Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Między ujarzmiającym a wyzwalającym – o autorytecie Kościoła wychowującego z wierzącymi
  • Strona domowa
  • /
  • Między ujarzmiającym a wyzwalającym – o autorytecie Kościoła wychowującego z wierzącymi
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 Nr 5 (2017): Autorytet wychowawczy Kościoła na rozdrożach przemian społeczno-kulturowych /
  4. Artykuły i Rozprawy

Między ujarzmiającym a wyzwalającym – o autorytecie Kościoła wychowującego z wierzącymi

Autor

  • Renata Jasnos Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Anna Seredyńska Akademie Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.5.006

Słowa kluczowe

autorytet ujarzmiający, autorytet wyzwalający, autorytet Kościoła, wychowanie

Abstrakt

Podział na autorytet wyzwalający i ujarzmiający wskazuje na dynamikę oddziaływania autorytetu na osoby uznające ten autorytet. Kościół katolicki w Polsce cieszy się dużym autorytetem. Jaki jednak jest autorytet Kościoła według wierzących katolików: wyzwalający czy ujarzmiający? Podstawą dla wyprowadzanych wniosków są wyniki ankietowych badań sondażowych oraz wywiadów fokusowych przeprowadzonych wśród studentów i pracowników naukowych uczelni katolickiej. Wnioski z badań pozwoliły zdefiniować dwa różne problemy. Pierwszy wskazują młodzi wierzący, którzy oczekują Kościoła wyzwalającego, a zderzają się z przejawami tego ujarzmiającego. Drugi problem stanowi grupa wierzących, którzy nie umieją bądź nie chcą podejmować ryzyka decydowania i od duchownych oczekują instrukcji „co myśleć” i „co robić”. Akceptują w ten sposób autorytet ujarzmiający Kościoła, który utrwala ich niedojrzałość osobową. 

Biogramy autorów

Renata Jasnos - Akademia Ignatianum w Krakowie

biblista (teolog), pedagog, antropolog; profesor AIK, kierownik Katedry Kulturowych i Chrześcijańskich Podstaw Edukacji na Wydziale Pedagogicznym Akademii Ignatianum w Krakowie. Zainteresowania naukowo-badawcze: pograniczepedagogiki i antropologii kulturowej, wyzwania wynikające z przemian kulturowych wobec Kościoła wychowującego, Biblia w jej kontekstach kulturowych,a także pedagogicznych, Biblia w starożytnej kulturze piśmienniczej, pisarski proces kształtowania „księgi” biblijnej, dyskursy biblijne i dyskursywna interpretacja Biblii. Autorka m.in. monografii: Teologia Prawa w Deuteronomium (2001), Biblia między literaturą a teologią (2007), Deuteronomium jako „księga” w kontekście kulturypiśmienniczej starożytnego Bliskiego Wschodu (2011), redaktorka rozpoczętej (2015)serii publikacji o wychowawczych oddziaływaniach Kościoła w kontekście zmianspołeczno-kulturowych. 

Anna Seredyńska - Akademie Ignatianum w Krakowie

adiunkt w Katedrze Psychopedagogiki Akademii Ignatianum w Krakowie, pedagog, psycholog-psychoterapeuta, teolog. Zainteresowania badawcze: psychologiazdrowia, psychopatologia, pedagogika społeczna. Najważniejsze publikacje: Profilaktyka wypalenia zawodowego kandydatów na pedagogów w świetle teorii psychodynamicznej (2012), Mechanizmy obronne w diagnozie psychodynamicznej i pedagogicznej (2015), Mechanizmy obronne jako wskaźnik stylu osobowości (2017), Zastosowanie psychoterapii psychodynamicznej w opiece, wychowaniu i resocjalizacji(2012), Od zaburzeń zachowania do zaburzeń osobowości (2016). 

Bibliografia

Banach W., Zagadnienie autorytetu. O. Józefa Marii Bocheńskiego analiza problemu, „Filo-Sofija” 2013, 2(21), s. 151‒157.

Bocheński J., Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów, Wydawnictwo Philed, Kraków 1994.

Gałkowski S., Długomyślność. Wprowadzenie do filozofii wychowania, Akademia Ignatianum w Krakowie – Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.

Janiak A., Możliwości antropologii komunikacji w rzeczywistości zmediatyzowanej – na przykładzie funkcjonowania pojęcia autorytetu, „Via Communicandi. Prace z Antropologii Komunikacji i Epistemologii Społecznej” 2012, nr 1, s. 53‒68.

Jarmoszko S., Autorytet czy może władza – u podstaw nieporozumień, uproszczeń i mistyfikacji, w: Autorytet w wychowaniu i edukacji, red. D. Łażewska, Wydawnictwo WSGE, Józefów 2013, s. 22‒57.

Jazukiewicz I., Autorytet nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999.

Juda-Mieloch M., Ucieczka od odpowiedzialności. O Posłuszeństwie wobec autorytetu,„Znak” 2009, nr 648; http://www.miesiecznik.znak.com.pl/6482008malgorzata-juda-mielochucieczka-od-odpowiedzialnosci-o-posluszenstwie-wobec-autorytetu [dostęp: 12.08.2017].

Krajewska A., Kryzys autorytetu w wychowaniu, w: Autorytet w wychowaniu i edukacji, red. D. Łażewska,Wydawnictwo WSGE, Józefów 2013,

s. 112‒124.

Majewski J., Spór o rozumienie Kościoła. Eklezjologiczne uwarunkowania i perspektywy wielkich debat teologicznych na przełomie XX i XXI wieku,Więź, Warszawa 2005.

Mariański J., Kontrowersje wokół relacji religii i moralności – tożsamość czy rozdział?, „Universitas Gedanensis” 2009, nr 1‒2, s. 16‒42.

Mazur P., Wychowanie w czasach kryzysu autorytetu, „Zeszyty Społeczne KIK” 2011, s. 183‒192.

Milgram S., Posłuszeństwo wobec autorytetu, przeł. M. Hołda, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.

Offmański A., Młodzież a Kościół – relacje młodzieży względem Kościoła, w: Katecheza w Kościele i dla Kościoła, red. R. Czekalski, Płocki Instytut Wydawniczy, Płock 2006, s. 37‒51.

Olbrycht K., O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.

Olubiński A., Rola autorytetu w procesie edukacji, w: Autorytet – czy potrzebny w procesie edukacji?, red. A. Olubiński, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012, s. 7‒20.

Sękowski P., Autorytet – teoria i eksperyment. Bocheński versus Milgram,„Hybris” 2012, nr 17, s. 20‒49.

Sieradzan J., Mit i magia autorytetu, w: Mit autorytetu – autorytet mitu, red. J. Sieradzan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2009, s. 19‒71.

Skolimowski H., Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia, Pusty Obłok, Warszawa 1993.

Szczepański J., Autorytet w nauce, w: Autorytet w nauce, red. P. Rybicki, J. Goćkowski, Ossolineum, Wrocław 1980, 13‒18.

Walesa C., Kształtowanie się religijności u młodzieży, w: Katechizować dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Wyd. Jedność, Kielce 2004, s. 155‒176.

Wysocka E., Wymiary religijności młodzieży w społeczeństwie ponowoczesnym, w: Katolicyzm polski na przełomie wieków, teologiczny, instytucjonalny i wspólnotowy wymiar Kościoła, red. J. Baniak, UAM, Poznań 2002, s. 167‒184.

Wysocka E., Mit autorytetu – zagrożenia i znaczenie autorytetów w życiu społecznym i wychowaniu (z uwzględnieniem poglądów i doświadczeń Studentów pedagogiki), „Studia z Teorii Wychowania” 2011, 2/1(2), s. 90‒125.

Wysocka E., Młodzież a autorytety: analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje. Funkcjonowanie autorytetów w życiu codziennym młodzieży szkół średnich a religijność, w: Mit autorytetu – autorytet mitu, red. J. Sieradzan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2009,s. 285‒322.

Zimnica-Kuzioła E., Nadzwyczajne i zwyczajne źródła przeświadczeń i zachowań religijnych ludzi wierzących, „Poznańskie Studia Teologiczne” 2010, t. 24, s. 411‒428.

Zimny J., Rola autorytetu w procesie wychowania młodego pokolenia, „Pedagogika Katolicka” 2011, nr 8(1), s. 20‒30.

Żywczok A., Odmiany autorytetu pedagogicznego (autorytety i pseudoautorytety w wychowaniu człowieka), „Kwartalnik Pedagogiczny” 2006, 1(199), s. 29‒42.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-03-25

Jak cytować

1.
JASNOS, Renata & SEREDYŃSKA, Anna. Między ujarzmiającym a wyzwalającym – o autorytecie Kościoła wychowującego z wierzącymi. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 25 marzec 2018, T. 20, nr 5, s. 133–152. [udostępniono 31.3.2023]. DOI 10.12775/SPI.2017.5.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 Nr 5 (2017): Autorytet wychowawczy Kościoła na rozdrożach przemian społeczno-kulturowych

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 228
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

autorytet ujarzmiający, autorytet wyzwalający, autorytet Kościoła, wychowanie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa