The Health Problems of Polish and Lithuanian Youth During the Period of Remote Education of the COVID-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2022.1.001Keywords
youth, health problems, remote education, COVID-19 pandemicAbstract
The COVID-19 pandemic resulted in numerous changes and restrictions in many countries around the world, including school closures. Remote learning was introduced and took place on various online platforms. The aim of the presented study was to determine the health problems experienced by Polish and Lithuanian youth during the period of remote education which was enforced by the outbreak of the COVID-19 pandemic. The study used a proprietary questionnaire and 385 students aged 13–16 from Polish and Lithuanian schools participated in the study. Polish and Lithuanian youth experienced many health problems, but the dominant ones were the following: headaches, backaches, problems with concentration, sleep problems and nervousness. These were health problems that resulted from young people sitting for long hours in front of a computer monitor and participating in remote education. The passive and (often incorrect) seating posture adopted by the students and direct contact with the computer and/or the Internet led to the occurrence of many health problems and disorders in both Polish and Lithuanian youth.
References
Bednarek J. (2005). Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa: Wydawnictwo APS.
Bednarek J., Lubina E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bergier J., Kapka-Skrzypczak L., Biliński P., Paprzycki P., Wojtyła A. (2012). “Physical Activity of Polish Adolescents and Young Adults According to IPAQ: A Population Based Study,” Annals of Agricultural and Environmental Medicine, vol. 19, no. 1, pp. 109–115.
Bigaj M., Dębski M. (2020). “Subiektywny dobrostan i higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej,” in G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj (eds.), Edukacja zdalna: co stało się z uczniami ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 75–111.
Carlsson J., Larsson B., Mark A. (1996). “Psychosocial Functioning in Schoolchildren With Recurrent Headaches,” Headache, vol. 36, no. 2, pp. 77–82. DOI: 10.1046/j.1526-4610.1996.3602077.x.
Dąbrowska M. (2021). “Psychospołeczne konsekwencje pandemii koronawirusa (COVID-19) u dzieci i młodzieży – przegląd wybranych opracowań,” Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, no. 39, pp. 150–160.
Diepenmat A., Wal M., Vet H., Hirasing R. (2006). “Neck/Shoulder, Low Back and Arm Pain in Relation to Computer Use, Physical Activity, Stress and Depression among Dutch Adolescents,” Pediatrics, vol. 117, no. 2, pp. 412–416. DOI: 10.1542/peds.2004-2766.
Długosz P. (2020). Raport z II etapu badań studentów UP. Opinia na temat zdalnego nauczania i samopoczucia psychicznego, Kraków: Instytut Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, https://ifis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/9/2020/06/Raport-Studenci-UP-II-etap.pdf [access: 12.12.2021].
Doran S.M., Van Dongen H.P., Dinges D.F. (2001). “Sustained Attention Performance During Sleep Deprivation: Evidence of State Instability,” Archives Italiennes de Biologie. A Journal of Neuroscience, vol. 139, no. 3, pp. 253–267, https://doi.org/10.4449/aib.v139i3.503.
Drozdowski R., Frąckowiak M., Krajewski M., Kubacka M., Modrzyk A., Rogowski Ł., Rura P., Stamm A. (2020). Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Socjologii, https://socjologia.amu.edu.pl/aktualnosci/socjologia/464-zycie-codzienne-w-czasach-pandemii-raport [access: 12.12.2021].
Holroyd K.A., Stensland M., Lipchik G.L., Hill K.R., O’Donnell F.S., Cordingley G. (2000). “Psychosocial Correlates and Impact of Chronic Tension-type Headaches,” Headache, vol. 40, no. 1, pp. 3–17, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2128255/ [access: 01.12.2021].
Jemielniak D. (2020). “Zdalne nauczanie – blended, nie single malt,” in Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania?, Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha, pp. 33–37.
Jones G., Watson K., Silman A., Symmons P., Macfarlane G. (2003). “Predictors of Low Back Pain in British Schoolchildren: A Population-Based Prospective Cohort Study,” Pediatrics, vol. 111, no. 4, pp. 822–828. DOI: 10.1542/ped.111.4.822.
Kemper K.J., Breuner C.C. (2010). “Medycyna komplementarna, holistyczna i integracyjna: bóle głowy,” Pediatria po Dyplomie, vol. 14, no. 6, pp. 57–62, https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/012/368/original/57-62.pdf?1473252105 [access: 11.11.2021].
Kędra A., Czaprowski D. (2013). “Częstość występowania bólu kręgosłupa a sposób spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży,” Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, vol. 19, no. 2, pp. 183–187, http://www.monz.pl/Czestosc-wystepowania-bolu-kregoslupa-a-sposob-spedzania-czasu-wolnego-dzieci-i-mlodziezy,73387,0,1.html [access: 10.11.2021].
Limon S., Valinsky L., Ben-Shalom Y. (2004). “Children at Risk: Risk Factors for Low Back Pain in the Elementary,” Spine, vol. 29, no. 6, pp. 697–702. DOI: 10.1097/01.BRS.0000116695.09697.22.
Łukawska M., Basak A.M. (2021). “Zdrowotne i społeczne skutki pracy zdalnej wynikające z izolacji epidemicznej w odniesieniu do dzieci i młodzieży szkolnej,” Eunomia, no. 1(100), pp. 93–101.
Miñana-Signes V., Monfort-Pañego M., Bosh-Bivià A.H., Noll M. (2021). “Prevalence of Low Back Pain among Primary School Students from the City of Valencia (Spain),” Healthcare, vol. 9, no. 3, pp. 270–285, https://doi.org/10.3390/healthcare9030270.
Nycz M., Smok B. (2004). “Nauczanie zdalne – nowa forma kształcenia,” Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, no. 1027, pp. 331–342.
Pellisé F., Balagué F., Rajmil L., Cedraschi Ch., Aguirre M., Fontecha C.G., Pasarín M., Ferrer M. (2009). “Prevalence of Low Back Pain and Its Effect on Health-Related Quality of Life in Adolescents,” Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, vol. 163, no. 1, pp. 65–71. DOI: 10.1001/archpediatria.2008.512.
Potera A. (2021). “Korzyści i zagrożenia zdalnego nauczania z perspektywy studentów oraz nauczycieli akademickich wybranych krakowskich uczelni,” Kultura i Edukacja, no. 3(133), pp. 11–23. DOI: 10.15804/kie.2021.03.01.
Przybysz-Zaremba M. (2020). Zachowania wolnoczasowe młodzieży polsko-litewskiej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Przybysz-Zaremba M., Polok K. (2021). “Polish Students in the Period of COVID-19 Pandemic,” European Journal of Education and Pedagogy, vol. 2, no. 2, pp. 1–4, https://doi.org/10.24018/ejedu.2021.2.2.71.
Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M. (eds.) (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pyżalski J. (2021). “Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów,” Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, vol. 20, no. 2, pp. 92–115, https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/804, [access: 12.12.2021].
Rok S., Wytrążek M., Bilski B. (2005). “Ocena skuteczności ćwiczeń leczniczych w dolegliwościach bólowych dolnego odcinka kręgosłupa u pielęgniarek,” Medycyna Pracy, vol. 56, no. 3, pp. 235–239. https://docplayer.pl/6509726-Ocena-skutecznosci-cwiczen-leczniczych-w-dolegliwosciach-bolowych-dolnego-odcinka-kregoslupa-u-pielegniarek.html [access: 09.10.2021].
Salminen J., Erkintalo M., Laine M., Pentti J. (1995). “Low Back Pain in the Young: A Prospective Three-Year Follow-Up Study of Subjects With and Without Low Back Pain,” Spine, vol. 20, no. 19, pp. 2101–2107. DOI: 10.1097/00007632-199510000-00006.
Senderski A. (2014). “Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzania słuchowego u dzieci,” Otorynolaryngologia, vol. 13, no. 2, pp. 77–81, https://www. otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-2014_vol-13_issue-1_article-1140.pdf [access: 15.11.2021].
Smal T. (2009). “Nauczanie na odległość (e-learning),” Zeszyty Naukowe WSOWL, no. 3(153), pp. 105–114.
Syguła A. (2013). “Rola eedukacji w rozwoju kształcenia akademickiego,” in M. Dąbrowski, M. Zając (eds.), Smartfon jako narzędzie w procesie edukacji w szkole wyższej – możliwości i perspektywy zastosowania, Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, pp. 106–120.
Śpiewak K. (2004). “Internet a zagrożenia w rozwoju dzieci i młodzieży,” in M. Radochoński, B. Przywara (eds.), Jednostka – grupa – cybersieć. Psychologiczne, społeczno-kulturowe i edukacyjne aspekty społeczeństwa informacyjnego, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, pp. 102–103.
Tanaś M. (2004). “Dydaktyczny kontekst kształcenia na odległość,” in M. Tanaś (ed.), Pedagogika @ środki informatyczne i media, Warszawa–Kraków: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie; Oficyna Wydawnicza „Impuls”, pp. 205–236.
Waś A., Tucholska S. (2011). “Napięciowe bóle głowy – aspekty,” Neurologia Dziecięca, vol. 20, no. 41, pp. 115–119, https://child-neurology.eu/neurologia_41-115-119.pdf [access: 15.11.2021].
Watson K.D., Papageorgiou A.C., Jones G.T., Taylor S., Symmons D.P., Silman A.J., Macfarlane G.J. (2002). “Low Back Pain in Schoolchildren: Occurrence and Characteristics,” Pain, vol. 97, no. 1–2, pp. 87–92. DOI: 10.1016/s0304-3959(02)00008-8.
Wedderkopp N., Leboeuf-Yde C., Andersen L.B., Froberg K., Hansen H.S. (2001). “Back Pain Reporting Pattern in a Danish Population-Based Sample of Children and Adolescents,” Spine, vol. 26, no. 17, pp. 1879–1883. DOI: 10.1097/00007632-200109010-00012.
Wolfson A.R., Carskadon M.A. (2003). “Understanding Adolescents’ Sleep Patterns and School Performance: A Critical Appraisal,” Sleep Medicine Review, vol. 7, no. 6, pp. 491–506. DOI: 10.1016/s1087-0792(03)90003-7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Małgorzata Przybysz-Zaremba, Krzysztof Polok,
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 399
Number of citations: 0