Jednocząc serce i umysł. Omówienie zasad kształcenia przedszkolnego
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2015.010Słowa kluczowe
edukacja przedszkolna, dobro, zabawa, siła woli, Friedrich Fröbel, serce i umysłAbstrakt
Celem tego artykułu jest przedyskutowanie znaczenia edukacji przedszkolnej. Prezentuję przegląd i syntezę zagadnień związanych z naukami pedagogicznymi. W tym moim krótkim omówieniu przedstawiam – odnoszącą się do zabawy i charakteru dziecka – Fröblowską filozofię edukacyjną, czyli pewne centralne kwestie podnoszone w ogólnej dyskusji. Moje komentarze koncentrują się na zagadnieniach związanych z celem nauczania (charakter idealnego dziecka), programem nauczania (zabawa rozwijająca uwagę i siłę woli) oraz metodami dydaktycznymi (rozwijanie dobrych nawyków) pedagogiki przedszkolnej. Twierdzę, że badania w zakresie nauk pedagogicznych optują za kulturą, którą dzieci powinny żyć, tak w sferze uczuć, jak i w sferze myśli.
Bibliografia
Adelman C., “Over Two Years, What Did Froebel Say to Pestalozzi?”, History of Education 2000, vol. 29, pp. 1103–1114.
Albright L., Malloy T. E., “Self-Observation of Social Behaviour and Metaperception”, Journal of Personality and Social Psychology 1999, vol. 77, pp. 726–734.
Alkon A., Ramler M., MacLennan K., “Evaluation of Mental Health Consultation in Child Care Centers”, Early Childhood Education 2003, vol. 31, pp. 91–99.
Baader M.S., “Froebel and the Rise of Educational Theory in the United States”, Studies in Philosophy and Education 2004, vol. 23, pp. 427–444.
Brehony K., „A ‚Socially Civilising Influence’? Play and the Urban ‘Degenerate’”, Paedagogica Historica 2003, vol. 39, pp. 87–106.
Brehony K., “Transforming Theories of Childhood and Early Childhood Education: Child Study and the Empirical Assault on Froebelian Rationalism”, Paedagogica Historica 2009, vol. 45, pp. 585–604.
Caspi A., Taylor A., Moffitt T.E., Plomin R., “Neighborhood Deprivation Affects Children’s Mental Health: Environmental Risks, Identified in Genetic Design”, Psychological Science 2000, vol. 11, pp. 338–342.
Chatzipanteli A., Grammatikopoulos V., Gregoriadis A., “Development and Evaluation of Metacognition in Early Childhood Education”, Early Chid Development and Care 2014, vol. 184, pp. 1223–1232.
Chen G.-D., Nurkhamid, Wang Ch.-Y., Yang S.-H., Chao P.-Y., “Self-Observation Model Employing an Instinctive Interface for Classroom Aactive Learning”, Educational Technology & Society 2014, vol. 17, pp. 14–26.
Chung S., Walsh D. J., “Unpacking Child-Centredness: a History of Meanings”, Journal of Curriculum Studies 2000, vol. 32, pp. 215–234.
Davis R.A., “Government Intervention in Child Rearing: Governing Infancy”, Educational Theory 2010, vol. 60, pp. 285–298.
Dowen H.C., Froebel and Education through Self-Activity, Charles Scribner’s Sons, New York 1897.
Escalona S.K., “Babies at Double Hazard: Early Development of Infants at Biologic and Social Risk”, Pediatrics 1982, vol. 70, pp. 670–675.
Herrington S., “The Garden in Fröbel’s Kindergarten: Beyond the Metaphor”, Studies in the History of Gardens & Designed Landscapes: an International Quarterly 1998, vol. 18, pp. 326–338.
Hoff-Ginsberg E., “Mother-Child Conversation in Different Social Classes and Communicative Settings”, Child Development 1991, vol. 62, pp. 782–96.
Holmes R.M., Romeo L., Ciraola S., Grushko M., “The Relationship between Creativity, Social Play, and Children’s Language Abilities”, Early Child Development and Care 2015, vol. 185, pp. 1180–1197.
Hultqvist K., “Changing Rationales for Governing the Child: a Historical Perspective on the Emergence of the Psychological Child in the Context of Preschool-Notes on a Study in Progress”, Childhood 1997, vol. 4, pp. 405–424.
Jackson P., “Froebel Education Re-assessed: British and German Experience, 1850–1940”, Early Child Development and Care 1999, vol. 149, pp. 11–25.
Johnson S.M., White G., “Self-Observation as an Agent of Behavioral Change”, Behaviour Therapy 1971, vol. 2, pp. 488–497.
Kim S., Nording J.K., Yoon J.E., Boldt L.J., Kochanska G., “Effortful Control in ‘Hot’ and ‘Cool’ Tasks
Differentially Predicts Children’s Behaviour Problems and Academic Performance”, Journal of Abnormal Child Psychology 2013, vol. 41, pp. 43–56.
Lindahl M., “Children’s Right to Democratic Upbringings”, International Journal of Early Childhood 2005, vol. 37, no. 3, pp. 33–47.
Mahone E.M., Schneider H.E., “Assessment of Attention in Preschoolers”, Neuropsychology Review 2012, vol. 22, pp. 361–383.
Manning J.P., “Rediscovering Froebel: a Call to Re-examine His Life & Gifts”, Early Childhood Education Journal 2005, vol. 32, pp. 371–376.
McBride J.T., “Genes, Environment, Child Care, and Asthma”, The Journal of Pediatrics 2009, vol. 155, pp. 771–772.
McClelland M.M., Acock A.C., Piccinin A., Rhea S.A., Stallings M.C., “Relations between Preschool Attention Apan-Persistence and Age 25 Educational Outcomes”, Early Childhood Research Quarterly 2013, vol. 28, pp. 314–324.
Miller R., “Educating the True Self: Spiritual Roots of the Holistic Worldview”, Journal of Humanistic Psychology 1991, vol. 31, pp. 53–67.
Murray D.W., Rabiner D.L., Hardy K.K., “Teacher Management Practices for First Graders with Attention Problems”, Journal of Attention Disorder 2011, vol. 15, pp. 638–645.
Murray E.R., Fröbel as a Pioneer in Modern Psychology, Warwick & York, Baltimore 1914.
Nawrotzki K.D., “Froebel is Dead; Long Live Froebel! The National Froebel Foundation and English Education”, History of Education 2006, vol. 35, pp. 209–223.
Nelson S.M., Guerra P.L., “Educator Beliefs and Cultural Knowledge: Implications for School Improvement Efforts”, Educational Administration Quarterly 2014, vol. 50, pp. 67–95.
Pacini-Ketchabaw V., “Postcolonial Entanglements: Unruling Stories”, Child and Youth Services 2012, vol. 33, pp. 303–316.
Read J., “Free Play with Froebel: Use and Abuse of Progressive Pedagogy in London’s Infant Schools, 1870–c.1904”, Paedagogica Historica 2006, vol. 42, pp. 299–323.
Sherman A., “Allowing Children to be Children: the Message Young Children Receive about School”, Education 1998, vol. 3, pp. 57–63.
Smith J.R., Brooks-Gunn J., Klebanov P., “The Consequences of Living in Poverty for Young Children’s Cognitive and Verbal Ability and Early School Achievement”, in: Consequences of Growing up Poor, eds. G.J. Duncan, J. Brooks-Gunn, Russell Sage Foundation, New York 1997, pp. 132–189.
Sobe N., “Concentration and Civilisation: Producing the Attentive Child in the Age of Enlightenment”, Paedagogica Historica 2010, vol. 46, pp. 149–160.
Ste-Marie D.M., Vertes K.A., Law B., Rymal A.M., “Learner-Controlled Self-Observation is Advantageous for Motor Skill Acquisition”, Frontiers in Psychology 2013, vol. 3, pp. 1–10.
White K.R., “The Relation between Socioeconomic Status and Academic Achievement”, Psychological Bulletin 1982, vol. 91, pp. 461–481.
Wiggin K.D., Smith N.A., Froebel’s Gifts, Houghton, Mifflin and Company, Boston & New York 1895.
Wilson B.J., “The Role of Attentional Processes in Children’s Prosocial Behaviour with Peers. Attention Shifting and Emotion”, Development and Psychopathology 2003, vol. 15, pp. 313–329.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 394
Liczba cytowań: 0