Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Katolickie wychowanie, wiara i autorytet
  • Strona domowa
  • /
  • Katolickie wychowanie, wiara i autorytet
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 Nr 5 (2017): Autorytet wychowawczy Kościoła na rozdrożach przemian społeczno-kulturowych /
  4. Artykuły i Rozprawy

Katolickie wychowanie, wiara i autorytet

Autor

  • Giuseppe Mari Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.5.009

Słowa kluczowe

autorytet, katolickie wychowanie, wiara, wolność, posłuszeństwo, Sobór Watykański II

Abstrakt

Tekst ma na celu wykazanie, że autorytet i posłuszeństwo są niezbędne w katolickim wychowaniu. W rzeczywistości wiara jest „posłuszeństwem” wobec Prawdy, jak mówi Sobór Watykański II, a prawda jest obdarzona „autorytetem”, ponieważ sam Bóg jest ucieleśniony w Jezusie Chrystusie. Konieczne jest wyjaśnienie, że – zgodnie z wiarą chrześcijańską – odwieczna zależność od Boga nie jest rodzajem niewolnictwa, ale miłosnym związkiem z Ojcem, czyniącym człowieka wolnym. Jest tak dlatego, ponieważ oryginalna godność człowieka pochodzi ze stworzenia go „na obraz Boży”. Wychowanie katolickie powinno nauczyć panowania nad sobą (w relacji z autorytetem), aby móc wybrać tylko to, co jest dobre i być wiernym prawdziwej istocie człowieka.

 

 

Biogram autora

Giuseppe Mari - Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano

Degree in Philosophy at the University of Padua and Licence in Theology at theCatholic Faculty of Lugano (CH). Full professor of Pedagogy al the Catholic University of Milan; contract lecturer of Pedagogy at the Superior Institute of Religious Sciences of Milan and at the Salesian University Institute of Venice.Scientific interests: pedagogy, philosophy of education, philosophy, metaphysics,theology of education, theology, anthropology, ethics. The most important publications: Razionalità metafisica e pensare pedagogico (Metaphysical rationality and pedagogical thinking, 1998), Pedagogia cristiana come pedagogia dell’essere (Christian pedagogy as pedagogy of the being, 2001), Pedagogia in prospettiva aristotelica (Pedagogy in Aristotelian perspective, 2007), Comportamento e apprendimento di maschi e femmine a scuola (Behavior and way of learning of boys and girls at school, editor: 2012), Educazione come sfida della libertà (Education as the challenge of freedom, 2013), Educare la persona (Educating the person, editor: 2013), Scuola e sfida educativa (School and educational challenge, 2014), La differenza maschio-femmina (The male-female difference, editor: 2016), Matrimonio perché? (Why the marriage?, editor: in press).

Bibliografia

Augustine, The City of God. Augustin, The Predestination of Saints. Catechism of the Catholic Church. Cyril of Jerusalem, Catechism. Francis, Laudato si’. Gregory of Nyssa, On the Making of Man. Guardini R., Learning the Virtues, Sophia Institute Press, Manchester (NH) 2013.

Jerumanis A.M., In Cristo, con Cristo, per Cristo, Edizioni Camilliane, Roma 2013.

John Paul II, Christifideles laici.

John Paul II, Homily (12.03.2000).

Leo I, Sermon, XXI.

Nietzsche F., The Will to Power.

Origen, Against Celsus.

Second Vatican Council, Dei Verbum.

Second Vatican Council, Gaudium et spes.

Tremblay R., Zamboni S. (ed.), Synowie w Synu. Teologia moralna fundamentalna, MIC, Warszawa 2009.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-03-25

Jak cytować

1.
MARI, Giuseppe. Katolickie wychowanie, wiara i autorytet. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 25 marzec 2018, T. 20, nr 5, s. 213–230. [udostępniono 31.3.2023]. DOI 10.12775/SPI.2017.5.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 Nr 5 (2017): Autorytet wychowawczy Kościoła na rozdrożach przemian społeczno-kulturowych

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 165
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

autorytet, katolickie wychowanie, wiara, wolność, posłuszeństwo, Sobór Watykański II
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa