Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The Well-Being of Women Combining Jobs in the Teaching Profession and Family Life during the COVID-19 Pandemic
  • Home
  • /
  • The Well-Being of Women Combining Jobs in the Teaching Profession and Family Life during the COVID-19 Pandemic
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 No. 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja /
  4. Articles and Dissertations

The Well-Being of Women Combining Jobs in the Teaching Profession and Family Life during the COVID-19 Pandemic

Authors

  • Joanna Gliwicka Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Iwona Sikorska https://orcid.org/0000-0002-1309-8065

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.1.005

Keywords

well-being, coping, remote work, COVID-19 pandemic, teachers

Abstract

The lives of adults typically revolve around work and family as areas of particular importance but the COVID-19 pandemic had a significant impact on the balance between these areas and the well-being of adults.

The purpose of this study was to examine whether a sudden, forced change to a remote work during the early stages of the COVID-19 pandemic was associated with changes in teachers’ emotional well-being. The areas of research interest were the following: changes in perceptions of one’s profession – before the pandemic and after (Area I), adaptation to the new form of remote working (Area II), and personal development as a result of the new work situation (Area III). The participants of the study were 10 female English teachers working in elementary schools. The study took the form of a multiple case study, and the data collection method was by means of a structured interview.

The research has shown that the examined teacher-mothers recognize the developmental significance of experiences throughout the initial pandemic period despite the difficulties they faced in adapting to that new work setting. The analysis of the results confirms the exceptional flexibility and efficiency of these women in reconciling their roles, their admirable persistence in achieving their goals, and their high resistance to the negative effects of long-term stress and tension.

References

Aguilera D.C., Messick J.M. (1986). Crisis Intervention: Theory and Methodology, St. Louis (MO): CV Mosby.

Borkowska S. (2010). Równowaga między pracą a życiem pozazawodowym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, t. 240, s. 5–44.

Brocławik K. (2002). Zespołowa aktywność twórcza. Jakościowe badania dynamiki grup twórczego myślenia. Nieopublikowana praca doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. A. Gałdowej, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Ciekanowski Z., Stachowiak Z. (2012). Klęski żywiołowe jako przesłanki sytuacji nadzwyczajnych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, t. 22, nr 95, s. 375–398.

Dolot A. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na pracę zdalną – perspektywa pracownika, „E-mentor”, nr 1(83), s. 35–43.

James R.K., Gilliland B.E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej, przeł. A. Bidziński, K. Mazurek, Warszawa: Parpamedia – Wydawnictwo Edukacyjne; Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Janicka I. (2008) Konflikt w relacji rodzina – praca a jakość życia jednostki, [w:] L. Golińska, B. Dudek (red.), Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 418–430.

Keyes C.L.M. (2002). The Mental Health Continuum: From Languishing to Flourishing in Life, „Journal of Health and Social Behavior”, t. 43, nr 2, s. 207–222.

Lachowska B. (2012). Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi a jakość życia pracujących rodziców, „Psychologia Społeczna”, t. 7, nr 4(23), s. 353–372.

Lubrańska A.S. (2014). Konflikt praca – rodzina i rodzina – praca w aspekcie różnic międzypłciowych i międzypokoleniowych, „Medycyna Pracy”, t. 65, nr 4, s. 521–533.

Lucas R., Diener E., Suh E. (1996). Discriminant Validity of Well-Being Measures, „Journal of Personality and Social Psychology”, t. 71, nr 3, s. 616–628.

Pyżalski J. (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa: Wydawnictwo EduAkcja.

Skowrońska A. (2014). Pomoc społeczna w obliczu katastrof i kryzysów złożonych, Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.

Straś-Romanowska M. (red.) (2000). Metody jakościowe w psychologii współczesnej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2022-03-31

How to Cite

1.
GLIWICKA, Joanna and SIKORSKA, Iwona. The Well-Being of Women Combining Jobs in the Teaching Profession and Family Life during the COVID-19 Pandemic. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 31 March 2022. Vol. 25, no. 1, pp. 85-105. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.1.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 No. 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2022 Joanna Gliwicka, Iwona Sikorska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 680
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

well-being, coping, remote work, COVID-19 pandemic, teachers
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop