Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Oddziaływanie autorytetu w procesie samowychowania
  • Strona domowa
  • /
  • Oddziaływanie autorytetu w procesie samowychowania
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 Nr 5 (2017): Autorytet wychowawczy Kościoła na rozdrożach przemian społeczno-kulturowych /
  4. Artykuły i Rozprawy

Oddziaływanie autorytetu w procesie samowychowania

Autor

  • Ewa Miśkowiec Akademia Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.5.011

Słowa kluczowe

autorytet, samowychowanie, aktywność własna, praca nad sobą

Abstrakt

Samowychowanie to świadome i celowe kierowanie sobą, które wyraża się w aktywności własnej. Podejmowane wysiłki samowychowawcze wyrażają się w samodzielnym określaniu sobie celów, do których się dąży we własnym rozwoju, dobieraniu metod, ustalaniu wartości, stawianiu sobie zadań i wymagań oraz ocenianiu postępów. U podstaw samowychowania stoi przyswojenie sobie i zaakceptowanie ideału/wzorca „ja idealnego”, które będzie stanowić punkt wyjścia do reeksji i pod-jęcia pracy nad sobą, ale również będzie wyznaczać aktywność własną jednostki we wszystkich etapach samowychowania. Celem artykułu jest ukazanie roli jaką może odegrać uznany przez młodego człowieka autorytet w jego własnym rozwoju. Wskazane zostały elementy charakteryzujące istnienie autorytetu, takie jak: kształtowanie się autorytetu, sposób jego oddziaływania, funkcjonowanie w relacji osobowej oraz dobrowolność jego uznania. Mogą one pomóc młodym w procesie rozwoju, w dochodzeniu do osiągania własnego „ja”. 

Biogram autora

Ewa Miśkowiec - Akademia Ignatianum w Krakowie

dr teologii w zakresie teologii pastoralnej, adiunkt, zastępca dyrektora Instytutu Nauk o Wychowaniu ds. Dydaktycznych Wydziału Pedagogicznego Akademii Ignatianum w Krakowie. Zainteresowania badawcze: teorie wychowania i katechetyka. Autorka publikacji dotyczących różnych aspektów procesu wychowaniai samowychowania oraz wychowania chrześcijańskiego: Proces wychowania i samowychowania a czas wolny (2012), Trud własnego rozwoju. Implikacje w życiu człowieka (red. 2014), Mądry nauczyciel – mądry uczeń: w poszukiwaniu mądrości w wychowaniu (2016), Warunki sprzyjające podejmowaniu trudu samowychowania (2017). 

Bibliografia

Bocheński J., Logika i filozofia. Wybór pism,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.

Czerepaniak-Walczak M., Podmiotowość w perspektywie pedagogiki, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wielkopolski 1994.

Ekel J., Jaroszyński J., Ostaszewski J., Autorytet, w: Mały słownik psychologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1965.

Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.

Jazukiewicz I., Autorytet nauczyciela, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.

Kalinowski M., Dlaczego rodzice tracą autorytet, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1982.

Łobocki M., Autorytet nauczyciela jako warunek pedagogicznej relacji rodzina‒szkoła, w: Pedagogiczna relacja rodzina‒szkoła. Dylematy czasu przemian, red. A. Janke, Wydawnictwo WSP, Bydgoszcz 1995.

Łobocki M., Autorytet w wychowaniu, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1994, nr 9, s. 5‒9.

Łobocki M., Wybrane problemy wychowawcze nadal aktualne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004.

Łopatkowa M., Pedagogika serca, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

Marcińczyk B., Autorytet osobowy: geneza i funkcje regulacyjne, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice 1991.

Obrębski M., Wpływ autorytetu dorosłych na wychowanie dzieci i młodzieży, w: Kształtowanie sprawności moralnych, red. I. Jazukiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2017.

Olubiński A., Autotytet. Czy potrzebny w procesie edukacji?, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012.

Pawlikowska-Łagód K., O kryzysie autorytetów w dobie XXI wieku, w: Autorytet. Wyzwania – oczekiwania ‒ zadania, red. J. Zimny, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie.Wydział Zamiejscowy Prawa i Nauk o Społeczeństwie w Stalowej Woli, Stalowa Wola 2016.

Posmyk I., Nawyki skutecznego działania w samowychowaniu do dojrzałej dorosłości, w: Samowychowanie do dojrzałej osobowości, red. Z.M. Nowak, T. Olewicz, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarzadzania i Administracji w Opolu, Opole 2015.

Sowiński A.J., Samowychowanie w interpretacji pedagogicznej, Oficyna „In Plus”, Szczecin 2006.

Sowiński A.J., Podstawy teoretyczne pracy wychowawczej. Zeszyt 4: Pedagogiczny sens samowychowania,Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Szczecin ‒ Gorzów Wielkopolski 1995.

Szczepański J., Autorytet w nauce, w: Autorytet w nauce, red. P. Rybicki, J. Goćkowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław ‒ Warszawa ‒ Kraków ‒ Gdańsk 1980.

Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

Tchorzewski A.M. de, Wstęp do teorii wychowania, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.

Turowicz J., Przedmowa, w: M. Fik, Autorytecie wróć. Szkice o postawach polskich intelektualistów po październiku 1956, Wydawnictwo Wydawnicza „Errata”, Warszawa 1997.

Witkowski L., Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-03-25

Jak cytować

1.
MIŚKOWIEC, Ewa. Oddziaływanie autorytetu w procesie samowychowania. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 25 marzec 2018, T. 20, nr 5, s. 249–260. [udostępniono 12.11.2025]. DOI 10.12775/SPI.2017.5.011.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 Nr 5 (2017): Autorytet wychowawczy Kościoła na rozdrożach przemian społeczno-kulturowych

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1100
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

autorytet, samowychowanie, aktywność własna, praca nad sobą
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa