Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Nadzieja – cnota usprawniająca jakość życia współczesnego człowieka
  • Strona domowa
  • /
  • Nadzieja – cnota usprawniająca jakość życia współczesnego człowieka
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 4 (2018): Człowiek w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata /
  4. Artykuły i Rozprawy

Nadzieja – cnota usprawniająca jakość życia współczesnego człowieka

Autor

  • Andrzej Michał de Tchorzewski Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Nauk o Wychowaniu http://orcid.org/0000-0002-8149-9442

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.4.002

Słowa kluczowe

nadzieja, struktura nadziei, jakość życia, pedagogika nadziei

Abstrakt

Nadzieja towarzyszy człowiekowi w dążeniu do spełnienia czegoś; co jest niezbędne i konieczne dla ludzkiej egzystencji. Przeciwdziała ona poczuciu utraty wartości najcenniejszych dla człowieka. Brak nadziei prowadzi człowieka do rozpaczy; a tym samym często do podejmowania decyzji prowadzących do nieodwracalnych sytuacji życiowych. Nadzieja pozwala przejść człowiekowi przez najtrudniejsze momenty i okresy życia. Z jednej strony kształtuje wizję egzystencjalną człowieka; przepełnioną jego ufnością; wiarą w lepszy; sprzyjający los; z drugiej oddziałuje na jego poczucie transcendencji; którą przenika otucha. Nadzieja usprawnia życie człowieka. I chociaż nie ma nadziei bez obaw; to jest ona drogą poszukiwania sensu życia. Nadzieja jest siłą chroniącą zwłaszcza tych; którzy stają na skraju rozpaczy przyjmującej postać poczucia beznadziejności. Jako byt racjonalny przypisany strukturze osobowości każdego człowieka; można ją postrzegać w kilku sprzecznych ze sobą wymiarach. Nadzieja jest przyczyną usprawniającą wszystkie wymiary życia każdego człowieka. Realizuje się poprzez świat wartości; ku którym człowiek zdąża i bez których nie może kształtować jakości swojego życia. Nadzieja ma swoją strukturę; przez którą należy rozumieć pewien układ osobliwych właściwości wchodzących z różną siłą we wzajemne relacje; które są jednocześnie jej elementami i stanowią całość decydującą o indywidualnym i niepowtarzalnym charakterze poczucia nadziei w przypadku każdego człowieka. Rodzi się pytanie o znaczenie nadziei; jej miejsce i rolę w procesach pedagogicznych; w których świadomymi podmiotami są osoby wychowywane i wychowujące. Pedagogika nadziei jest próbą wnikania w istotę szczególnie ważnych elementów/czynników wspomagających rozwój osobowości człowieka.

Bibliografia

Bauman Z.; 44 listy ze świata płynnej nowoczesności; Wydawnictwo Literac­kie; Kraków 2011.

Elementarz Benedykta XVI; Wydawnictwo WAM; Kraków 2008.

Gadacz T.; O umiejętności życia; Znak; Kraków 2002.

Grynberg M.; Oskarżam Auschwitz. Opowieści rodzinne; Wydawnictwo Czarne; Wołowiec 2018.

Grynberg M.; Ocaleni z XX wieku; Wydawnictwo Czarne; Wołowiec 2018.

Grynberg M.; Księga Wyjścia; Wydawnictwo Czarne; Wołowiec 2018.

Kołakowski L.; Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania; Znak; Kraków 2009.

Krasiński J.; Analiza i znaczenie nadziei; w: Nadzieja w postawie ludzkiej; red. W. Słomka; Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe KUL; Lublin 1992; s. 15–20.

Marcel G.; Homo viator. Wstęp do filozofii nadziei; przeł. P. Lubicz; Pax; Warszawa 1959.

Papież Franciszek i Dominique Wolton; Otwieranie drzwi. Rozmowy o Kościele i świecie; przeł. M. Chojnacki; Wydawnictwo WAM; Kraków 2018.

Posmysz Z.; Królestwo za mgłą. Z autorką „Pasażerki” rozmawia Michał Wójcik; Znak – Literanova; Kraków 2017.

Ratzinger J. [Benedykt XVI]; Jezus z Nazaretu; przeł. W. Szymona; Wydawnictwo M; Kraków 2007.

Rottenberg A.; Proszę bardzo; W.A.B.; Warszawa 2009.

Skarga B.; Człowiek to nie jest piękne zwierzę; Znak; Kraków 2007.

Słownik wyrazów obcych; red. E. Sobol; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 1995.

Ślipko T.; Trojakie oblicze wolności; w: Wolność jako wartość i problem edukacyjny; red. A.M. de Tchorzewski; Wydawnictwo WERS; Bydgoszcz 1999; s. 9‒15.

Tchorzewski A.M. de; O potrzebie i pożytkach nadziei; w: Nadzieja i sprawiedliwość jako sprawności moralne w wychowaniu; red. I. Jazukiewicz i E. Rojewska; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Szczecin 2014; s. 17‒30.

Tchorzewski A.M. de; Sprawności moralne jako wyraz świadomości wychowawczej i kultury pedagogicznej; w: Sprawności moralne wychowawcy; red. I. Jazukiewicz i E. Rojewska; Wydawnictwo Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Zapol Dmochowski; Sobczyk; Szczecin 2013; s. 11‒27.

Tischner J.; Świat ludzkiej nadziei; Znak; Kraków 1992.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-02-14

Jak cytować

1.
DE TCHORZEWSKI, Andrzej Michał. Nadzieja – cnota usprawniająca jakość życia współczesnego człowieka. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 14 luty 2019, T. 21, nr 4, s. 31–54. [udostępniono 28.3.2023]. DOI 10.12775/SPI.2018.4.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 4 (2018): Człowiek w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 306
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

nadzieja, struktura nadziei, jakość życia, pedagogika nadziei
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa