Perspektywa efektywności w resocjalizacji
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2018.1.004Słowa kluczowe
resocjalizacja, adaptacja społeczna, recydywa, niedostosowanie społeczne, efektywnośćAbstrakt
Weryfikacja podejmowanych działań jest najistotniejszym etapem procesu zmian. Dzieje się tak również w procesie resocjalizacji, którego celem jest powrót resocjalizowanej jednostki do społeczeństwa oraz uzyskanie takich zmian w jej zachowaniu, aby przestrzegała ona obowiązujących w nim zasad i norm oraz właściwie wypełniała przypisane jej role społeczne. Taka perspektywa zakłada szereg systemowych oraz zindywidualizowanych działań zmierzających do wyposażenia osoby resocjalizowanej w umiejętność autostymulacji do samorozwoju oraz rozwiązywania sytuacji problemowych innowacyjnie i odmiennie od dotychczasowych sposobów. Niniejszy artykuł jest próbą prezentacji bogatego dorobku opracowań oraz różnorodności podejmowanych perspektyw badawczych efektywności, która od lat stanowi przedmiot interdyscyplinarnego zainteresowania, mobilizując pedagogów do poszukiwania kryteriów ustalania jej poziomu, determinantów oraz wyjaśniania znaczenia samego pojęcia.
Bibliografia
Bartkowicz Z., Skuteczna resocjalizacja w perspektywie aksjologicznej i pomiarowej, w: Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, red. Z. Bartkowicz, A. Węgliński, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008, s. 23–28.
Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, przeł. M. Jasiński, B. Maliszewska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.
Bernasiewicz M., Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
Chojecka J., Model dla wszystkich? Spory wokół koncepcji szacowania ryzyka recydywy, „Resocjalizacja Polska” 2014, nr 7, s. 85–100.
Ciosek M., Izolacja więzienna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1993.
Czapów C., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa 1971.
Duraj-Nowakowa K., Źródła podejść pedagogiki. Zarys problemów, Świętokrzyska Szkoła Wyższa, Kielce 2005.
Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012.
Heine M., Efektywność resocjalizacji – kontrowersje wokół znaczenia pojęcia, w: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, red. B. Jezierska, A. Rejzner, P. Szczepanik, A. Szecówka, Wydawnictwo UW, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Warszawa 2013, s. 156–165.
Jaworska A., Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Konopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2013.
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja, MEN, Editions Spotkania, Warszawa 1996.
Kozaczuk F., Determinanty skutecznej resocjalizacji w opinii skazanych i wychowawców, w: Prawne i socjokulturowe uwarunkowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji, red. F. Kozaczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009, s. 318–330.
Kusztal J., Resocjalizacja – readaptacja – reintegracja we współczesnym polskim dyskursie naukowym, w: Konteksty resocjalizacji i readaptacji społecznej, red. J. Kusztal, K. Kmiecik-Jusięga, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014, s. 25–43.
Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.
Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk 2003.
Mudrecka I., Wykorzystanie konfliktu motywacyjnego w procesie resocjalizacji, w: Współczesne modele i strategie resocjalizacji, red. R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz, Difin, Warszawa 2017, s. 161–180.
Mudrecka I., Wzmacnianie samokontroli jako cel wychowania resocjalizującego, w: Teoretyczne i metodyczne aspekty resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie, red. I. Mudrecka, Wydawnictwo Pedagogium Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2017, s. 43–56.
Niewiadomska I., Znaczenie podmiotowych predykatorów poprawy moralnej w projektowaniu oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób odbywających kary izolacyjne, w: Resocjalizacja: ciągłość i zmiana, red. M. Konopczyński, B.M. Nowak, Wydawnictwo Pedagogium Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2008, s. 130–140.
Nowa encyklopedia powszechna, t. 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Opora R., Kierunki współczesnych badań nad efektywnością oddziaływań resocjalizacyjnych, „Probacja” 2012, nr 3, s. 67–81.
Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności z psychologii, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008.
Pospiszyl K., Plusy i minusy współczesnych oddziaływań resocjalizacyjnych, w: Postępy resocjalizacji i profilaktyki społecznej, red. A. Rejzner, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, Warszawa 2007, s. 21–25.
Pospiszyl K., Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1998.
Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
Stanik J.M., Wybrane koncepcje i wyniki badań kryminologicznych a perspektywy resocjalizacji, w: Resocjalizacja, t. 1: Teoria i praktyka pedagogiczna, red. B. Urban, J.M. Stanik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 116–135.
Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze, Kraków 2000.
Stańdo-Kawecka B., Ruch What works i „nowa resocjalizacja” – nowa perspektywa w polityce karnej?, w: Węzłowe problemy prawa karnego, kryminologii i polityki kryminalnej. Księga pamiątkowa ofiarowana Profesorowi Andrzejowi Markowi, red. V. Konarska-Wrzosek, J. Lachowski, J. Wójcikiewicz, Wolters Kluwer, Warszawa 2010, s. 891–907.
Szałański J., Kategorie klasyfikacyjne i zróżnicowanie osobowościowe skazanych jako wyznaczniki celów i programów resocjalizacji penitencjarnej, w: Resocjalizacja, t. 1: Teoria i praktyka pedagogiczna, red. B. Urban, J.M. Stanik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 361–396.
Szałański J., Kryteria i mierniki efektywności resocjalizacji, w: Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, red. F. Kozaczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008, s. 21–28.
Szczepaniak P., Kierunki rozwoju pedagogiki penitencjarnej, w: Postępy resocjalizacji i profilaktyki społecznej, red. A. Rejzner, Wydawnictwo UW, Warszawa 2007, s. 37–57.
Sztompka P., Teoria i wyjaśnienie: z metodologicznych problemów socjologii, PWN, Warszawa 1973.
Sztuka M., Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013.
Szymanowska A., Więzienie i co dalej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Urban B., Ocena rezultatów resocjalizacji, w: Resocjalizacja, t. 1: Teoria i praktyka pedagogiczna, red. J.M. Stanik, B. Urban, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 312–317.
Utrat-Milecki J., Aktualność programu profilaktyki społecznej i resocjalizacji na Uniwersytecie Warszawskim, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja” 2015, t. 25, s. 163–179.
Utrat-Milecki J., Resocjalizacja, w: Socjologia prawa. Główne problemy i postacie, red. A. Kojder, Z. Cywiński, Wydawnictwo UW, Warszawa 2014, s. 400–403.
Waligóra B., Warunki i instrumenty resocjalizacji osób pozbawionych wolności, w: Spory wokół reformy więziennictwa, red. S. Walczak, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, Warszawa 1985, s. 50–64.
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Z badań nad postawami rodzicielskimi, red. K. Pospiszyl, UMCS, Lublin 1988.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 343
Liczba cytowań: 0