Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The Ontology of Maturity in the Face of the Imperative of Evanescence
  • Home
  • /
  • The Ontology of Maturity in the Face of the Imperative of Evanescence
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 24 No. 5 (2021): Konteksty wychowania i resocjalizacji /
  4. Miscellanea

The Ontology of Maturity in the Face of the Imperative of Evanescence

Authors

  • Klaudia Izabela Węc Akademia Ignatianum, Wydział Pedagogiczny https://orcid.org/0000-0002-1659-3205

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.5.007

Keywords

subject, time, passing, symptom, dialectic of language, subject as a “cultural artefact”, psychoanalysis

Abstract

This chapter deals with the issue of a subject’s maturation in the perspective of evanescence, which is that subject’s boundary experience. The main issue of this text is time as a Lacanian symptom of a sense of existential meaning, generating the need for individual coping strategies around ageing. Ontological and epistemological dimensions of this text are based on interpretative tools derived from Jacques Lacan’s psychoanalysis. Maturity in the interpretative layer was embedded in Heidegger’s understanding of the ontological “non-deductive construction of the genealogy of various possible types of being” (Heidegger 1994: 16). Problematization of the issue of subjective maturity in aspect of reflection about transience, time and subjective evolution pose questions regarding hermeneutical and discursive sources of symptom starting up boundary experience subject. The interpretative perspective is guided by the assumption that the greatest cultural transformation can be found in the enforcement of certain social practices, which boil the action down to the structure of specific assumptions, goals and effects.

Contemporary thinking about seniors has been pressurized to undergo changes which appear to be tainted by a conscious revolution at the axiological level being ousted by pragmatics and usefulness of an agent, who is reduced to a tool generating potential social profit. On its interpretative layer, a text is constructed on the basis of Jacques Lacan's discourse and refers to such aspects as: dialectics of language, optics of vision, the primacy of the significant over an agent, and an agent as a “cultural artifact”.

References

Bourdieu P. (2009). Rozum praktyczny. O teorii działania, przeł. J. Stryjczyk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Eriksen T.H. (2003). Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji, przeł. G. Sokół, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Foucault M. (2005). Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. T. Komendant, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Freud S. (1994). Poza zasadą przyjemności (1920), przeł. J. Prokopiuk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Freud S. (1997). Niesamowite (1919), [w:] tegoż, Pisma społeczne (Dzieła, t. 4), przeł. A. Ochocki, M. Poręba, R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.

Freud S. (1998). Aktualne uwagi o wojnie i śmierci (1915), [w:] tegoż, Pisma społeczne (Dzieła, t. 4), przeł. A. Ochocki, M. Poręba, R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.

Freud S. (2007a). Ekonomiczny problem masochizmu (1924), [w:] tegoż, Psychologia nieświadomości (Dzieła, t. 8), przeł. R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.

Freud S. (2007b). „Ja” i „to” (1923), [w:] tegoż, Psychologia nieświadomości (Dzieła, t. 8), przeł. R, Reszke, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.

Freud S. (2007c). Uwagi na temat dwóch zasad procesu psychicznego (1911), [w:] tegoż, Psychologia nieświadomości (Dzieła, t. 8), przeł. R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.

Glaser B.G., Strauss A.L. (2016). Świadomość umierania, przeł. P. Tomanek, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Heidegger M. (1994). Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lacan J. (1981). The Ethics of Psychoanalysis: The Seminar of Jacques Lacan. Book VII, red. J.-A. Miller, przeł. D. Porter, New York–London: W.W. Norton & Co.

Lacan J. (1996). Funkcja i pole mówienia i mowy w psychoanalizie, przeł. B. Gorczyca, W. Grajewski, Warszawa: Wydawnictwo „KR”.

Lacan J. (2000). Encore: The Seminar of Jacques Lacan. Book XX, red. J.A. Miller, przeł. B. Fink, New York–London: W.W. Norton & Co.

Lacan J. (2015). Mit indywidualny neurotyka albo poezja i prawda w nerwicy, przeł. T. Gajda, J. Kotara, J. Waga, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lacan J. (2016). The Sinthome: The Seminar of Jacques Lacan. Book XXIII, red. J.-A. Miller, przeł. A.R. Price, Cambridge: Polity Press.

Loewald H. (1988). Sublimation: Inquiries into Theoretical Psychoanalysis, New Haven (CT)–London: Yale University Press.

Malinowski B. (1990). Mit, magia, religia, przeł. B. Leś, D. Praszałowicz, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Różewicz T. (1988). Poezja, t. 1, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Salecl R. (2013). Tyrania wyboru, przeł. B. Szelewa, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Węc K. (2007). Psychoanaliza w dyskursie edukacyjnym. Radykalność humanistyczna teorii i praktyki pedagogicznej. Konteksty nie tylko Lacanowskie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Węc K. (2012). Psychoanaliza w dyskursie edukacyjnym. Radykalność humanistyczna teorii i praktyki pedagogicznej. Konteksty nie tylko Lacanowskie, wyd. 2, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Węc K. (2013). Granice i transgresje współczesnego wychowania. Kontestacyjny wymiar pedagogiki krytycznej i jej praktyczne implikacje, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Węc K. (2015a). Granice i transgresje współczesnego wychowania. Psychoanaliza wobec kryzysu podmiotu, wyd. 2 uzup., Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Węc K. (2015b). Kliniczna hermeneutyka podejrzeń – topologiczna (bez)graniczność. Śladami Jacquesa Lacana, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2(236), s. 185–203.

Węc K. (2018). Surogaty tożsamości wobec genealogii i rozwoju podmiotu. Pomiędzy mimetyczną funkcją anamorfozy a figurą „Innego”, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 2(9), s. 131–149.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-12-30 — Updated on 2021-12-30

How to Cite

1.
WĘC, Klaudia Izabela. The Ontology of Maturity in the Face of the Imperative of Evanescence. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 30 December 2021. Vol. 24, no. 5, pp. 139-154. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.5.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 24 No. 5 (2021): Konteksty wychowania i resocjalizacji

Section

Miscellanea

License

Copyright (c) 2021 Klaudia Izabela Węc

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 695
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

subject, time, passing, symptom, dialectic of language, subject as a “cultural artefact”, psychoanalysis
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop