Homo Perfectus versus Educatio. Filozoficzne refleksje na temat transhumanizmu i edukacji
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.1.003Słowa kluczowe
człowiek, edukacja, transhumanism, perfekcjonizm, redukcjonizmAbstrakt
Współcześnie jesteśmy świadkami nowej formy ingerencji w istotę ludzką. Chodzi o celowe dążenie do przekształcenia natury ludzkiej, w wyniku czego stanie się ona narzędziem, materiałem do przetwarzania, podobnym do tych, które służą człowiekowi w świecie przyrody. Ta nowa forma ingerencji w ludzkie życie wykracza jednak poza humanistyczne sposoby i cele doskonalenia człowieka. Homo perfectus stanowi transhumanistyczną perspektywę, która – dążąc do doskonalenia człowieka – kładzie nacisk na doskonalenie ciała ludzkiego, jego możliwości czy zdolności poznawczych. Jednocześnie zapomina się o charakterystycznym dla człowieka twórczym działaniu. W konsekwencji, perspektywa ta rezygnuje z wielopłaszczyznowości (wielowarstwowości) ludzkiego bytu, jak i jego finalności. Koncepcja homo perfectus tworzy pesymistyczny obraz człowieka oraz odrzuca właściwe dla człowieka biologczne ograniczenia, poszukując coraz doskonalszych metod kontroli nad jego życiem. Jednak nie jest ona sposobem doskonalenia natury ludzkiej, jej pełnej realizacji, ale raczej przejawem walki przeciwko temu, co było człowiekowi dane. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie wielu sprzeczności związanych z terminem homo perfectus, jak również przybliżenie znaczenia koncepcji educatio w odniesieniu do bytu ludzkiego. Wychowanie jest niezbędnym warunkiem istnienia człowieka, bez wychowania człowiek nie jest w stanie osiągnąć wolności. Wychowanie jest nie tylko przygotowywaniem się do pełnienia istotnych ról odgrywanych przez człowieka, ono wyprowadza człowieka z jego niekompletności, zamknięcia się w sferze osobistych ograniczonych interesów, i prowadzi w kierunku przestrzeni otwierającej się na prawdziwie ludzkie horyzonty, uwalnia od tego, co jest cząstkowe, ku temu, co jest całościowe, pełne.
Bibliografia
Bostrom N., “Human Genetic Enhancements: A Transhumanist Perspective”, The Journal of Value Inquiry 2003, vol. 37(4), pp. 493–506.
Buber M., Problém člověka, transl. M. Skovajsa, Kalich, Praha 1997.
Dancák P., Zagadnienie wychowania w myśli Jana Pawła II, Petra, Prešov 2001.
Dvoranová E., “What is Education? Several Remarks on the Philosophy of Education”, Filozofia 2010, vol. 65(4), pp. 371–377.
Fink E., Grundfragen der systematischen Pädagogik, Verlag Rombach, Freiburg 1978.
Frankl V., Trpiaci človek, transl. M. Krankus, Lúč, Bratislava 2006.
Hughes J., Citizen Cyborg: Why Democratic Societies Must Respond to the Redesigned Human of the Future, Westview Press, Cambridge (MA) 2004.
Jaeger W., Paideia II, transl. M. Plezia, Warszawa 1964.
Jan Paweł II, „W imię przyszłości kultury. Przemówienie w UNESCO”, Paryż 2 czerwca 1980, w: Jan Paweł II, Wiara a kultura, eds. M. Radwan et al., Fundacja Jana Pawła II, Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej, Rzym 1986.
Klinec I., Transhumanizmus. Budúcnosť človeka v 21. Storočí. Available at: https://www.researchgate.net/publication/276285208_Transhumanizmus_Buducnost_cloveka_v_21_storoci>.
Michálek J., Topologie výchovy, Oikoymenh, Praha 1995.
More M., “Transhumanism: Towards a Futurist Philosophy”, Extropy 1990, no. 6, pp. 6–11. Available at: http://fennetic.net/irc/extropy/ext6.pdf>.
New American Bible Revised Edition, Catholic World Press/World Bible Publishers (Confraternity of Christian Doctrine, 1970), 2011. Available at: http://www.usccb.org/bible/books-of-the-bible/index.cfm>.
Patočka J., Aristoteles, jeho předchůdci a dědicové, ČSAV, Praha 1964.
Patočka J., Péče o duši I, Oikoymenh, Praha 1996.
Pearce D., The Hedonistic Imperative. Available at: https://www.hedweb.com/>.
Pinc Z., Fragmenty k filozofii výchovy, Oikoymenh, Praha 1991.
Potočárová M., Baranyi L., “Rodina a výchová”, in: Európske pedagogické myslenie od moderny k postmoderne po súčasnosť, eds. B. Kudláčová, A. Rajský, Tipy Universitatis Tyrnaviensis/Veda, Trnava 2012, pp. 128–152.
Sitarčíková Z., “Postavenie človeka”, in: Európske pedagogické myslenie od moderny k postmoderne po súčasnosť, eds. B. Kudláčová, A. Rajský, Tipy Universitatis Tyrnaviensis/Veda, Trnava 2012, pp. 103–114.
Višňovský E., “The Idea of ‛Human Enhancement’ from the Perspective of the Philosophy of Pragmatism”, Filozofia 2015, vol. 70(5), pp. 343–355.
Walker M.A., “Happy-People-Pills For All”, International Journal of Wellbeing 2001, vol. 1(1), pp. 127–148. Available at: http://internationaljournalofwellbeing.org/ijow/index.php/ijow/article/viewFile/16/88>.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 374
Liczba cytowań: 0