Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Ewangelia w Sieci. Słowo o katolickim autorytecie nauczania w Wikipedii
  • Strona domowa
  • /
  • Ewangelia w Sieci. Słowo o katolickim autorytecie nauczania w Wikipedii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 Nr 5 (2017): Autorytet wychowawczy Kościoła na rozdrożach przemian społeczno-kulturowych /
  4. Artykuły i Rozprawy

Ewangelia w Sieci. Słowo o katolickim autorytecie nauczania w Wikipedii

Autor

  • Józef Majewski Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.5.007

Słowa kluczowe

Kościół, katolicki autorytet nauczania, Wikipedia, autorytet Wikipedii, filary Wikipedii, doktryna katolicka, wikipedyści, kultura popularna, zabawa

Abstrakt

Wikipedia cieszy się ogromną popularnością i wielkim autorytetem wśród użytkowników Internetu. Polską wersję Wikipedii w 2016 roku każdego dnia odwiedziło średnio 1,1 mln internautów. Ludzie szukają w niej różnych informacji, w tym wiadomości o doktrynie Kościoła. Autor artykułu stawia tezę, że Wikipedia należy do kultury popularnej i ma charakter autentycznej, choć wyjątkowej wirtualnej zabawy. Autor pyta o stosunek Kościoła do Wikipedii. Szuka też odpowiedzi na pytanie, czy katolickie autorytety nauczania (biskupi, którzy tworzą Magisterium Ecclesiae, a następnie – na mocy święceń lub misji kanonicznej – księża, diakoni, teologowie czy katecheci) winni stawać się wikipedystami i redagować hasła w Wikipedii. 

Biogram autora

Józef Majewski - Uniwersytet Gdański

profesor Uniwersytetu Gdańskiego, teolog, antropolog mediów, publicysta, dziennikarz, kierownik Zakładu Mediów i Dziennikarstwa w Instytucie Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, członek Rady Naukowej Instytutu Analiz Społecznych i Dialogu „Laboratorium WIĘZI” i Rady Redakcyjnej Kwartalnika „Więź”. Zainteresowania naukowo-badawcze: religia a media, tabloidyzacja mediów, etyka dziennikarstwa,„obraz” śmierci w mediach, literaturze, muzyce poważnej, teologiareligii. Autor, współautor i redaktor blisko 30 książek, w tym: Spór o rozumienie Kościoła. Eklezjologiczne uwarunkowania i perspektywy wielkich debat teologicznychna przełomie XX i XXI wieku (2004), Teologia na rozdrożach (2005), Wprowadzenie do teologii dogmatycznej (2007), Religia – media – mitologia (2010), Fuga przemijania (2014), Leksykon wielkich teologów XX‒XXI wieku (t. 1–3, 2003–2006; współredaktor i współautor), Media, business, kultura (2009, współredaktor i współautor), Dilemmas of the Catholic Church in Poland (2015, współautor). 

Bibliografia

Ayers Ph., Yates B., Matthews Ch., How Wikipedia Works: And How You Can Be a Part of It, No Starch Press, San Francisco 2008.

Benedykt XVI., Nowe technologie, nowe relacje.Trzeba rozpowszechniać kulturę szacunku, dialogu i przyjaźni. Orędzie na XLIII Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/massmedia2009_24012009.html [dostęp: 15.01. 2014].

Benedetto XVI, Messaggio per la XLIII Giornata Mondiale delle Comunicazioni Sociali „Nuove tecnologie, nuove relazioni. Promuovere una cultura di rispetto, di dialogo, di amicizia, http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/it/messages/communications/documents/hf_ben-xvi_mes_20090124_43rd-world-communications-day.html [dostęp: 12.10.2017].

Brown E., Working the Crowd: Social Media Marketing for Business, BCS, Swindon 2012.

Cheong P.H., Authority, w: H. Campbell (ed.), Digital Religion. Understanding Religious Practice in New Media Worlds, Routledge, London – New York 2013, s. 72‒87.

Fichman P., Hara N. (ed.), Global Wikipedia: International and Cross-Cultural Issues in Online Collaboration, Rowman & Littlefield, Lanham 2014.

Forbes B.D., Introduction. Finding Religion in Unexpected Places, w: B.D. Forbes, J.H. Mahan (red.), Religion and Popular Culture in America,University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 2005, s. 1‒20.

Giles J., Internet Encyclopaedias Go Head to Head, „Nature” 2005, nr 438, s. 900‒901.

Graham M., Kartész J., Spoerri A., Yasseri T., The Most Controversial Topics in Wikipedia. A Multilingual and Geographical Analysis, w: P. Fichman, N. Hara (red.), Global Wikipedia: International and Cross-Cultural Issues in Online Collaboration, Rowman & Littlefield, Lanham 2014, s. 25‒48.

Grębosz M., Siuda D., Szymański G., Social Media Marketing, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2016.

Greeley A.M., God in Popular Culture,Thomas More Press, Chicago 1988.

Halavais A., Lackaff D., An Analysis of Topical Coverage of Wikipedia, „Journal of Computer-Mediated Communication” 2008, nr 2, s. 429‒440.

Hofmolk J., Tarkowski A., Wikipedia – pospolite ruszenie encyklopedystów.Największa encyklopedia na świecie, „Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy” 2006, nr 3, http://www.ebib.info/2006/73/hofmokl_tarkowski.php [dostęp: 30.08. 2017].

Huizinga J., „Homo ludens”. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Aletheia, Warszawa 2007.Jagiełło J. (red.), O autorytecie. W poszukiwaniu punktu odniesienia, Znak, Kraków 2008.

Jan Paweł II, Rozgłaszajcie to na dachach: Ewangelia w epoce globalnej komunikacji. Orędzie Ojca Świętego Pawła II na XXXV Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/35_sdssp_24012001.html [dostęp: 2.09.2017].

Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi, przeł. W. Pędzich, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2013.

Kantor R., Paleczny T., Banaszkiewicz M., Wąż w raju. Zabawa w społeczeństwie konsumpcyjnym, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.

Kantor R., Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego: Szkice o ludyzmie, ludyczności i powadze, a w istocie o jej braku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013.

Keen A., Kult amatora: jak internet niszczy kulturę¸ przeł. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa 2007.

Keen A., The Cult of the Amateur: How Today’s Internet Is Killing our Culture, Doubleday, New York 2007.

Laaksonen S.-M., Porttikivi M., Constructing Local Heroes. CollaborativeNarratives of Finnish Corporations in Wikipedia, w: P. Fichman, N. Hara (red.), Global Wikipedia, dz. cyt., s. 119‒133.

Levinson P., Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.

Majewski J., U źródeł teologii. Tabloidowa kultura popularna a Kościół, w: R. Jasnos, E. Miśkowiec (red.), Ponowoczesne przestrzenie oddziaływań wychowawczo-formacyjnych Kościoła i „ziemie niczyje”, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2015, s. 193‒216.

Miletsky J.I., Principles of Internet Marketing: New Tools and Methods for Web Developers, Course Technology, Boston 2010.

Nagy S., Klinger J., Gaspary W. i in., Biskup, w: F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski (red.), Encyklopedia katolicka, t. 2, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1985, kol. 587‒613.

Nanko-Fernández C.M., Lo Cotidiano as Locus Theologicus, w: Orlando O. Espín (red.), The Wiley Blackwell Companion to Latino/a Theology,Wiley, Malden–Oxford 2015, s. 15‒34.

O’Sullivan D., Wikipedia: A New Community of Practice?, Routledge, New York 2009.

„Pogoda na jutro”, reż. J. Stuhr, scen. J. Stuhr, M. Herba, Polska 2003.

Reagle J.M., Good Faith Collaboration:The Culture of Wikipedia, The MIT Press, Cambridge (MA) – London 2010.

Santana A., Wood D.J., Transparency and Social Responsibility Issues for Wikipedia,„Ethics and Information Technology” 2009, nr 2, s. 133‒144,https://www.researchgate.net/publication/225392848_Transparency_and_social_responsibility_issues_for_Wikipedia [dostęp:30.08.2017].

Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski, nowe tłumaczenie, Pallottinum, Poznań 2002.

Stefanowicz B., Informacja. Wiedza. Mądrość, „Biblioteka Wiadomości Statystycznych” 2013, t. 66, stat.gov.pl/download/cps/rde/xbcr/…/OZ_Informacja_Wiedza_Madrosc_180413.pdf [dostęp: 29.08. 2017].

Strony internetowe najczęściej odwiedzane przez internautów, https://www.gemius.pl/wydawcy-aktualnosci/top20-stron-www-ostatniego-tygodnia.html (brak nazwiska autora) [dostęp: 10.09.2017].

Stróżewski W., Mała fenomenologia autorytetu, w: J. Jagiełło (red.), O autorytecie. W poszukiwaniu punktu odniesienia, Wydawnictwo Znak, Wydział Filozoficzny Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków 2008, s. 107‒113.

Stróżewski W., W kręgu wartości, Wydawnictwo Znak, Kraków 1992.

Stuhr J., Kilka myśli o autorytecie, w: J. Jagiełło (red.), O autorytecie. W poszukiwaniu punktu odniesienia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008, s. 114‒119.

Tereszkiewicz A., Genre Analysis of Online Encyclopedias. The Case of Wikipedia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.

The Church and Ecclesial Communion: Report of the International Roman Catholic – Old Catholic Dialogue Commission, http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/chrstuni/vetero-cattolici/rc_pc_chrstuni_doc_20090512_report-church-ecclesial-communion_ en.html [dostęp: 2.09.2017].

The Editors of Encyclopædia Britannica, Wikipedia Encyclopædia, https://www.britannica.com/topic/Wikipedia [dostęp: 10.09.2017].

Wąsek D., Nowa wizja zarządzania Kościołem, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014.

Wikipedia, Bishop, en.wikipedia.org, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/en.wikipedia.org/Bishop [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Biskup, https://pl.wikipedia.org/wiki/Biskup [dostęp:2.09.2017].

Wikipedia, Biskup, pl.wikipedia.org. General Statistics, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/pl.wikipedia.org/Biskup?editorlimit=200 [dostęp: 12.09.2017].

Wikipedia, Christianity,en.wikipedia.org, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/en.wikipedia.org/Christianity [dostęp: 14.10.2017].

Wikipedia, Chrześcijaństwo¸ pl.wikipedia.org, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/pl.wikipedia.org/Chrze%C5%9Bcija%C5%84stwo [dostęp: 14.10.2017].

Wikipedia, Jesus, en.wikipedia.org, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/en.wikipedia.org/Jesus [dostęp: 15.10.2017].

Wikipedia, Jesus, en.wikipedia.org, https://xtools.wmflabs.org/articleinfo/en.wikipedia.org/Jesus [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Jesus, https://en.wikipedia.org/wiki/Jesus [dostęp: 15.10.2017].

Wikipedia, Józef Majewski, https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zef_Majewski (dostęp: 17.10.2017].

Wikipedia, Kim są wikipedyści, w: Wikipedia, Wikipedia: Społeczność wikipedystów, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Spo%C5%82eczno%C5%9B%C4%87_wikipedyst%C3%B3w [dostęp: 28.08.2017].

Wikipedia, Pomoc: poradnik autora Wikipedii, https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Pomoc:Poradnik_autora_Wikipedii&oldid=4895576”8 [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia nie udziela gwarancji na zamieszone w niej informacje, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Korzystasz_z_Wikipedii_tylko_na_w%C5%82asn%C4%85_odpowiedzialno%C5%9B%C4%87 [dostęp: 9.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: Five Polars, https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Five_pillars [dostęp: 1.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: głosowania, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:G%C5%82osowania [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: Ignore All Rules, https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ignore_all_rules [dostęp: 1.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: Ignoruj wszystkie zasady, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ignoruj_wszystkie_zasady [dostęp: 1.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: konsensus, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Konsensus [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Wikipedia: rozwiązywanie konfliktów, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Rozwi%C4%85zywanie_konflikt%C3%B3w [dostęp: 11.10.2017].

Wikipedia, Wikipedyści według wykształcenia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wikipedy%C5%9Bci_wed%C5%82ug_wykszta%C5%82cenia [dostęp: 30.08.2017].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-03-25

Jak cytować

1.
MAJEWSKI, Józef. Ewangelia w Sieci. Słowo o katolickim autorytecie nauczania w Wikipedii. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 25 marzec 2018, T. 20, nr 5, s. 153–184. [udostępniono 21.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2017.5.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 Nr 5 (2017): Autorytet wychowawczy Kościoła na rozdrożach przemian społeczno-kulturowych

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 556
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Kościół, katolicki autorytet nauczania, Wikipedia, autorytet Wikipedii, filary Wikipedii, doktryna katolicka, wikipedyści, kultura popularna, zabawa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa