Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Koncepcja rozwoju systemu profilaktyki i kształcenia specjalistów w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w Ukrainie
  • Strona domowa
  • /
  • Koncepcja rozwoju systemu profilaktyki i kształcenia specjalistów w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w Ukrainie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 3 (2019): Profilaktyka społeczna. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne /
  4. Artykuły i Rozprawy

Koncepcja rozwoju systemu profilaktyki i kształcenia specjalistów w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w Ukrainie

Autor

  • Wioletta Małgorzata Junik UNIWERSYTET KAZIMIERZA WIELKIEGO Wydział Pedagogiki i Psychologii https://orcid.org/0000-0002-4535-5302

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.3.001

Słowa kluczowe

polsko-ukraińska współpraca, projekt badań stosowanych, kształcenie akademickie, moduł kształcenia, profilaktyka zachowań ryzykownych, nauka o profilaktyce, profilaktyka oparta na dowodach naukowych, kadra akademicka, studenci

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie projektu badań stosowanych, będącego przykładem dobrej praktyki w zakresie międzynarodowej współpracy akademickiej na rzecz budowania systemu profilaktyki opartej na dowodach naukowych w zachodniej Ukrainie. Polska jako kraj sąsiadujący jest otwarta na dzielenie się doświadczeniami i osiągnięciami w wypracowywaniu skutecznych, systemowych rozwiązań dotyczących problemów alkoholowych i narkotykowych, którymi zainteresowana jest Ukraina. Potwierdzeniem tego jest prezentowany projekt, realizowany we współpracy z kadrą akademicką z Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Iwana Franki w Drohobyczu. Jego celem jest opracowanie koncepcji i modułu kształcenia dla kierunków studiów przygotowujących studentów do pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. Realizatorem projektu jest zespół z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, który ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w przygotowywaniu pedagogów społecznych do realizacji zadań profilaktycznych. Artykuł zawiera empiryczne uzasadnienie potrzeby realizacji projektu oraz opisy jego celów szczegółowych, przedmiotu, metody działania i charakterystykę kolejnych etapów. Omówiono w nim trudności napotkane na etapie projektowania i realizacji oraz efekt końcowy.

Bibliografia

Franke E. (2016). Rodzaje wiedzy i źródła jej pozyskiwania we współczesnym przedsiębiorstwie w aspekcie organizacji uczącej się, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 87, s. 105–118.

Maslowski R. (2006). A Review of Inventories for Diagnosing School Culture, „Journal of Educational Administration”, t. 44, nr 1, 6–35. DOI: 10.1108/09578230610642638.

OECD (2000). Knowledge management in the learning society, Paris: OECD.

Okulicz-Kozaryn K., Shchudlo S., Klymanska L., Herasym H., Herus O., Savka V., Mirchuk I. (2017). Zachowania ryzykowne i zaburzenia zdrowia psychicznego młodzieży we Lwowie, Drohobyczu i w powiecie drohobyckim, [w:] K. Ostaszewski (red.), Monitorowanie zachowań ryzykownych, zachowań nałogowych i problemów zdrowia psychicznego 15-letniej młodzieży. Badania mokotowskie 2004–2016. Badania ukraińskie, obwód lwowski 2016, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, s. 129–146.

Ostaszewski K. (2014). Kompetencje zawodowe profilaktyka, „Serwis Informacyjny Narkomania”, nr 4(68), s. 8–13.

Ostaszewski K. (red.). (2017). Używanie substancji psychoaktywnych jako przejaw zachowań ryzykownych młodzieży szkolnej, „Dziecko Krzywdzone”, t. 16, nr 1, s. 133–143, http://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/579 [dostęp: 20.06.2019].

Szczudło S. (2014). Młodzież studencka Ukrainy w społeczeństwie ryzyka, [w:] P. Długosz, M. Niezgoda, S. Solecki (red.), Młodzież w społeczeństwie ryzyka, Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 173–187.

Tłuściak-Deliowska A., Dernowska, U. (2016). Kultura współpracy w szkole w percepcji nauczycieli szkół gimnazjalnych, „Studia Edukacyjne”, nr 40, 127–148. DOI: 10.14746/se.2016.40.8.

Balakireva O.M., Bondar T.V., Prijmak Y.Y., Pavlova D.M., Vasilenko O.V., Sakovich O.T., Sal’nikov S.Z., Sidyak S.V., Yudin Y.B., Nahabich N.S. (2015). Kurinnya, vzhyvannya alkogolyu ta narkotychnyh rechovyn sered pidlitkiv, yaki navchayut’sya: Poshyrennya i tendencji v Ukraini: Za rezul’tatami doslidzhennya 2015 roku v ramkah mizhnarodnogo projektu «Evropejs’ke opytuvannya uchniv shchodo vzhyvannya alkogolyu ta inshyh narkotichnyh rechovyn – ESPAD», Kyiv: Ukrains’kyj instytut social’nyh doslidzhen’ im. Oleksandra Yaremenka, https://www.unicef.org/ukraine/reports/smoking-use-alcohol-and-drugs-among-adolescents-education-distribution-and-trends-ukraine [dostęp: 19.06.2019].

Кабінет Міністрів України. (2013). Розпорядження, Про схвалення Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року. Bід 28 серпня 2013 р. № 735-р, https://www.kmu.gov.ua/npas/246715472 [dostęp: 20.06.2019].

The World Factbook 2016-17. (2016). https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html [dostęp: 19.06.2019].

World Health Organization: Ukraine. Conflict emergency. https://www.who.int/hac/crises/ukr/sitreps/ukraine_sitrep_1august2016.pdf?ua=1 [dostęp: 19.06.2019].

World Health Organization: Ukraine health situation reports. https://www.who.int/emergencies/crises/ukr/sitreps/en/ [dostęp: 16.06.2019].

World Health Organization: Ukraine. Statistics. http://www.who.int/countries/ukr/en/ [dostęp: 23.05.2017].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2019-09-23

Jak cytować

1.
JUNIK, Wioletta Małgorzata. Koncepcja rozwoju systemu profilaktyki i kształcenia specjalistów w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w Ukrainie. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 23 wrzesień 2019, T. 22, nr 3, s. 19–37. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.3.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 3 (2019): Profilaktyka społeczna. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 800
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

polsko-ukraińska współpraca, projekt badań stosowanych, kształcenie akademickie, moduł kształcenia, profilaktyka zachowań ryzykownych, nauka o profilaktyce, profilaktyka oparta na dowodach naukowych, kadra akademicka, studenci
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa