Socjalizacja w rodzinie i kultura konsumpcyjna
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2019.2.003Słowa kluczowe
socjalizacja, socjalizacja w rodzinie, kultura konsumpcyjna, socjalizacja konsumencka, konsumpcjonizmAbstrakt
Celem artykułu jest ukazanie procesów socjalizacyjnych we współczesnej rodzinie ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów przestrzeni życia codziennego, jakim jest kultura konsumpcyjna. Przedmiot analiz stanowi środowisko wychowawcze, jakim jest rodzina wraz z uwarunkowaniami socjalizacji związanymi z dominującą we współczesnym świecie kulturą konsumpcyjną. Wobec tak zarysowanej problematyki cel ten zostanie zrealizowany poprzez krytyczną analizę opracowań dotyczących przemian socjalizacyjnych ponowoczesnej rodziny i kultury konsumpcyjnej. Analiza przeprowadzona w artykule koncentruje się wokół trzech zagadnień. Nakreślony został jeden z kontekstów socjalizacji w rodzinie, jakim jest kultura konsumpcyjna. Następnie ukazano główne aspekty socjalizacji w rodzinie jako mechanizmu poznawania systemu znaczeń i wdrażania do uczestnictwa osoby w danym układzie społecznym. W wyniku przeprowadzonych analiz wyłoniono kilka wniosków. W nakreślonych kontekstach wskazano wyzwania, jakie stają przed procesem socjalizacji w rodzinie w odniesieniu do kultury konsumpcyjnej. Niewątpliwie socjalizacja konsumencka pozwala młodemu pokoleniu na odnalezienie się we współczesnym świecie. Ważne jest, aby socjalizacja nie tylko na tym się skupiała, ale także kształtowała umiejętność dokonywania codziennych wyborów.
Bibliografia
Bauman Z., Globalizacja, przeł. E. Klekot, PIW, Warszawa 2000.
Bauman Z., Konsumowanie życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
Biedroń M., Wpływ kultury indywidualizmu na relację między rodzicami i dziećmi, w: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa, red. J. Izdebska, J. Szymanowska, Trans Humana, Białystok 2009, s. 245–264.
Błasiak A., Wychowanie w rodzinie, w: Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, red. B. Sieradzka-Baziur, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018, s. 137–172.
Bylok F., Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie, „Śląsk”, Katowice 2013.
Charchuła J., Socjalizacja adolescentów w rodzinie – perspektywa socjologiczna, w: Wokół rodziny i dziecka – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, red. E. Dybowska, M. Prucnal-Wójcik, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2017, s. 183–200.
Dybowska E., Upbringing and Socialization of a Child in the Family in the Era of Consumer Culture, „Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy” 2017, nr 7(4), s. 131–141.
Frątczak-Rudnicka B., Dzieci w roli konsumentów – przyspieszona socjalizacja konsumencka, w: Zmiana czy stagnacja? Społeczeństwo polskie po czternastu latach transformacji, red. M. Marody, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004, s. 88–99.
Juszczyk-Rygałło J., Socjalizacja dziecka – czas bezpowrotnie utracony (?), „Pedagogika”, 2017, t. 26, nr 2, s. 49–56.
Juszczyk-Rygałło J., Socjalizacja dziecka jako proces kształtowania tożsamości, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016, t. 11, nr 4(42), s. 13–25.
Kawula S., Kształty rodziny współczesnej. Szkice familologiczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
Kołodziejczyk A., Trzy podejścia do wyjaśniania natury procesu socjalizacji konsumenckiej, „Psychologia Społeczna” 2012, t. 7, nr 3 (22), s. 272–280.
Kossakowski R., Uprzedmiotowione i „obrandowane”. Dzieci w kulturze towarów, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2011, nr 1(53), s. 21–35.
Łaciak B., Komercjalizacja dzieciństwa, w: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa, red. J. Izdebska, J. Szymanowska, Trans Humana, Białystok 2009, s. 61–174.
Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Modrzewski J., Sipińska D., Socjalizacja, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5 (R–St), Żak, Warszawa 2012, s. 803–814.
Modrzewski J., Sipińska D., Teoretyczne i praktyczne aspekty procesu socjalizacji, w: Dzieciństwo i młodość. Standaryzacja socjalizacji inkluzyjnej. Przewodnik i teksty do ćwiczeń z socjologii wychowania, red. D. Sipińska, J. Modrzewski, A. Matysiak-Błaszczyk, PWSZ im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie, Leszno 2010, s. 26–48.
Muszyński W., Kobieta i mall. Próba analizy socjologicznej, w: Pu-łapki (po)nowoczesności. Rodzina, płeć i role społeczne w oglądzie socjologicznym, red. K. Piątek, A. Barabasz, Wydawnictwo ATH w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała 2009, s. 117–138.
Sebesta A., Konsumpcjonizm i komercja jako wyzwanie pedagogiczne (refleksja nauczyciela etyki zawodowej), w: Wartości podstawowe w kontekstach współczesnych, red. M. Uliński, Aureus, Kraków 2010, s. 293–299.
Szlendak T., Komercjalizacja dzieciństwa. Kilka uwag krytycznych o niewygodnych wychowania dzieci w kulturze konsumpcji, „Kul-tura i Edukacja” 2005, nr 2, s. 20–28.
Szlendak T., Olechnicki K., Megaceremoniały i subświaty. O potransformacyjnych przemianach uczestnictwa Polaków w kulturze, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2014, R. LXXVI, z. 2, s. 293–309.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1993.
Wrzesień W., Modyfikacje wzorów socjalizacyjnych w czasach nałogowych konsumentów, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2014, R. LXXVI, z. 3, s. 261–281.
Wrzesień W., Zmiana pokoleń w czasach globalnej anomii, „Societas/Communitas” 2017, nr 2(24), s. 37–52.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1602
Liczba cytowań: 0