Wprowadzenie
DOI:
https://doi.org/10.12775/16505Abstract
Katedra Kulturowych i Chrześcijańskich Podstaw Edukacji w Instytucie Nauk o Wychowaniu Akademii Ignatianum w Krako- wie podjęła w 2013 roku wieloetapowy projekt badawczy pt. „Wy- chowawcze oddziaływania Kościoła w kontekście zmian społecz- no-kulturowych”. Pierwsze opracowanie realizujące cele projektu dotyczyło przestrzeni oddziaływań wychowawczych i opublikowane zostało w serii naukowej katedry Cultura – Spiritualitas – Educatio1. Prezentowana publikacja, poświęcona autorytetowi Kościoła wy- chowującego w kontekście zachodzących zmian społeczno-kulturo- wych, stanowi efekt realizacji drugiego etapu projektu.
Temat autorytetu jest przedmiotem licznych opracowań głów- nie w naukach społecznych. W odniesieniu do szeroko rozumianej edukacji zainteresowanie budzi zwłaszcza problematyka dotycząca relacji między stronami procesu wychowawczego, dynamiki tej rela- cji w odniesieniu do procesu dojrzewania wychowanka oraz wpisa- nego w tę relację fenomenu oddziaływań związanych z autorytetem wychowawcy. Autorytet w wychowaniu jest tematem wprawdzie podejmowanym od dawna, lecz wciąż aktualizowanym2.
References
Autorytet w wychowaniu i edukacji, red. D. Łażewska, Józefów 2013.
Autorytet. Czy potrzebny w procesie edukacji?, red. A. Olubiński, Toruń 2012.
Babik B., O potrzebie autorytetów wśród młodzieży, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2013, nr 2, s. 32‒37.
Banach W., Zagadnienie autorytetu. O. Józefa Marii Bocheńskiego analiza problemu, „Filo-Sofija” 2013, 2(21), s. 151‒157.
Buchta R., Dziekoński S. (red.), Wychowanie w wierze w kontekście przemian współczesności, Katowice 2011.
Dekret o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis. Tekst polski za: Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 2002. 377.
Dziekoński S., Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostat nich wieków, Warszawa 2004.
Dziekoński S., Wychowanie w nauczaniu Kościoła. Od początku wieku XIX do Soboru Watykańskiego II, Warszawa 2000.
Mazur P., Wychowanie w czasach kryzysu autorytetu, „Zeszyty Społeczne KIK” 2011.
Mit autorytetu – autorytet mitu, red. J. Sieradzan, Białystok 2009.
Niewęgłowski J., Kościół i wychowanie. Zarys problematyki, „Seminare” 2005, 21, s. 453‒460.
Petrowa-Wasilewicz A., Książka religijna – nowe trendy i perspekty- wy, <https://ekai.pl/ksiazka-religijna-nowe-trendy-i-perspektywy/> [dostęp: 15.09.2017].
Ponowoczesne przestrzenie oddziaływań wychowawczo-formacyjnych Kościoła i „ziemie niczyje” (Cultura – Spiritualitas – Educatio), red. R. Jasnos, E. Miśkowiec, Kraków 2015.
Rynio A., Tradycyjne i współczesne środowiska wychowania chrześcijańskiego, w: Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi dr. hab. Zbigniewowi Markowi SJ w siedemdziesiątą rocz- nicę urodzin, red. A. Walulik, J. Mółka, Kraków 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 274
Number of citations: 0