Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Znaczenie dobrostanu nauczyciela w procesie kształtowania wartości poznawczych i społecznych : The Meaning of the Well-being of a Teacher during the Process of Teaching Cognitive and Social Values
  • Home
  • /
  • Znaczenie dobrostanu nauczyciela w procesie kształtowania wartości poznawczych i społecznych : The Meaning of the Well-being of a Teacher during the Process of Teaching Cognitive and Social Values
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 No. 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja /
  4. Articles and Dissertations

Znaczenie dobrostanu nauczyciela w procesie kształtowania wartości poznawczych i społecznych

The Meaning of the Well-being of a Teacher during the Process of Teaching Cognitive and Social Values

Authors

  • Anna Wójcik Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0003-0874-1834

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.1.004

Keywords

cognitive values, social values, subjective well-being, student orientation, self-control

Abstract

The article aims to present the concept of subjective well-being as a proposal for future preschool and early schoolteachers to be used in the process of educating to values. The author puts forward the thesis that it is necessary for students to define and understand subjective well-being and to become aware that a teacher in a Polish educational institution must rely on their own prophylaxis in this regard in order to create a positive personal model. The article highlights the need for daily, systematic and long-term care for subjective well-being in order to cultivate self-control. Teaching efficiency is closely correlated with the teacher’s personal well-being as the teacher not only provides knowledge but also supplies an example which is worth following when learning social and cognitive values.

References

Becker B.E., Huselid M.A., Ulrich D. (2012). Karta wyników zarządzania zasobami ludzkimi, Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.

Borkowski J. (2010). System edukacyjny, [w:] M. Dyrda, A.W. Świderski (red.), Rozwój osobowy a system wartości ucznia, Siedlce: Mazowieckie Samorządowe Centrum Kształcenia Nauczycieli, s. 139–145.

Day Ch. (2008). Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dolan P. (2015). Happiness by Design: Finding Pleasure and Purpose in Everyday Life, London: Penguin Books.

Galderisi S., Heinz A., Kastrup M., Beezhold J., Sartorius N. (2015). Toward a New Definition of Mental Health, „World Psychiatry”, t. 14, nr 2, s. 231–233, DOI: 10.1002/wps.20231.

Gardner B., Lally P., Wardle J. (2012). Making Health Habitual: The Psychology of ‘Habit-Formation’ and General Practice, „British Journal of General Practice”, t. 62, nr 605, s. 664–666. DOI: https://doi.org/10.3399/bjgp12X659466.

Gaś Z. (2001). Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kinman G., Wray S., Strange C. (2011). Emotional Labour, Burnout and Job Satisfaction in UK Teachers: The Role of Workplace Social Support, „Educational Psychology”, t. 31, nr 7, s. 843–856, DOI: 10.1080/01443410.2011.608650.

Korczyński S. (2014). Stres w pracy zawodowej nauczyciela, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Norrish J.M., Vella-Brodrick D.A. (2009). Positive Psychology and Adolescents: Where Are We Now? Where to From Here?, „Australian Psychologist”, t. 44, nr 4, s. 270–278, DOI: 10.1080/00050060902914103.

Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. (2010). Osobowość – stres a zdrowie, Warszawa: Difin.

Seligman M.E.P., Csikszentmihalyi M. (2000). Positive Psychology: An Introduction, „American Psychologist”, t. 55, nr 1, s. 5–14, DOI: 1037/0003-066X,55.1.5.

Seligman M.E.P. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfilment, New York: The Free Press.

Seligman M.E.P. (2005). Prawdziwe szczęście: psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia, przeł. A. Jankowski, Poznań: Media Rodzina.

Seligman M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenia na kwestię szczęścia i dobrego życia, przeł. P. Szymczak, Poznań: Media Rodzina.

Szempruch J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tyrańska M. (red.) (2012). Współczesne tendencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Warszawa: Difin.

WHO. The Global Health Observatory, Health and Well-Being, https://www.who.int/data/gho/data/major-themes/health-and-well-being [dostęp: 2.03.2022].

Woynarowska B. (2017). Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2022-03-31

How to Cite

1.
WÓJCIK, Anna. Znaczenie dobrostanu nauczyciela w procesie kształtowania wartości poznawczych i społecznych : The Meaning of the Well-being of a Teacher during the Process of Teaching Cognitive and Social Values . Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 31 March 2022. Vol. 25, no. 1, p. 69=84. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.1.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 No. 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2022 Anna Wójcik

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 1355
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

cognitive values, social values, subjective well-being, student orientation, self-control
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop