiki oraz możliwości współczesnego ich wykorzystania, Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda, s. 17–21.
Kowolik P. (2003). Profesor zw. dr hab. Wanda Bobrowska-Nowak – pedagog, psycholog i historyk wychowania, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1, s. 105–108.
Kowolik P. (2012). Zapomniani pedagodzy i nauczyciele przedszkoli w Polsce i na Śląsku, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 2(52), s. 41–51.
Lepalczyk I. (red.) (1988). Źródła do pedagogiki opiekuńczej, t. 1, cz. 1 i 2 [wybór i oprac. cz. 1 – W. Bobrowska-Nowak, cz. 2 – I. Lepalczyk], Warszawa–Łódź: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Miąso J. (2000). [recenzja: Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998], „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 39, s. 163.
Sadzikowska L. (2019). Uczeni o wileńskich korzeniach na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, [w:] K. Heska-Kwaśniewicz, J. Januszewska-Jurkiewicz, E. Żurawska (red.), Między Śląskiem a Wileńszczyzną, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 251–266.
Stopińska-Pająk A. (2008). Bobrowska-Nowak Wanda [hasło], [w:] A. Meissner, W. Szulakiewicz (red.). Słownik biograficzny polskiej historii wychowania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 110–115.
Szulakiewicz W. (1999). [recenzja: Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998], „Biuletyn Historii Wychowania”, nr 9–10, s. 62–63.
Szulakiewicz W. (2006). Historia oświaty i wychowania w Polsce, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Wyrwich B., Stiler S., Mikka A., Piwowar K., Skrzyniarz A., Kolloch A., Pilarska I. (2011). Poszukując mistrza (opracowanie poświęcone pamięci prof. zw. dr hab. Wandzie Bobrowskiej-Nowak), [w:] P.P. Barczyk (red.), W służbie oświaty i wychowania. Księga pamiątkowa dedykowana pracownikom, słuchaczom, absolwentom i sympatykom kolegium nauczycielskiego w Bytomiu z okazji osiemnastolecia działalności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 159–174.
Zdanowicz A. (2011). Kadra kolegium nauczycielskiego w Bytomiu, [w:] P.P. Barczyk (red.), W służbie oświaty i wychowania. Księga pamiątkowa dedykowana pracownikom, słuchaczom, absolwentom i sympatykom kolegium nauczycielskiego w Bytomiu z okazji osiemnastolecia działalności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 285–292.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Danuta Kocurek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 1173
Number of citations: 0