Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Dialog w polskich placówkach szkolnych – istotny problem edukacji i pedagogiki (na podstawie badań własnych)
  • Strona domowa
  • /
  • Dialog w polskich placówkach szkolnych – istotny problem edukacji i pedagogiki (na podstawie badań własnych)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 1 (2019): Szkoła w przestrzeni przemian społecznych. Wybrane zagadnienia /
  4. Raporty z badań

Dialog w polskich placówkach szkolnych – istotny problem edukacji i pedagogiki (na podstawie badań własnych)

Autor

  • Aneta Kamińska Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Nauk o Wychowaniu https://orcid.org/0000-0002-4612-6464

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.1.007

Słowa kluczowe

dialog, dialog w szkole, współczesne zagrożenia dialogu, istota dialogu, korzyści płynące z dialogu

Abstrakt

Przedmiotem niniejszego opracowania jest dialog w szkole. Celem teoretycznym jest ukazanie dialogu w szkole na bazie literatury przedmiotu, a celem praktycznym ukazanie, jak osoby, które w przyszłości będą pełniły (a niektóre już pełnią) funkcję dyrektorów szkół, postrzegają istotę dialogu. Posłużono się strategią badań jakościowych, natomiast metodą była dyskusja grupowa. Jeżeli chodzi o grupę badawczą, to respondenci zostali dobrani losowo wśród słuchaczy studiów podyplomowych, na kierunku oświata i zarządzanie w oświacie w Akademii Ignatianum w Krakowie. Byli to obecni oraz potencjalni dyrektorzy szkół. W ramach niniejszego artykułu została przedstawiona istota dialogu i współczesne jego zagrożenia wynikające z warunków obecnego życia. Autorka dokonała próby charakterystyki współczesnej polskiej szkoły w kontekście podejmowania dialogu. Artykuł zawiera także przedstawienie analizy i wniosków badań własnych, w tym szeroko przedstawionych wniosków do dalszej praktyki edukacyjnej. Należą tu przede wszystkim sugestie: ciągłego podnoszenia kompetencji komunikacyjnych wśród nauczycieli i pozostałych podmiotów życia szkoły; poznawania własnych emocji i postaw, które warunkują dialog oraz pracę nad nimi; zwrócenia baczniejszej uwagi na korzyści z dialogu w ramach placówek edukacyjnych przez wypracowanie odpowiednich strategii w celu ulepszania i podtrzymywania dialogu: organizacji bezpłatnych warsztatów dialogu na terenie kraju w celu podnoszenia kultury dialogu narodu polskiego; wzięcia pod uwagę konieczność dostosowania dialogu do rozmówcy, w tym do osób z obcych krajów.

Bibliografia

Bielski J., Nauczyciel doskonały, Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017.

Chodorowska-Chromiec M., Kompetencje komunikacyjne nauczyciela w pracy z uczniem, w: Nauczyciel kompetentny. Teraźniejszość i przyszłość, red. Z. Bartkowicz, M. Kowalczuk, M. Samujło, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007, s 139‒146.

Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studia teoretyczno-empiryczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

Feinberg W., Solis J., Szkoła i społeczeństwo, przeł. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa 2000.

Giroux H.A., McLaren P., Ameryka 2000 i polityka wymazywania, Demokracja i różnice kulturowe w oblężeniu, w: Nieobecne dyskursy, cz. 3, red. Z. Kwiecińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1993, s. 77‒94.

Gumuła T., Dyrda T., Wybrane problemy edukacji szkolnej w Polsce, w: Szkoły, nauczyciele, uczniowie. Dyskusja o programie, metodzie, uczenia się w Europie, red. T. Gumuła, T. Dyrda, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom 2009.

Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania a racjonalność społeczna, t. 1, przeł. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.

Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.

Matusz-Rżewska A., Nauczyciel-uczeń. O paradoksach wzajemnej komunikacji, w: Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, red. H. Kwiatkowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015, s. 461‒480.

McLaren P.L., Antystruktura oporu, w: Nieobecne dyskursy, cz. 2, Wydawnictwo UMK, Toruń 1992, s. 31‒53.

Michalicka-Ipnarska M., Szkoła, jakiej potrzebujemy, w: Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, red. H. Kwiatkowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015, s. 482‒498.

Parzęcki R., Funkcje pedagogiki w warunkach XXI w., w: Wyzwania współczesnej pedagogiki, red. D. Becker-Pestka, E. Kowalik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Warszawa 2015, s. 13‒24.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jako­ściowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, War-szawa 2001.

Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, przeł. M. Wojdak-Piątkowska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Samujło M., Sokołowska-Dzioba T., Język otwartości w relacji nauczyciel-uczeń, w: Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, red. H. Kwiatkowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015, s. 440‒453.

Sawiński J.P., Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla edukatorów i nauczycieli, Difin, Warszawa 2015.

Śliwiński P.J., Zagubiony i odnaleziony w nie-miejscu, w: Kondycja człowieka współczesnego, red. C. Piecuch, Universitas, Kraków 2006, s. 150‒178.

Śnieżyński M., Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2005.

Śnieżyński M., Zarys dydaktyki i dialogu, Wydawnictwo PAT, Kra-ków 1998.

Ustawa o systemie oświaty z dnia 14 grudnia 2016 r., Rozdz. 1, art. 1, pkt. 1, 3, 5, 8, 18 (tekst jednolity: Dz. U. 2017 poz. 59, z późn. zm.).

Żukowska Z.A., Dialog zamiast kar, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2015.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2019-06-13

Jak cytować

1.
KAMIŃSKA, Aneta. Dialog w polskich placówkach szkolnych – istotny problem edukacji i pedagogiki (na podstawie badań własnych). Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 13 czerwiec 2019, T. 22, nr 1, s. 127–147. [udostępniono 25.3.2023]. DOI 10.12775/SPI.2019.1.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 1 (2019): Szkoła w przestrzeni przemian społecznych. Wybrane zagadnienia

Dział

Raporty z badań

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 296
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dialog, dialog w szkole, współczesne zagrożenia dialogu, istota dialogu, korzyści płynące z dialogu
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa