Catholic Internet Website and Moral Education:
On the Example of Users of the Deon.pl
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.1.008Keywords
religion, religiousness, faith, moral dilemmas, websiteAbstract
The aim of the research reported in the article was to characterize the educational role played by Catholic websites, especially in relation to moral education. The research assumed that religiousness developing in the context of the faith of an individual, i.e., a set of attitudes towards God, oneself and other human beings, is conditioned by the understanding of the world, man and the content of Revelation de-rived from culture (including education). Moreover, it was assumed that educational functions are currently realized by the media, especially by websites, which provide people with knowledge on how to resolve bothering questions. Coming from these assumptions, a question was asked how the educational function is performed in the area of moral education by the Catholic Deon.pl website. The research was carried out using a qualitative approach, the method of individual cases, and the technique of an open, in-depth interview. The respondents referred to the following issues: what moral dilemmas they faced in their lives, which content was helpful in solving these dilemmas and to what extent the portal failed to fulfill this task. The research suggests that Deon.pl helped the respondents in facing moral dilemmas, especially when it was used at the initial stage of developing faith and exploring religion and morality, however in its current form, it ceased to fulfill this task at a later stage.
References
Apanowicz J. (2002). Metodologia ogólna, Gdynia: Wydawnictwo „Bernardinum”.
Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych, przeł. W. Betkiewicz i in., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bronk A. (2009). Podstawy nauk o religii, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Chlewiński Z. (1991). Dojrzałość. Osobowość, sumienie, religijność, Poznań: Wydawnictwo „W drodze”.
Chrost M. (2018). Refleksyjność wyzwaniem współczesnego świata, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 21, nr 4, s. 55–66.
Ciupak E. (2002). Orientacje metodologiczne w polskiej socjologii religii, [w:] Metodologiczne problemy badań nad religijnością, red. J. Mariański, S.H. Zaręba, Ząbki: Wydawnictwo Apostolicum, s. 113–128.
Diner A. (2006). Adolescence and Computers: Dimensions of Media-Related Identity Formation, Self-Formation and Religious Value as Challenges for Religious Education, „British Journal of Religious Education”, t. 28, nr 3, s. 235–248.
Dobek-Ostrowska B., Sobera W. (2017). Rola metod badawczych w studiach komunikologicznych, [w:] Badania ilościowe i jakościowe w studiach nad komunikowaniem, red. B. Dobek-Ostrowska, W. Sobera, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 19–31).
Dybowska E. (2012). Rola wiary w formacji osoby w pedagogice ignacjańskiej, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 367–388.
Horowski J. (2012). Rola wiary w wychowaniu moralnym w świetle koncepcji wychowawczych o. Jacka Woronieckiego i filozofii o. Józefa Marii Bocheńskiego, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 133–162.
Jabłońska M. (2018). Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Jan Paweł II. (1998). Fides et ratio, http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio.html [dostęp: 31.03.2020].
Jasionek S. (2004). Wychowanie moralne, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Katechizm Kościoła katolickiego. (1994), http://www.katechizm.opoka.org.pl/ [dostęp: 31.03.2020].
Krąpiec M.A. (2009a). Wiara, [w:] Powszechna encyklopedia filozoficzna, http://www.ptta.pl/pef/pdf/w/wiara.pdf [dostęp: 14.04.2020].
Krąpiec M.A. (2009b). Moralność, [w:] Powszechna encyklopedia filozoficzna, http://www.ptta.pl/pef/pdf/m/moralnosc.pdf [dostęp: 14.04.2020].
Królikiewicz R. (2018). Wprowadzanie w świat wartości w czasach chaosu aksjonormatywnego, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 21, nr 4, s. 67–79.
Królikowska A. (2008). Pojęcia religijne młodzieży. Badania empiryczne denotacyjnego i konotacyjnego rozumienia pojęć, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kuczkowski S. (1998). Psychologia religii, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Łuczyński A. (2012). Społeczne uwarunkowania rozwoju religijnego współczesnej młodzieży, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 219–240.
Marek Z. (2014). Religia. Pomoc czy zagrożenie dla edukacji?, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Mariański J. (2002). Kościół w warunkach radykalnych zmian społecznych, [w:] Metodologiczne problemy badań nad religijnością, red. J. Mariański, S.H. Zaręba, Ząbki: Wydawnictwo „Apostolicum”, s. 17–52.
Mariański J. (2019). Ruchy i wspólnoty religijne w Kościele katolickim, [w:] Wspólnota i tożsamość, red. E. Firlit, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, s. 87–110.
Mazurek P. (2006). Internet a tożsamość, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, red. D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”, s. 113–132.
Melosik Z. (2018). Pedagogika, wychowanie i konstrukcje tożsamości [w:] Tożsamość i edukacja. Społeczne konstrukcje i reprezentacje, red. A. Cybalska-Michalska, Z. Melosik, T. Gmerek, W. Segiet, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 21–38.
Michalski J. (2004). Edukacja i religia jako źródła rozwoju egzystencjalno-kognitywnego, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Michalski J. (2012). Religijność osoby a kształtowanie poczucia sensu życia, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 79–104.
Ostaszewska A. (2012). Popkulturowe ramy tożsamości. Media, kultura popularna, internet jako nowe środowiska kształtowania tożsamości, Ośrodek Rozwoju Edukacji, http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=666 [dostęp: 30.08.2020].
Pawlak Z. (1995). Filozoficzna interpretacja koncepcji religii Mircei Eliadego, Włocławek: Włocławskie Wydawnictwo Diecezjalne.
Pawlak Z. (2012). Rola religii w wychowaniu człowieka. Aspekt filozoficzno-teologiczny, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 105–132.
Siuda P. (2010). Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Skoczylas K. (2012). Wartości moralne młodzieży ponadgimnazjalnej regionu konińskiego, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 287–314.
Socha P. (2000). Psychologia rozwoju duchowego – zarys zagadnienia, [w:] Duchowy rozwój człowieka. Stadialne koncepcje rozwoju w ciągu życia, red. P. Socha, Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 15–44.
Socha P., Latała A., Filas R. (1991). Religijność osób autonomicznych i nieautonomicznych, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Stępkowski D. (2012). Skąd religia w pedagogice? Związki myślenia ogólnopedagogicznego z religią na podstawie teorii Johanna F. Herbarta, Friedricha D.E. Schleiermachera i Dietricha Bennera, [w:] Edukacyjny potencjał religii, red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 23–52.
Tomsia K. (2008). Edukacja moralna młodzieży w przestrzeni Internetu, [w:] Całe życie w Sieci, red. B. Szmigielska, Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 137–157.
Zdybicka Z.J. (1993). Człowiek i religia, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Zdybicka Z.J. (2009). Religia, [w:] Powszechna encyklopedia filozoficzna, http://www.ptta.pl/pef/pdf/r/religia.pdf [dostęp: 14.04.2020].
Zdybicka Z.J. (2010). Religia w kulturze. Studium z filozofii religii, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 275
Number of citations: 0