Doświadczenie edukacji domowej i edukacji tradycyjnej – w narracji maturzysty
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.3.009Słowa kluczowe
edukacja domowa, szkoła, biografia, narracjaAbstrakt
Od 25 lat alternatywą dla tradycyjnej szkoły jest nauczanie domowe, które obecnie zdobywa coraz liczniejszą grupę zwolenników. Większość z tych, którzy pierwszy raz spotykają się z ideą nauczania domowego, próbuje zrozumieć na czym to polega i jak takie nauczanie wygląda w praktyce. Pojawiają się pytania dotyczące tego, czy taka forma nauki w ogóle jest legalna, jak wygląda socjalizacja dziecka, jak motywować je do pracy, jak weryfikować efekty i co z zawodowym życiem rodziców? Chyba najbardziej interesującym aspektem jest poznanie/zbadanie/przyjrzenie się jak doświadczenie edukacji domowej przeżywają/postrzegają/opisują dzieci i młodzież zdobywająca wiedzę i kształtująca swoje umiejętności w ten właśnie sposób. Wykorzystując badanie biograficzne, podjęta została próba analizy narracji przedstawionej przez tegorocznego maturzystę, który doświadczył zarówno nauki w tradycyjnej szkole, jak i nauczania domowego. Podstawą poniższych rozważań stała się treść wywiadu swobodnego, przeprowadzonego w kwietniu 2017 roku, a autorem wypowiedzi jest młody mężczyzna – Marcin (lat 19). Próbowano na jej podstawie określić jak wyglądała jego dotychczasowa droga edukacyjna, jakie elementy dla badanego były istotne i jak wpłynęły na obecne postrzeganie swojej biografii. Próbowano również określić, czy w wypowiedzi badanego dostrzega się różnice odnośnie do doświadczeń związanych ze szkołami tradycyjnymi a nauczaniem w domu.
Bibliografia
Bednarz-Łuczewska P., Łuczewski M., Podejście biograficzne, w: Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, red. D. Jemielniak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 91–110.
Budajczak M., Edukacja domowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Gudkova S., Wywiad w badaniach jakościowych, w: Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, red. D. Jemielniak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 111–130.
Kaźmierska K., Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, „Przegląd Socjologiczny” 2004, t. 53, nr 1, s. 71–96.
Królikiewicz R., Socjalizacja w edukacji domowej w opinii rodziców edukujących domowo, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016, t. 11/4, nr 42, s. 115–128.
Ray B.D., Historia, rozwój i filozofia edukacji domowej, w: Szkoła domowa. Między wolnością a obowiązkiem, red. J. Piskorski, Wydawnictwo Instytut Sobieskiego, Warszawa 2011, s. 19–25.
Stern A., …i nigdy nie chodziłem do szkoły, tłum. M. Bizub, Wydawnictwo Element, Gliwice 2016.
Walulik A., Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłość. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
Zakrzewska M., Zakrzewski P., Edukacja domowa w Polsce. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2009.
Bartnikowska U., Edukacja domowa jako alternatywa w kształceniu i wychowaniu zranionego dziecka, http://polskadzieciom.home.pl/nslt/edukacja_domowa.pdf [dostęp: 28.04.2016].
Chrześcijańska Telewizja Internetowa, http://www.salvetv.pl/multimedia/nasze-transmisje/4693/14-06-na-zywo-edukacja-domowa-jedna-teza-piec-perspektyw [dostęp: 15.03.2017].
Giercarz-Borkowska M., Edukacja domowa jako egzemplifikacja idei podmiotowości i wolności edukacyjnej, http://www.konferencja.21.edu.pl/uploads/
/3/9/9/6399009/1.1.3._giercarz-borkowska.pdf [dostęp: 29.01.2016].
Kedra M., Wycieczki pedagogiczne. Freinet, http://edunews.pl/system-edukacji/nauczyciele/3447-wycieczki-pedagogiczne-freinet-1 [dostęp: 29.04.2016].
Konowrocka D., Najczęściej zadawane pytania dotyczące edukacji domowej, http://www.edukacjadomowa.pl/faq2.html [dostęp: 30.02.2017].
Krysztofik J., Piestrzyńska A., Walulik A., Strukturalna analiza biblijnych tekstów narracyjnych – implikacje pedagogiczne, „Jakościowe Badania Pedagogiczne” 2016, t. 1, nr 1, s. 52, s. 49–60, https://wnus.edu.pl/jbp/no/issue/154/article/2014/ [dostęp: 29.04.2017].
Marszałek A., Pleti A., Zawsze mam wakacje bo zawsze mogę się uczyć, http://wiecejnizedukacja.pl/wne-017-zawsze-mam-wakacje-bo-zawsze-moge-sie-uczyc-rozmowa-z-zosia-olszowska-tegoroczna-maturzystka/ [dostęp: 15.03.2017].
Marszałek A., Pleti A., Więcej niż edukacja, http://wiecejnizedukacja.pl/category/podcast/ [dostęp: 15.03.2017]
U Borysów [blog], Nasz 13 letni syn o edukacji domowej, http://uborysow.blogspot.com/2011/09/nasz-13-letni-syn-o-edukacji-domowej.html [dostęp: 15.03.2017].
Walczak K., Dlaczego w szkole liczą się punkty a nie osobowość i realne umiejętności? A jak jest w szkole demokratycznej?, http://dziecisawazne.pl/dlaczego-w-szkole-licza-sie-punkty-a-nie-osobowosc-i-realne-umiejetnosci-jak-jest-w-szkole-demokratycznej/ [dostęp: 29.04.2016].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 283
Liczba cytowań: 0