Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Wpływ uprawiania turystyki na kształtowanie hierarchii wartości i aspiracji życiowych podkarpackiej młodzieży szkół ponadgimnazjalnych
  • Strona domowa
  • /
  • Wpływ uprawiania turystyki na kształtowanie hierarchii wartości i aspiracji życiowych podkarpackiej młodzieży szkół ponadgimnazjalnych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 19 Nr 1 (2016): Filozofia i aksjologia edukacji /
  4. Raporty z badań

Wpływ uprawiania turystyki na kształtowanie hierarchii wartości i aspiracji życiowych podkarpackiej młodzieży szkół ponadgimnazjalnych

Autor

  • Marcin Warchoła Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2016.1.010

Słowa kluczowe

młodzież, hierarchia wartości, aspiracje życiowe, turystyka, Podkarpacie

Abstrakt

Gwałtowne zmiany społeczne i ekonomiczne oraz proces globalizacji niosą wiele zagrożeń dla zdrowia i rozwoju młodzieży. Wiążą się one między innymi ze zmianą aspiracji młodych ludzi, przy jednoczesnym ujawnianiu się postaw konsumpcyjnych. Jest oczywiste i dowiedzione, że aspiracje są kształtowane poprzez wartości, którymi człowiek kieruje się we własnym życiu. Wartości aprobowane przez człowieka tworzą pewną hierarchię, natomiast pod wpływem hierarchii wartości kształtuje się odpowiadająca jej hierarchia aspiracji. Dlatego też uwzględnianie wartości w badaniach aspiracji życiowych młodzieży jest bardzo istotne. Wiedza o zmianach zachodzących w aspiracjach życiowych młodzieży jest niezbędna do podjęcia skutecznych działań w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz socjalizacyjnym. Może być także przydatna w organizowaniu i kierowaniu różnymi formami aktywności podejmowanymi przez młodych ludzi. Taką aktywnością, o dowiedzionych walorach dydaktyczno-wychowawczych, jest bezsprzecznie turystyka. Jak wskazują znawcy tematu, turystyka może być czynnikiem stymulowania „alternatywnego stylu życia”, czynnikiem zmiany postaw w kierunku poszukiwania prawdy, poznawania świata, poznawania siebie, kształtowania wrażliwości emocjonalnej, ponieważ z jednej strony jest zależna od systemu wartości, a z drugiej – jest także nośnikiem określonych wartości. Celem niniejszego opracowania była próba diagnozy wpływu uprawiania turystyki (aktywności turystycznej) na kształtowanie hierarchii wartości, jakimi młodzi ludzie kierują się w swoim życiu poprzez ukazanie różnic pomiędzy uczniami o różnym poziomie aktywności turystycznej.

Bibliografia

Alejziak B., Samowychowanie a turystyka, Wydawnictwo „Albis”, Kraków 2008.

Brzozowski P., Skala Wartości – polska wersja testu Miltona Rokeacha, w: Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej, red. R. Drwal, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1987.

Brzozowski P., Wzorcowa hierarchia wartości. Polska, europejska czy uniwersalna?, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007.

Denek K., Wartości jako źródło edukacji, w: Dziecko w świecie wartości, red. B. Dymara, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

Fatyga B., Sierosławski J., Uczniowie i nauczyciele o stylach życia młodzieży i narkotykach. Raport z badań jakościowych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1999.

Fatyga B., Tyszkiewicz A. (red.), Dzisiejsza młodzież. Stereotypy i rzeczywistość po 1989 roku, Instytut Technologii Eksploatacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Radom – Warszawa 1997.

Galas B., Młodzież, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3: M–O, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.

Kosel E., Zasoby czasu wolnego młodzieży, w: Po pracy i nauce. Wzory zachowań młodzieży w czasie wolnym, red. K. Przecławski, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979.

Koseła K. (red.), Młodym być… Młodzież szkolna ’92, CBOS, Warszawa 1993.

Krawczyk Z., Aksjologiczne uwarunkowania turystyki, w: Antropologia sportu, red. Z. Dziubiński, Salezjańska Organizacja Sportowa RP, Warszawa 2002.

Lipiec J., Filozofia turystyki, w: Nauki o turystyce, red. R. Winiarski, („Studia i Monografie”, nr 7), AWF, Kraków 2003.

Lipiec J., Świat wartości: wprowadzenie do aksjologii, „Fall”, Kraków 2001.

Lubański K., Pedagogiczny potencjał turystyki, „Zeszyty Naukowe ALMAMER” 2006, nr 3.

Lubański K., Turystyka indywidualna a psychologiczne determinanty zachowań, w: Społeczno-pedagogiczne problemy turystyki, red. J.A. Malinowski, Instytut Turystyki, Warszawa 1988.

Lubowicz Z., Turystyka młodzieży polskiej lat osiemdziesiątych. Społeczne funkcje i uwarunkowania, Instytut Turystyki, Warszawa 1990.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.

Matuszyk A., Pedagogika turystyki jako stosowana aksjologia podróży, w: Nauki o turystyce, red. R. Winiarski, („Studia i Monografie”, nr 7), AWF, Kraków 2003.

Przecławski K., Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, „Albis”, Kraków 1997.

Przecławski K., Humanistyczne podstawy turystyki, Instytut Turystyki, Warszawa 1986.

Przecławski K. (red.), Po pracy i nauce. Wzory zachowań młodzieży w czasie wolnym, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979.

Rokeach M., The Nature of Human Values, The Free Press, New York 1973.

Schwartz S.H., Bilsky W., Toward a Universal Psychological Structure of Human Values, „Journal of Personality and Social Psychology” 1987, t. 53, s. 550–562.

Skorny Z., Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980.

Szymański M.J., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.

Szymański M.J., Uwarunkowania aktywności dzieci i młodzieży w zmieniającej się rzeczywistości, w: Aktywność dzieci i młodzieży, red. S. Guz i in., WSP TWP, Warszawa 2008.

Świda-Zięba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, ISNS UW, Warszawa 1995.

Wiśniewski D., Aspiracje młodzieży ponadgimnazjalnej w kontekście zmian społeczno-kulturowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

Wysocka E., Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Próba opisu strukturalno-funkcjonalnego modelu życia preferowanego przez młodzież z perspektywy pedagogiki społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010.

Żukowska Z., Aktywna turystyka młodzieżowa i jej wartości w wychowaniu do zdrowego stylu życia, w: Aksjologia turystyki, red. Z. Dziubiński, Salezjańska Organizacja Sportowa RP, Warszawa 2006.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-07-14

Jak cytować

1.
WARCHOŁA, Marcin. Wpływ uprawiania turystyki na kształtowanie hierarchii wartości i aspiracji życiowych podkarpackiej młodzieży szkół ponadgimnazjalnych. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 14 lipiec 2016, T. 19, nr 1, s. 197–219. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2016.1.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 19 Nr 1 (2016): Filozofia i aksjologia edukacji

Dział

Raporty z badań

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 410
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

młodzież, hierarchia wartości, aspiracje życiowe, turystyka, Podkarpacie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa