Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

W kulturze wolności i konsumpcji. Rola współczesnego wychowania chrześcijańskiego w przezwyciężaniu kryzysu wartości
  • Strona domowa
  • /
  • W kulturze wolności i konsumpcji. Rola współczesnego wychowania chrześcijańskiego w przezwyciężaniu kryzysu wartości
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 Nr 1 (2020): Doświadczanie wartości w wychowaniu chrześcijańskim /
  4. Raporty z badań

W kulturze wolności i konsumpcji. Rola współczesnego wychowania chrześcijańskiego w przezwyciężaniu kryzysu wartości

Autor

  • Renata Jasnos Akademia Ignatianum w Krakowie. Wydział Pedagogiczny https://orcid.org/0000-0002-4954-3634

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2020.1.004

Słowa kluczowe

wartości, doświadczanie wartości, wychowanie chrześcijańskie, konsumpcjonizm, wolność, zmiana kulturowa

Abstrakt

Opracowanie podejmuje problem doświadczania wartości oraz roli wychowania chrześcijańskiego w przezwyciężaniu współczesnego kryzysu wartości w zakresie materializmu i problemów związanych z wartością wolności. Zasadniczym przedmiotem badań była rola wychowania chrześcijańskiego w przezwyciężaniu problemów kryzysu wartości. Głównym celem badania było określenie roli wychowania chrześcijańskiego w przezwyciężaniu konfliktów wartości zawiązanych z materializmem i wolnością. Próbowano odpowiedzieć na pytanie: w jakim zakresie i w jaki sposób Kościół wspiera jednostki w procesach refleksji oraz prób przełamywania własnego materializmu? Celem pomocniczym było zbadanie jakie doświadczenie wartości posiadają badani studenci. Z tym celem wiąże się drugi przedmiot badań, jakim jest doświadczanie wartości. Wstępne badanie miało formę krótkiego sondażu, w ramach którego pytano studentów Akademii Ignatianum w Krakowie o doświadczanie wartości. Drugi etap badań został zrealizowany metodą wywiadu fokusowego, uczestniczyły w nich dwie grupy studentek pedagogiki.

Badania pozwoliły wyodrębnić cztery wymiary doświadczania wartości, określić najważniejsze według studentek wartości we współczesnym wychowaniu chrześcijańskim oraz opisać rolę wychowania chrześcijańskiego w przezwyciężaniu problemów materializmu i realizacji wolności, zarówno tę pozytywną, jak i negatywne jej aspekty. Najważniejsze postulaty dotyczące wspierania młodych w doświadczaniu i wyborze wartości odnoszą się do zmiany w komunikacji i postawie księży wobec wychowanka, zmiany celów wychowawczych w zakresie przygotowania wychowanka do doświadczeń aksjonormatywnych oraz inicjowania działań w zakresie różnych form doświadczania wartości.

Bibliografia

CBOS (2019). Rodzina – jej znaczenie i rozumienie, „Komunikat z badań” nr 2019/22, s. 1–9, https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF [dostęp: 20.12.2019].

Chałas K. (2003). Wychowanie ku wartościom. Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, t. 1, Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Chałas K. (2018). Edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom podstawą budowania szkoły jako wspólnoty życia, pracy i służby, „Prima Educatione”, nr 2, s. 11–22.

Chyczewska A. (2010). Rodzina a przezwyciężanie kryzysów wartości związanych z sensem życia w okresie adolescencji, [w:] W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 243–256.

Dekret o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis. Tekst polski za: Sobór Watykański II. (2002). Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Poznań: Pallottinum, s. 314–324.

Dziekoński S. (2000). Wychowanie w nauczaniu Kościoła. Od wieku XIX do Soboru Watykańskiego II, Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Homplewicz J. (1996). Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

KANTAR, Polacy o oszczędzaniu. Grudzień 2019, http://www.tnsglobal.pl/archiwumraportow/files/2019/12/K.059_Stosunek-do-pieni%C4%99dzy_O011a-19.pdf [dostęp: 1.01.2020].

Kowalczyk S. (2006). Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Łaciak B. (2011). Komercyjne przemiany współczesnego dzieciństwa, [w:], B. Łaciak (red.), Nowe społeczne wymiary dzieciństwa, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 77–112.

Łobocki M. (1993). Pedagogika wobec wartości, [w:] B. Śliwerski (red.), Kontestacje pedagogiczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Majewska Z. (2010). Problemy doświadczania i istnienia wartości. W kręgu myśli Edmunda Husserla i Romana Ingardena, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Mariański J. (1998). Kościół katolicki w społeczeństwie obywatelskim, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Mariański J. (2004). Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej. Próba syntezy socjologicznej, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.

Marek Z. (2014). Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji?, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Matusewicz C. (1975). Psychologia wartości, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Melosik Z., Szkudlarek T. (2010). Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Miczyńska-Kowalska M. (2010). Rodzina w procesie przekazywania wartości, [w:] W. Muszyński (red.), Wartości w rodzinie. Ciągłość i zmiana, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 75–84.

Niewęgłowski J. (2005). Kościół i wychowanie. Zarys problematyki, „Seminare”, nr 21, s. 453–460.

Oleszkowicz A., Senejko A. (2013). Psychologa dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ostrowska K. (2005). Wychowywać do urzeczywistniania wartości, [w:] F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 291–306.

Ritzer G. (2004). Magiczny świat konsumpcji, przeł. L. Stawowy, Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza SA.

Rynio A. (2017). Tradycyjne i współczesne środowiska wychowania chrześcijańskiego, [w:] A. Walulik, J. Mółka (red.), Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi dr. hab. Zbigniewowi Markowi SJ w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, s. 369–388.

Tchorzewski A.M. de (2017). Autorytet i jego struktura aksjologiczna, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 20, nr 5, s. 187–212.

TNS Polska, Świat się zmienia. Maj 2013, http://www.tnsglobal.pl/archiwumraportow/files/2014/03/K.033_Zmiana-swiata_O04a-13.pdf [dostęp: 1.01.2020].

Wajsprych D. (2009). Wychowanie chrześcijańskie w świetle literatury i dokumentów Kościoła u progu trzeciego tysiąclecia – perspektywy rozwojowe, „Paedagogia Christiana”, nr 23(1), s. 11–25.

Zawadzka A.M. (2006). Wartości osobiste tłumaczące orientację materialistyczną jednostki, „Roczniki Psychologiczne” t. 9, nr 2, s. 61–80.

Żuk G. (2016). Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Żurakowski B. (2005). Wychowanie do wyboru wartości, [w:] F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 279–289.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2020-06-25

Jak cytować

1.
JASNOS, Renata. W kulturze wolności i konsumpcji. Rola współczesnego wychowania chrześcijańskiego w przezwyciężaniu kryzysu wartości. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 25 czerwiec 2020, T. 23, nr 1, s. 71–95. [udostępniono 30.3.2023]. DOI 10.12775/SPI.2020.1.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 Nr 1 (2020): Doświadczanie wartości w wychowaniu chrześcijańskim

Dział

Raporty z badań

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 313
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wartości, doświadczanie wartości, wychowanie chrześcijańskie, konsumpcjonizm, wolność, zmiana kulturowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa