Eco-Consciousness versus the Pedagogy of Domestication and Sustainable Development
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.1.002Keywords
eco-consciousness, ecological culture, value experience, pedagogy of domestication, sustainable developmentAbstract
The article shows that the growing awareness of the necessity to protect the natural environment should not only concern the external world, but the inner world as well. This means that the spiritual world, caring about the good of modern human and the good of the future generations, must become an integral part of every development and every educa-tional process, in which not only the material value of the environment is appreciated, but mainly its spiritual value (“nature does nothing in vain”, “every creature is holy for the sake of the Creator”). Therefore, people must know the limits of intensification and interference into na-ture, not only because the changes are irreversible, but mainly because they can be unpredictable. It is not enough “to be aware” of the scale of evil, often implying bad habits which unavoidably lead to the de-struction of our culture, but a transformation is required, which will not happen unless man believes in it, responds to this challenge, and wants to transform himself.
References
Bacon F. (1955). Novum Organum, przeł. J. Wikarjak, Warszawa: PWN.
Bateson G. (1996). Umysł i przyroda: jedność konieczna, przeł. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa: PIW.
Bergson H. (1993). Dwa źródła moralności i religii, przeł. P. Kostyło, K. Skorulski, Kraków: Znak.
Bruner J.S. (2010). Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków: Universitas.
Camus A. (1991). Człowiek zbuntowany, przeł. J. Guze, Kraków: Oficyna Literacka Res Publica.
Collinson D. (1997). Pięćdziesięciu wielkich filozofów, przeł. M. Wyrzykowska, Poznań: Zysk i S-Ka Wydawnictwo.
Damasio A.R. (1999). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg, przeł. M. Karpiński, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Frankl V.E. (1984). Homo patiens, przeł. R. Czarnecki, J. Morawski, Warszawa: Wydawnictwo Pax.
Frankl V.E. (2014). Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo „Czarna Owca”.
Goffman E. (2010). Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia, przeł. S. Burdziej, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Gore A. (1996). Ziemia na krawędzi. Człowiek a ekologia, przeł. G. Dzierdziuk-Kraśniewska, Warszawa: Wydawnictwo Etos.
Heidegger M. (2007). Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hume D. (1963). Traktat o naturze ludzkiej, przeł. C. Znamierowski, Warszawa: PWN.
Kartezjusz (2006). Medytacje o filozofii pierwszej, przeł. J. Hartman, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (2008), Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.
Kozłowski S. (1993). Rio – początek ery ekologicznej, Łódź: Akapit Press.
Leśniak K. (1972). Materialiści greccy w epoce przedsokratejskiej, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Lévinas E. (1998). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mendel M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa, [w:] Pedagogika miejsca, red. M. Mendel, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, s. 21–37.
Mrówka K. (2004). Heraklit. Fragmenty. Nowy przekład i komentarz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Rensenbrink J. (1992). The Greens and the Politics of Transformation, San Pedro: R. and E. Miles.
Rudewicz J. (2018). Bariery i trudności w implementacji rozwoju zrównoważonego, „Przegląd Uniwersytecki” nr 10–12, s. 4–8.
Schopenhauer A. (1995). Świat jako wola i przedstawienie, t. 2, przeł. J. Garewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stein E. (2015). Budowa osoby ludzkiej. Wykład z antropologii filozoficznej, Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych.
Tatarkiewicz W. (1958). Historia filozofii, t. 1, Warszawa: PWN.
Tillich P. (2004). Teologia systematyczna, t. 1, przeł. J. Marzęcki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Tischner J. (1993). Rozumienie i nierozumienie człowieka, [w:] Wartość bycia. Władysławowi Stróżewskiemu w darze, red. D. Karłowicz, J. Lipiec, B. Markiewicz, B. Szymańska, Kraków–Warszawa: Polskie Towarzystwo Filozoficzne, s. 85–91.
Tischner J. (1998). Filozofia dramatu. Wprowadzenie, Kraków: Znak.
Trentowski B.F. (1970). Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży, t. 2, Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.
Wilber K. (1996). Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości, przeł. T. Bieroń, Poznań: Zysk i S-ka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 381
Number of citations: 0