Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Wychowanie w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II
  • Strona domowa
  • /
  • Wychowanie w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 2 (2025): Religia i wychowanie. Koncepcje pedagogiczne XX i XXI wieku /
  4. Artykuły i Rozprawy

Wychowanie w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II

Autor

  • ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-5243-2628

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.2.001

Słowa kluczowe

Sobór Watykański II, wychowanie, pedagogika personalistyczna, integralny rozwój człowieka

Abstrakt

Na przestrzeni wieków Kościół realizował swoje wychowawcze posłannictwo na różne sposoby i we współpracy z wieloma środowiskami. Wiele uwagi poświęcał praktyce i teorii wychowania, którą z jednej strony budował na wartościach ewangelicznych i podstawach dogmatycznych chrześcijańskiego wychowania, z drugiej zaś uwzględniał zmieniającą się rzeczywistość w obszarze życia społecznego i kultury. W myśli wychowawczej Kościoła dostrzega się wyraźnie ewolucję w samym definiowaniu wychowania, stawianych celach, proponowanych metodach i środkach, w nauce o podmiotach i środowiskach wychowania. W niniejszym artykule zostanie podjęta próba uchwycenia i prezentacji wychowania w nauczaniu Soboru Watykańskiego II. Wypracowana na Soborze Watykańskim II odnowiona koncepcja wychowania, oparta na personalizmie pedagogicznym zakotwiczonym w chrześcijańskiej antropologii, stała się punktem wyjścia w refleksji pedagogicznej Kościoła po Soborze Watykańskim II.

Bibliografia

Pismo Święte i dokumenty Kościoła

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, Pallottinum, Poznań 2003.

Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, wyd. 3, Pallottinum, Poznań 1968.

Literatura przedmiotu i opracowania

Chałas K. (2019). Godność człowieka źródłem rozszerzającego się horyzontu aksjologicznego, [w:] M. Czarnecka, S. Dziekoński, A. Gralczyk, J. Michalski (red.), Wartość – Człowiek – Wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, s. 203–220.

Chałas K., Dziekoński S., Starnawski W. (2021). Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim, t. 2: Prawda w kształceniu przyszłych nauczycieli, Kraków: Wydawnictwo „Scriptum”.

Dziekoński S. (2004). Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Dziekoński S. (2013). Wychowanie we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Dziekoński S. (2021). Godność osoby ludzkiej w teorii i praktyce wychowania w ujęciu Prymasa Stefana Wyszyńskiego, [w:] R. Czekalski (red.), Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, s. 511–520.

Filipiak M., Rumiński S. (1977). Biblijno-teologiczne ujęcie problematyki antropologicznej, [w:] A. Hartliński, B. Walczak (red.), Chrześcijańska wizja człowieka, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha, s. 65–111.

Kowalczyk S. (1980). Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.

Kunowski S. (1968). Podstawowe zasady wychowania w Deklaracji, „Ateneum Kapłańskie”, t. 60, nr 359, s. 414–424.

Lemonnier M. (1981). Storia della Chiesa, Vincenza: Istituto San Gaetano.

Majewski M. (1980). Ewolucja odnowy wychowania religijnego, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne”, t. 27, nr 6, s. 31–41.

Sinistrero V. (1970). Il Vaticano II e l’educazione, Torino-Leuman: Elle Di Ci.

Starnawski W. (2011). Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Stępień K. (2016). Godność osobowa, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen, s. 377–378.

Viotto P. (1966). Pedagogia generale, wyd. 5, Torino: Marietti.

Wojtyła K. (1968). Wstęp ogólny, [w:] Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, wyd. 3, Poznań: Pallottinum, s. 9–23.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-06-27

Jak cytować

1.
DZIEKOŃSKI, Stanisław. Wychowanie w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 27 czerwiec 2025, T. 28, nr 2, s. 20–31. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.2.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 2 (2025): Religia i wychowanie. Koncepcje pedagogiczne XX i XXI wieku

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Sobór Watykański II, wychowanie, pedagogika personalistyczna, integralny rozwój człowieka
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa