Pomiędzy hermeneutyką a edukacją. Perspektywa Paula Ricoeura
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2015.005Słowa kluczowe
etyka hermeneutyczna, zastosowanie, narracja, mimesis, Paul RicoeurAbstrakt
Streszczenie
W powyższym artykule zostały przedstawione możliwości płynące z zastosowania etyki hermeneutycznej na polu edukacji. W szczególności pragnę wykorzystać etyczne podejście właściwe dla hermeneutyki Paula Ricoeura, jakie zaprezentował on w „O sobie samym jako innym”. Kolejno rozwijam następujące kwestie: (1) szkicowo opisuję strukturę hermeneutycznej etyki Ricoeura; (2) wyjaśniam – w sposób rozszerzony – jej zastosowanie opracowane przez Ricoeura do etyki medycznej; (3) przedstawiam, jak owa etyka hermeneutyczna może być wykorzystana w dziedzinie edukacji. W ten sposób poprzez teorię Paula Ricoeura ukaże się nam możliwość zastosowania etyki w edukacji. Naświetlona zostanie również kluczowa kwestia tego zagadnienia, czyli definicja samego pojęcia „zastosowanie” (Anwendung).
Bibliografia
Domingo Moratalla T., “Bioética y hermenéutica. La aportación de Paul Ricoeur a la bioética”, Veritas, 2007, vol. 2, no. 17. Available at: <http://www.fondsricoeur.fr/uploads/medias/espace_chercheurs/bioetica.pdf>.
Domingo Moratalla T., “El «efecto Ricœur» en bioética. La pequeña bioética de Paul Ricœur (hacia una bioética hermenéutica)”, in: Bioética y hermenéutica. La ética deliberativa de Paul Ricœur (Papers of International Congress, Valencia (Spain), february 2013), eds. T. Domingo Moratalla, A. Domingo Moratalla, Editorial Hermes, Valencia 2014.
Domingo Moratalla T., “Educar para la autonomía: ética y ciudadanía en perspectiva hermenéutica”, in: Ensino de Filosofia: propostas e reflexões, ed. C. Brondani, Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó 2015.
Domingo Moratalla T., Domingo Moratalla A. (eds.), Bioética y hermenéutica. La ética deliberativa de Paul Ricœur, Papers of International Congress, Valencia (Spain), February 2013, Editorial Hermes, Valencia 2014.
Domingo Moratalla T., Mella P., “Notas para pensar la educación en términos narrativos”, Cuadernos de Pedagogía Universitaria 2008, vol. 5, no. 10.
Kerlan A., Simard D. (eds.), Paul Ricoeur et la question éducative, Presses de l’Université Laval/École Normale supérieure de Lyon, Lyon 2011.
Ricoeur P., “Comment respecter l’enfant?”, Foi-Éducation 1948, vol. 18, no. 5.
Ricoeur P., “État, Nation, École”, Foi-Éducation 1953, vol. 23, no. 23.
Ricoeur P., “Le Protestantisme et la question scolaire”, Foi-Éducation 1954, vol. 24, no. 27.
Ricoeur P., “La parole est mon royaume”, Esprit 1955, vol. 23, no. 2.
Ricoeur P., “Faire l’Université”, Esprit 1964, vol. 32, no. 5–6.
Ricoeur P., “Rebâtir l’Université”, Le Monde, July 9–10, 11, and 12 (in three parts), 1968.
Ricoeur P., “L’avenir de l’Université” (1970), in: L’enseignement supérieur: bilans et prospective, Les Presses de l’Université de Montréal, Montréal 1971.
Ricoeur P., “Tâches de l’éducateur politique” (1964), in: Lectures 1. Autour du Politique, Seuil, Paris 1991.
Ricoeur P., “Interview”, in: Éduquer à quoi bon? Ce qu’en disent philosophes, anthropologues et pédagogues, ed. A. Hocquard, Presses universitaires de France, Paris 1996.
Ricoeur P., À l’école de la phénoménologie, Vrin, Paris 2004.
Ricoeur P., Reflections on the Just, University of Chicago Press, Chicago 2007.
Simard D., Éducation et herméneutique. Contribution à une pédagogie de la culture, Presses de l’Université Laval, Québec 2004.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 297
Liczba cytowań: 0