Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Eco-Consciousness versus the Pedagogy of Domestication and Sustainable Development
  • Home
  • /
  • Eco-Consciousness versus the Pedagogy of Domestication and Sustainable Development
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 24 No. 1 (2021): Duchowość w edukacji /
  4. Articles and Dissertations

Eco-Consciousness versus the Pedagogy of Domestication and Sustainable Development

Authors

  • Wiesław Andrukowicz Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, Katedra Historii i Teorii Wychowania https://orcid.org/0000-0002-1647-5583

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.1.002

Keywords

eco-consciousness, ecological culture, value experience, pedagogy of domestication, sustainable development

Abstract

The article shows that the growing awareness of the necessity to protect the natural environment should not only concern the external world, but the inner world as well. This means that the spiritual world, caring about the good of modern human and the good of the future generations, must become an integral part of every development and every educa-tional process, in which not only the material value of the environment is appreciated, but mainly its spiritual value (“nature does nothing in vain”, “every creature is holy for the sake of the Creator”). Therefore, people must know the limits of intensification and interference into na-ture, not only because the changes are irreversible, but mainly because they can be unpredictable. It is not enough “to be aware” of the scale of evil, often implying bad habits which unavoidably lead to the de-struction of our culture, but a transformation is required, which will not happen unless man believes in it, responds to this challenge, and wants to transform himself.

References

Bacon F. (1955). Novum Organum, przeł. J. Wikarjak, Warszawa: PWN.

Bateson G. (1996). Umysł i przyroda: jedność konieczna, przeł. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa: PIW.

Bergson H. (1993). Dwa źródła moralności i religii, przeł. P. Kostyło, K. Skorulski, Kraków: Znak.

Bruner J.S. (2010). Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków: Universitas.

Camus A. (1991). Człowiek zbuntowany, przeł. J. Guze, Kraków: Oficyna Literacka Res Publica.

Collinson D. (1997). Pięćdziesięciu wielkich filozofów, przeł. M. Wyrzykowska, Poznań: Zysk i S-Ka Wydawnictwo.

Damasio A.R. (1999). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg, przeł. M. Karpiński, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Frankl V.E. (1984). Homo patiens, przeł. R. Czarnecki, J. Morawski, Warszawa: Wydawnictwo Pax.

Frankl V.E. (2014). Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo „Czarna Owca”.

Goffman E. (2010). Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia, przeł. S. Burdziej, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Gore A. (1996). Ziemia na krawędzi. Człowiek a ekologia, przeł. G. Dzierdziuk-Kraśniewska, Warszawa: Wydawnictwo Etos.

Heidegger M. (2007). Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hume D. (1963). Traktat o naturze ludzkiej, przeł. C. Znamierowski, Warszawa: PWN.

Kartezjusz (2006). Medytacje o filozofii pierwszej, przeł. J. Hartman, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (2008), Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.

Kozłowski S. (1993). Rio – początek ery ekologicznej, Łódź: Akapit Press.

Leśniak K. (1972). Materialiści greccy w epoce przedsokratejskiej, Warszawa: Wiedza Powszechna.

Lévinas E. (1998). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mendel M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa, [w:] Pedagogika miejsca, red. M. Mendel, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, s. 21–37.

Mrówka K. (2004). Heraklit. Fragmenty. Nowy przekład i komentarz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Rensenbrink J. (1992). The Greens and the Politics of Transformation, San Pedro: R. and E. Miles.

Rudewicz J. (2018). Bariery i trudności w implementacji rozwoju zrównoważonego, „Przegląd Uniwersytecki” nr 10–12, s. 4–8.

Schopenhauer A. (1995). Świat jako wola i przedstawienie, t. 2, przeł. J. Garewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stein E. (2015). Budowa osoby ludzkiej. Wykład z antropologii filozoficznej, Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych.

Tatarkiewicz W. (1958). Historia filozofii, t. 1, Warszawa: PWN.

Tillich P. (2004). Teologia systematyczna, t. 1, przeł. J. Marzęcki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Tischner J. (1993). Rozumienie i nierozumienie człowieka, [w:] Wartość bycia. Władysławowi Stróżewskiemu w darze, red. D. Karłowicz, J. Lipiec, B. Markiewicz, B. Szymańska, Kraków–Warszawa: Polskie Towarzystwo Filozoficzne, s. 85–91.

Tischner J. (1998). Filozofia dramatu. Wprowadzenie, Kraków: Znak.

Trentowski B.F. (1970). Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży, t. 2, Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.

Wilber K. (1996). Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości, przeł. T. Bieroń, Poznań: Zysk i S-ka.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-05-05 — Updated on 2021-05-05

How to Cite

1.
ANDRUKOWICZ, Wiesław. Eco-Consciousness versus the Pedagogy of Domestication and Sustainable Development. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 5 May 2021. Vol. 24, no. 1, pp. 45-70. [Accessed 18 December 2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.1.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 24 No. 1 (2021): Duchowość w edukacji

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 381
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

eco-consciousness, ecological culture, value experience, pedagogy of domestication, sustainable development
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop