Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Enslavement and Freedom of Choice: The Perspective of the Solution-Focused Approach in the Resocialization of Addicted Youths
  • Strona domowa
  • /
  • Enslavement and Freedom of Choice: The Perspective of the Solution-Focused Approach in the Resocialization of Addicted Youths
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 Nr 3 (2020): Leaders for Social Integration /
  4. Miscellanea

Enslavement and Freedom of Choice: The Perspective of the Solution-Focused Approach in the Resocialization of Addicted Youths

Autor

  • Jacek Szczepkowski UMK w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2020.3.005

Słowa kluczowe

youth, drug dependency, solutionfocused approach, resocialization, freedom of choice

Abstrakt

One of the manifestations of the social changes observed over the last decades is the increase in the availability of moodchanging substances and the tendency of young people to use them. This phenomenon is inseparable from a specific lifestyle and often results in exceeding social norms and breaking the law. Therefore, the current challenge is to seek effective opportunities to help addicts. As far as youth is concerned, the dimension of institutional rehabilitation, ensuring temporary isolation from the social context related to the current lifestyle, becomes particularly important. This article presents an understanding of the phenomenon of addiction from the perspective of a solution-focused approach according to the concept of the Belgian psychiatrist Luc Isebaert, co-author of the Bruges Model. Moreover, it presents institutional solutions tested in clinical conditions at the
24-hour Youth Addiction Treatment Clinic in Toruń, based on the idea of free choice. Free choice, taking into account the trap of addiction, can be treated as a desired outcome of rehabilitation effects, as well as a means leading to it. The key to responsibility remains independence, which we create by building subjectivity and freedom of choice.

Biogram autora

Jacek Szczepkowski - UMK w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych

Dr hab. Jacek Szczepkowski, prof. UMK; Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych UMK w Toruniu, kierownik Całodobowego Młodzieżowego Oddziału Leczenia Uzależnień w Toruniu, terapeuta, trener i superwizor terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Autor 6 monografii, w tym 3 autorskich. Zainteresowania badawcze dotyczą trzech obszarów:

  • Uzależnienia chemiczne i behawioralne z perspektywy paradygmatu niemedycznego i jego implikacje dla praktyki pomocowej;
  • Postawy zdrowotne młodzieży i ich uwarunkowania środowiskowe w dobie zmieniającej się rzeczywistości społecznej; 
  • Podejście i terapia skoncentrowana na rozwiązaniach jako specyficzny model pomocowy – możliwości implementacji w różnych obszarach praktyki resocjalizacyjnej, wychowawczej, edukacyjnej, itp.

Bibliografia

Aristotle (1988). Retoryka. Poetyka, translated by H. Podbielski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Baumeister R.F., Heatherton T.F., Tice D.M. (2000). Utrata kontroli. Jaki i dlaczego tracimy zdolność samoregulacji, translated by Ł. Święcicki, Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Babecki M. Żyliński S. (eds.) (2018). Od naturalizacji do funkcjonalizacji. Taktyki używania serwisu Instagram, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Berg I.K. (1994). Family-Based Services. A Solution-Focused Approach, New York: W.W. Norton & Company.

Berger L., Luckmann T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości, translated by J. Niżnik, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Burr V. (2003). An Introduction to Social Constructionism, London–New York: Routledge.

Castele D., Murray R.M., D’Souza D.C. (2013). Marihuana i obłęd, translated by A. Berkan, Warszawa: Medipage.

Cekiera C. (1993). Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Chrząstowski S., De Barbaro B. (2011). Postmodernistyczne inspiracje w psychoterapii, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2010). Psychologia uzależnień – alkoholizm, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Clarke J. (2012). “Another Copernican Revolution,” in A. Lewiński, J. Szczepkowski, T. Świtek (eds.), Upside Down. Solution Focused Paradigms – Revolutions and Evolutions, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, pp. 13–22.

De Shazer S. (1994). Words Were Originally Magic, New York: W.W. Norton & Company.

Gergen K.J. (2009). Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, translated by M. Marody, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gingerich W.J., Kim J.S., MacDonald A.J. (2012). “Solution-Focused Brief Therapy Outcome Research,” in C. Franklin, T.S. Trepper, W.J. Gingerich, E.E. McCollum (eds.), Solution-Focused Brief Therapy: A Handbook of Evidence-Based Practice, New York: Oxford University Press, pp. 95–111.

Isebaert L. (2017). Solution-Focused Cognitive and Systemic Therapy. The Bruges Model, New York: Routledge.

Jackson P.Z., McKergow M. (2002). The Solutions Focused. The Simple Way to Positive Change, London: Nicholas Brealey Publishing.

Jędrzejko M. (ed.) (2009). Współczesne teorie uzależnień od substancji psychoaktywnych, Pułtusk–Warszawa: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr.

Kwieciński Z. (1999). “Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności,” in J. Gintecki, J. Rutkowiak (eds.), Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, Warszawa–Poznań: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Instytut Technologii Eksploatacji, pp. 19–36.

Kuczamer-Kłopotowska S. (2016). Rola mediów społecznościowych w komunikacji pokolenia Y,” Handel Wewnętrzny", no. 3 (362), pp. 216–227.

Lipchik E. (2011). Beyond Technique in Solution-Focused Therapy: Working with Emotions and the Therapeutic Relationship. New York: The Guilford Press.

Lyotard J.F. (1997). Kondycja ponowoczesna, translated by M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa: Fundacja „Aletheia”.

Nelson T. (2019). Solution-Focused Brief Therapy with Families, New York: Routledge.

Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna, translated by D. Golec, A. Tanalska-Dulęba, M. Zakrzewski, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia, Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Pytka L. (2009). “Autonomia i uwikłanie transdyscyplinowe pedagogiki resocjalizacyjnej,” in A. Rejzner, P. Szczepaniak (eds.), Terapia w resocjalizacji, cz. I: Ujęcie teoretyczne, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, pp. 10–43.

Rasiński L. (2012). Śladami Marksa i Wittgensteina. Krytyka społeczna bez teorii krytycznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sobell M.B., Sobell L.C., “Stepped Care as a Heuristic Approach to the Treatment of Alcohol Problems,” Journal of Consulting and Clinical Psychology, vol. 68, no. 4, pp. 573–579.

Szczepkowski J. (2007). Terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.

Szczepkowski J. (2016). Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach. W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Sztompka P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Znak.

Tatarsky A (ed.) (2007). Redukcja szkód w psychoterapii. Nowe podejście w leczeniu uzależnień od narkotyków i alkoholu, translated by P. Nowocień, Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Trepper T.S., Franklin C. (2012). “The Future of Research in Solution-Focused Brief Therapy,” in C. Franklin, T.S. Trepper, W.J. Gingerich, E.E. McCollum (eds.), Solution-Focused Brief Therapy: A Handbook of Evidence-based Practice, New York: Oxford University Press, pp. 405–412.

Wittgenstein L. (2000). Dociekania filozoficzne, Translated by B. Wolniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Woronowicz B. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań–Warszawa: Media Rodzina, Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2020-04-25

Jak cytować

1.
SZCZEPKOWSKI, Jacek. Enslavement and Freedom of Choice: The Perspective of the Solution-Focused Approach in the Resocialization of Addicted Youths. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 25 kwiecień 2020, T. 23, nr 3, s. 109–125. [udostępniono 1.4.2023]. DOI 10.12775/SPI.2020.3.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 Nr 3 (2020): Leaders for Social Integration

Dział

Miscellanea

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 392
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

youth, drug dependency, solutionfocused approach, resocialization, freedom of choice
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa