Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Pomiędzy hermeneutyką a edukacją. Perspektywa Paula Ricoeura
  • Strona domowa
  • /
  • Pomiędzy hermeneutyką a edukacją. Perspektywa Paula Ricoeura
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 18 (2015) /
  4. Artykuły i Rozprawy

Pomiędzy hermeneutyką a edukacją. Perspektywa Paula Ricoeura

Autor

  • Tomas Domingo Moratalla Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2015.005

Słowa kluczowe

etyka hermeneutyczna, zastosowanie, narracja, mimesis, Paul Ricoeur

Abstrakt

Streszczenie

W powyższym artykule zostały przedstawione możliwości płynące z zastosowania etyki hermeneutycznej na polu edukacji. W szczególności pragnę wykorzystać etyczne podejście właściwe dla hermeneutyki Paula Ricoeura, jakie zaprezentował on w „O sobie samym jako innym”. Kolejno rozwijam następujące kwestie: (1) szkicowo opisuję strukturę hermeneutycznej etyki Ricoeura; (2) wyjaśniam – w sposób rozszerzony – jej zastosowanie opracowane przez Ricoeura do etyki medycznej; (3) przedstawiam, jak owa etyka hermeneutyczna może być wykorzystana w dziedzinie edukacji. W ten sposób poprzez teorię Paula Ricoeura ukaże się nam możliwość zastosowania etyki w edukacji. Naświetlona zostanie również kluczowa kwestia tego zagadnienia, czyli definicja samego pojęcia „zastosowanie” (Anwendung).

Bibliografia

Domingo Moratalla T., “Bioética y hermenéutica. La aportación de Paul Ricoeur a la bioética”, Veritas, 2007, vol. 2, no. 17. Available at: <http://www.fondsricoeur.fr/uploads/medias/espace_chercheurs/bioetica.pdf>.

Domingo Moratalla T., “El «efecto Ricœur» en bioética. La pequeña bioética de Paul Ricœur (hacia una bioética hermenéutica)”, in: Bioética y hermenéutica. La ética deliberativa de Paul Ricœur (Papers of International Congress, Valencia (Spain), february 2013), eds. T. Domingo Moratalla, A. Domingo Moratalla, Editorial Hermes, Valencia 2014.

Domingo Moratalla T., “Educar para la autonomía: ética y ciudadanía en perspectiva hermenéutica”, in: Ensino de Filosofia: propostas e reflexões, ed. C. Brondani, Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó 2015.

Domingo Moratalla T., Domingo Moratalla A. (eds.), Bioética y hermenéutica. La ética deliberativa de Paul Ricœur, Papers of International Congress, Valencia (Spain), February 2013, Editorial Hermes, Valencia 2014.

Domingo Moratalla T., Mella P., “Notas para pensar la educación en términos narrativos”, Cuadernos de Pedagogía Universitaria 2008, vol. 5, no. 10.

Kerlan A., Simard D. (eds.), Paul Ricoeur et la question éducative, Presses de l’Université Laval/École Normale supérieure de Lyon, Lyon 2011.

Ricoeur P., “Comment respecter l’enfant?”, Foi-Éducation 1948, vol. 18, no. 5.

Ricoeur P., “État, Nation, École”, Foi-Éducation 1953, vol. 23, no. 23.

Ricoeur P., “Le Protestantisme et la question scolaire”, Foi-Éducation 1954, vol. 24, no. 27.

Ricoeur P., “La parole est mon royaume”, Esprit 1955, vol. 23, no. 2.

Ricoeur P., “Faire l’Université”, Esprit 1964, vol. 32, no. 5–6.

Ricoeur P., “Rebâtir l’Université”, Le Monde, July 9–10, 11, and 12 (in three parts), 1968.

Ricoeur P., “L’avenir de l’Université” (1970), in: L’enseignement supérieur: bilans et prospective, Les Presses de l’Université de Montréal, Montréal 1971.

Ricoeur P., “Tâches de l’éducateur politique” (1964), in: Lectures 1. Autour du Politique, Seuil, Paris 1991.

Ricoeur P., “Interview”, in: Éduquer à quoi bon? Ce qu’en disent philosophes, anthropologues et pédagogues, ed. A. Hocquard, Presses universitaires de France, Paris 1996.

Ricoeur P., À l’école de la phénoménologie, Vrin, Paris 2004.

Ricoeur P., Reflections on the Just, University of Chicago Press, Chicago 2007.

Simard D., Éducation et herméneutique. Contribution à une pédagogie de la culture, Presses de l’Université Laval, Québec 2004.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2016-04-18

Jak cytować

1.
DOMINGO MORATALLA, Tomas. Pomiędzy hermeneutyką a edukacją. Perspektywa Paula Ricoeura. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 18 kwiecień 2016, T. 18, s. 97–114. [udostępniono 7.11.2025]. DOI 10.12775/SPI.2015.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 18 (2015)

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 521
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

etyka hermeneutyczna, zastosowanie, narracja, mimesis, Paul Ricoeur
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa