Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Patroness for Confirmation as a Moral Model: The Perspective of Catholic Women on the Threshold of Adulthood
  • Home
  • /
  • Patroness for Confirmation as a Moral Model: The Perspective of Catholic Women on the Threshold of Adulthood
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 No. 3 (2022): Etyka w edukacji /
  4. Articles and Dissertations

Patroness for Confirmation as a Moral Model: The Perspective of Catholic Women on the Threshold of Adulthood

Authors

  • Magdalena Maciejewska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-8523-3310

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.3.009

Keywords

patronesses, confirmation, moral model, women

Abstract

The article is devoted to the patron saints chosen by young Catholics for the sacrament of Confirmation, recalled several years after the decision. It was based on focus group interviews conducted with students in the last years of secondary school. Despite the decision of the Polish Bishops’ Conference that young people should keep their baptismal names at the sacrament of Confirmation (if it is the name of a saint), most of the women interviewed had the option of choosing any patroness. According to the narratives presented herein, it was an important event for them and most of their decisions were carefully considered. Their searches regarding names were most often independent, rarely related to either religion lessons or parish catechesis.

The patron saints chosen by the interviewees a few years earlier were often referred to as specific moral role models. The holy or blessed behavior and attitudes displayed by these women were usually positively perceived by girls on the threshold of adulthood. Therefore, it is worth reflecting on both preventing young people from autonomously, reflectively choosing a patron saint with whom they want to identify due to interests or professional plans as well as the entire process of familiarizing them with personal religious role models from parish catechesis and religious education at school.

References

Anderson G. (1990). Fundamentals of Educational Research, London–New York–Philadelphia (PA): The Falmer Press.

Archer M. (2006). Persons and Ultimate Concerns: Who We Are is What We Care About, [w:] E. Malinvaud, M.A. Glendon (red.), Conceptualization of the Person in Social Sciences. The Proceedings of the Eleventh Plenary Session of the Pontifical Academy of Social Sciences, 18–22 November 2005, Vatican City: The Pontifical Academy of Social Sciences, s. 261–283.

Archer M., Collier A., Porpora D. (2004). Transcendence: Critical Realism and God. London–New York: Routledge.

Bauman T. (2001). Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych, [w:] T. Pilch, T. Bauman (red.), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 70–266.

Bocheński J.M. (1993). Logika i filozofia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Borysiuk L. (2016). Bierzmowanie sakramentem ku wierze dojrzałej, „Teologiczne Studia Siedleckie” t. 13, s. 51–63.

Ciechowska M. (2018). Badania fokusowe, [w:] M. Ciechowska, M. Szymańska (red.), Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Część I, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 101–164.

Chrost M. (2018). Refleksyjność wyzwaniem współczesnego świata, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 21, nr 4, s. 55–66.

Czaplicka-Jedlikowska M. (2015). Bierzmowanie jako sakrament dojrzałości chrześcijańskiej i akt performatywny, „Język – Szkoła – Religia”, t. 10, nr 4, s. 43–54.

Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, przeł. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Horowski J., Sadłoń W. (2019). Edukacja religijna w świetle realizmu krytycznego i teorii morfogenezy, „Horyzonty Wychowania”, t. 18(45), s. 109–120, https://doi.org/10.17399/HW.2019.184509.

Janczewski Z. (2008). Bierzmowanie – sakrament chrześcijańskiej dojrzałości czy pożegnania z Kościołem?, „Prawo Kanoniczne”, t. 51, nr 3–4, s. 209–225.

Katechizm Kościoła katolickiego (1994). Poznań: Pallottinum.

Kitzinger J., Barbour R. (1999). Introduction: The Challenge and Promise of Focus Groups, [w:] R. Barbour, J. Kitzinger (red.), Developing Focus Group Research: Politics, Theory and Practice, London: Sage, s. 1–20.

Kochel J. (2017). „Młodzi na progu” – propozycja kerygmatyczno-mistagogicznego przygotowania do sakramentu bierzmowania, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie”, nr 24, s. 215–230, https://doi.org/10.18276/skk.2017.24-13.

Kopiczko T. (2021). Troska o autorytet w wychowaniu do wiary wobec współczesnych wyzwań kulturowych, „Studia Gilsoniana”, t. 10, nr 3, s. 691–710, https://doi.org/10.26385/SG.100327.

Krueger R.A., Casey M.A. (2000). Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research (3rd edition), London: Sage.

Maison D. (2001). Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marek Z. (2017). Edukacja religijna w poszukiwaniu odpowiedzi na egzystencjalne pytania człowieka, „Paedagogia Christiana”, t. 40, nr 2, s. 11–32, https://doi.org/10.12775/PCh.2017.023.

Mazur R. (2018). Nauczanie religii młodzieży w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 21, nr 4, s. 107–121, https://doi.org/10.12775/SPI.2018.4.006.

Misiaszek K. (2017). Bierzmowanie – sakramentem dojrzałości czy sakramentem kształtowania dojrzałości?, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie”, t. 24, s. 257–264.

Ossowska M. (1992). Wzór demokraty: cnoty i wartości, Lublin: Daimonion.

Parzych-Blakiewicz K. (2015). „Fenomen świętego” wśród antropologicznych uwarunkowań wiary religijnej, „Paedagogia Christiana”, t. 35, nr 1, s. 201–214, https://doi.org/10.12775/PCh.2015.011.

Pyźlak G. (2018). The Role of the Sacraments of Christian Initiation in Preparing the Faithful for Marriage and Family Life, „Rocznik Teologii Katolickiej”, t. 17, nr 1, s. 133–146.

Rynio A. (2016). Wzór osobowy, [w:] Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, red. K. Chałas, A. Maj, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, s. 1459–1465.

Skrzyniarz R., Gajderowicz M., Wach T. (2013). Wzory i wzorce osobowe w biografistyce pedagogicznej, Lublin: Wydawnictwo Episteme.

Snela B. (1989). Bierzmowanie. I. Teologia, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 2, red. F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, kol. 547–549.

Smithson J. (2007). Using Focus Groups in Social Research, [w:] P. Alasuurtari, L. Bickman, J. Brannen (red.), The Handbook of Social Research Methods, London: Sage, s. 356–371.

Walulik A. (2017). Bierzmowanie versus rytuały przejścia, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie”, t. 24, s. 289–298.

Wieradzka-Pilarczyk A., Machalski J., Ochla M., Pilarczyk H., Sienkiewicz M. (2016). Dojrzałość religijna kandydatów do bierzmowania. Teoretyczna i empiryczna refleksja nad miejscem sakramentu bierzmowania w życiu Kościoła, „Teologia Praktyczna”, t. 17, s. 213–232, https://doi.org/10.14746/tp.2016.17.15.

Zadykowicz T. (2001). Rola wzorów osobowych w kształtowaniu chrześcijańskich postaw moralnych, „Studia Teologiczne”, t. 19, s. 109–124.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)
  • PDF

Published

2022-09-26

How to Cite

1.
MACIEJEWSKA, Magdalena. Patroness for Confirmation as a Moral Model: The Perspective of Catholic Women on the Threshold of Adulthood. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 26 September 2022. Vol. 25, no. 3, pp. 179-195. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.3.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 No. 3 (2022): Etyka w edukacji

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2022 Magdalena Maciejewska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 578
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

patronesses, confirmation, moral model, women
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop