Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Program profilaktyczny dla rodziców „Dżungla” – struktura i zasady.
  • Strona domowa
  • /
  • Program profilaktyczny dla rodziców „Dżungla” – struktura i zasady.
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 3 (2019): Profilaktyka społeczna. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne /
  4. Artykuły i Rozprawy

Program profilaktyczny dla rodziców „Dżungla” – struktura i zasady.

Autor

  • Krzysztof A Wojcieszek Wyższa Szkoła Kryminologii i Penitencjarystyki w Warszawie https://orcid.org/0000-0003-1047-8000

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.3.002

Słowa kluczowe

profilaktyka alkoholowa, program dla rodziców, krótkie interwencje profilaktyczne, profilaktyka uniwersalna, profilaktyka podstawowa

Abstrakt

Silna więź z rodzicami jest uznawana za najsilniejszy czynnik chroniący dzieci i młodzież przed używaniem substancji psychoaktywnych. Jednocześnie poważne zaburzenia więzi rodzinnej (np. przemoc) są obiektywnie powodem przedwczesnych inicjacji i używania tychże substancji. Co zatem robić, aby wzmacniać więź dzieci i młodzieży z rodzicami? Przede wszystkim na tę więź składa się wiele elementów, które warto wyróżniać, gdyż prawdopodobnie nie wszystkie da się wzmacniać jednocześnie. Są takie składowe, które wymagają intensywnego działania, ale i takie, które dają się aktywizować i wzmacniać w stosunkowo prosty sposób. Do tego nawiązuje struktura i treści programu profilaktycznego „Nasze dzieci w dżungli życia” (w skrócie: „Dżungla”), który został opisany w mojej książce Nasze dzieci w dżungli życia. Jak pomóc im przetrwać? opublikowanej w 2016 roku. Od tego czasu w różnych warunkach testowano przydatność tego scenariusza w pracy z osobami dorosłymi. Wydaje się, że jest on bardzo dobrze odbierany (pozytywne wyniki ewaluacji) i powinien być dokładniej zbadany. Celem niniejszego artykułu jest omówienie struktury i zasad pracy w wykorzystaniem tego scenariusza oraz przedstawienie jego możliwych zastosowań.

Bibliografia

Anderson P., Baumberg B. (2007). Alkohol w Europie. Raport z perspektywy zdrowia publicznego, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Bodin M., Strandberg A.K. (2011). The Örebro prevention programme revisited: A cluster-randomized effectiveness trial of programme effects on youth drinking, „Addiction”, t. 106, nr 12, s. 2134–2143. DOI: 10.1111/j.1360-0443.2011.03540.x.

Gogacz M. (1983). Filozoficzne rozważania o rozpaczy i nadziei, „Studia Philosophie Christianae”, nr 2, s. 151–182.

Gogacz M. (1985). Człowiek i jego relacje, Warszawa: Wydawnictwo ATK.

Grzelak S. (2009). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Hawkins D.J., Catalano R.F., Miller J.Y. (1992). Risk and protective factors for alcohol and other drug problems in adolescence and early adulthood. Implications for substance abuse prevention, „Psychological Bulletin”, t. 112, nr 1, s. 64–105. DOI: 10.1037/0033-2909.112.1.64.

Hussong A., Bauer D., Chassin L. (2008). Telescoped trajectories from alcohol initiation to disorder in children of alcoholic parents, „Journal of Abnormal Psychology”, t. 117, nr 1, s. 63–78. DOI: 10.1037/0021-843X.117.1.63.

Koutakis N., Stattin H., Kerr M. (2008). Reducing youth alcohol drinking through a parent-targeted intervention: the Örebro Prevention Program, „Addiction”, t. 103, nr 10, s. 1629–1637. DOI: 10.1111/j.1360-0443.2008.02326.x.

Kristjansson A.L., Sigfusdottir I.D., Thorlindson T., Mann M.J., Sigfusson J., Allegrante J.P. (2016). Population trends in smoking, alcohol use and primary prevention variables among adolescents in Iceland, 1997–2014, „Addiction”, t. 111, nr 4, s. 645–652. DOI: 10.1111/add.13248.

Kumpfer K., Alvarado R. (2003). Family-strengthening approaches for the prevention of youth problem behaviors, „American Psychologist”, t. 58, nr 5–6, s. 457–465. DOI: 10.1037/0003-066X.58.6-7.457.

Malczewski A. (2017). Polska młodzież a substancje psychoaktywne, „Świat Problemów”, nr 4(291), s. 15–19.

Malczewski A. (red.). (2018). Raport o stanie narkomanii w Polsce 2018, Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Milkman H.B. (2016). Iceland succeeds at reversing teenage substance abuse. The U.S. should follow suit, „Huffpost”, http://www.huffingtonpost.com/harvey-b-milkman-phd/iceland-succeeds-at-rever_b_9892758.html [dostęp: 20.06.2019].

Nutt D., King L., Philips L. (2010). Drug harms in the UK: a multicriteria decision analysis, „The Lancet”, t. 376, nr 9752, s. 1558–1565, 6 November. DOI:10.1016/S0140-6736(10)61462-6

Ostaszewski K., Rustecka-Krawczyk A., Wójcik M. (2009). Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów: klasy I–II, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

Ostaszewski K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

Ostaszewski K. (red.), Bobrowski K., Borucka A., Okulicz-Kozaryn K., Pisarska A., Biechowska D., Shchudlo S., Klymanska L., Herasym H., Herus O., Savka W., Mirchuk I. (2017). Monitorowanie zachowań ryzykownych, zachowań nałogowych i problemów zdrowia psychicznego 15-letniej młodzieży. Badania mokotowskie 2004-2016. Badania ukraińskie, obwód lwowski 2016, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

Perry C.L., Williams C.L., Komro K.A., Veblen-Mortenson S., Stigler, M., Munson K.A., Farbakhsh K., Jones R.M., Forster J.L. (2002). Project Northland: long-term outcomes of community action to reduce adolescent alcohol use, „Health Education Research”, t. 17, nr 1, s. 117–132. https://doi.org/10.1093/her/17.1.117.

Porzak R. (red.). (2019). Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce, Lublin: Fundacja „Masz Szansę”.

Ramstedt M., Larm P., Raninen J. (2019). Changes in parenting as an explanation for the decline in youth drinking – can we learn something from a comparison of Sweden and Denmark? KBS thematic meeting: Youth drinking in decline Krakow, April 10–12, 2019.

Raport o stanie zdrowia na świecie 2002. Analiza zagrożeń, promocja zdrowia. (2002). Przeł. A. Basaj, Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Rew L., Wong Y.J. (2006). A systematic review of associations among religiosity/spirituality and adolescent health attitudes and behaviors, „Journal of Adolescent Health”, t. 38, nr 4, s. 433–442. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2005.02.004.

Sakowska J. (2008). Szkoła dla rodziców i wychowawców. Materiały pomocnicze dla prowadzących zajęcia. Część 1, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Sierosławski J. (2015). Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną. Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2015 r., Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii; Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych; Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, https://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=1037524 [dostęp: 20.06.2019].

UNODC. (2015). International standards on drug use prevention, Vienna: United Nations.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1920 r. o ograniczeniach w sprzedaży i spożyciu napojów alkoholowych (Dz.U. z 1922, nr 35, poz. 299).

Wojcieszek M., Wojcieszek K., Wojcieszek J. (2017). Reception of the alcohol prevention educational program for parents called „Dżungla” (‘Jungle’) by different groups of participants. Eight EUSPR Annual Conference and Members Meeting, Vienna 20–22.09.2017.

Wojcieszek K. (2005). Na początku była rozpacz, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Wojcieszek K. (2010). Człowiek spotyka alkohol, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Wojcieszek K. (2013). Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych. Pedagogiczne implikacje grupowych interwencji krótkoterminowych, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Wojcieszek K. (2016). Nasze dzieci w dżungli życia. Jak pomóc im przetrwać?, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Wojcieszek K. (2017). Islandzki środowiskowy program profilaktyki problemów alkoholowych młodzieży w kontekście polskiego modelu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, [w:] A. Barczykowska, M. Muskała (red.). Horyzonty pedagogiki resocjalizacyjnej. Księga jubileuszowa profesora Wiesława Ambrozika, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 311–330.

Wong Y.J., Rew L., Slaiken K.D. (2006). A systematic review of recent research on adolescent religiosity/spirituality and mental health, „Issues in Mental Health Nursing”, t. 27, nr 2, s. 161–183. DOI: 10.1080/01612840500436941.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2019-12-07

Jak cytować

1.
WOJCIESZEK, Krzysztof A. Program profilaktyczny dla rodziców „Dżungla” – struktura i zasady. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 7 grudzień 2019, T. 22, nr 3, s. 39–57. [udostępniono 16.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.3.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 3 (2019): Profilaktyka społeczna. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 696
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

profilaktyka alkoholowa, program dla rodziców, krótkie interwencje profilaktyczne, profilaktyka uniwersalna, profilaktyka podstawowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa