Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Transmisja kultury w rodzinach polskich i żydowskich w międzywojennym Białegostoku
  • Strona domowa
  • /
  • Transmisja kultury w rodzinach polskich i żydowskich w międzywojennym Białegostoku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 3 (2025): Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia /
  4. Artykuły i Rozprawy

Transmisja kultury w rodzinach polskich i żydowskich w międzywojennym Białegostoku

Autor

  • Joanna Sacharczuk Zakład Diagnoz Psychopedagogicznych, Katedra Edukacji Międzykulturowej i Elementarnej, Wydział Nauk o Edukacji, Uniwersytet w Białymstoku https://orcid.org/0000-0001-6031-1167

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.3.002

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe: kultura, transmisja kultury, kapitał kulturowy, edukacja regionalna i międzykulturowa, międzypokoleniowy przekaz tradycji

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza mechanizmów transmisji kultury w rodzinach polskich i żydowskich mieszkających w międzywojennym Białymstoku. Badania koncentrują się na porównaniu praktyk przekazywania tradycji w obu społecznościach z uwzględnieniem wielokulturowego charakteru miasta. Podstawę teoretyczną stanowią koncepcje transmisji kulturowej według Antoniny Kłoskowskiej oraz kapitału kulturowego Pierre'a Bourdieu.
W prezentowanych analizach zastosowano metodę biograficzną, wykorzystując wywiady tematyczne przeprowadzone wśród trzydziestu siedmiu respondentów polskiego i żydowskiego pochodzenia, urodzonych przed II wojną światową. Materiał poddano jakościowej analizie danych z wykorzystaniem procedur kodowania stosowanych w teorii ugruntowanej. Wyniki badań wskazują na funkcjonowanie zarówno „tradycji wielkich”, przekazywanych świadomie przez instytucje edukacyjne i religijne, jak i „tradycji małych” przekazywanych nieświadomie w codziennym życiu społecznym. Analizy potwierdzają kluczową rolę rodziny jako podstawowego ośrodka transmisji tradycji religijnych i obyczajowych, a także znaczenie przestrzeni miejskiej jako terenu integracji kulturowej. Wnioski wskazują na złożoność procesów transmisji kulturowej w wielokulturowym środowisku, gdzie różne mechanizmy przekazu wzajemnie się uzupełniały, tworząc wspólne dziedzictwo kulturowe mieszkańców Białegostoku, wykraczające poza podziały etniczne i religijne. Badania nad transmisją kultury w rodzinach przedwojennego Białegostoku umożliwiają pilną dokumentację relacji ostatnich żyjących świadków, tworząc cenne archiwum dla przyszłych pokoleń. Wyniki tych badań mogą służyć jako materiał edukacyjny wspierający programy edukacji regionalnej i międzykulturowej.

Bibliografia

Barthes, R. (2008). Mitologie.Warszawa: Aletheia.

Bennett, T., Savage, M., Silva, E., Ward, A., Gayo-Cal, M., Wright, D. (2009). Culture, Class, Distinction. London: Routledge.

Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. W: J. Richardson (red.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (s. 241-258). New York: Greenwood.

Bourdieu, P., Passeron, J. C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bourdieu, P., Passeron, J.C. (1990). Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage Publications.

Boyd, R., Richerson, P.J. (1985). Culture and the Evolutionary Process. Chicago: University of Chicago Press.

Cavalli-Sforza, L. L., Feldman, M. W. (1981). Cultural Transmission and Evolution: A Quantitative Approach. Princeton: Princeton University Press.

Charmaz K. (2009).Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN,

DiMaggio, P. (1982). Cultural Capital and School Success: The Impact of Status Culture Participation on the Grades of U.S. High School Students. American Sociological Review, 47(2), 189-201.

Dobroński, A. (2001). Białystok: historia miasta, Białystok: Zarząd Miasta Białegostoku.

Erickson, B. H. (1996). Culture, Class, and Connections. American Journal of Sociology, 102(1), 217-251.

Goldthorpe, J. H. (2007). Cultural Capital: Some Critical Observations. Sociologica, 2, 1-23.

Hall, E., T. (1987). Bezgłośny język. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Jacyno, M. (1997). Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre'a Bourdieu. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Kłoskowska, A. (1996). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: PWN.

Kłoskowska, A. (2007). Socjologia kultury. Warszawa: PWN.

Lamont, M., Lareau, A. (1988). Cultural Capital: Allusions, Gaps and Glissandos in Recent Theoretical Developments. Sociological Theory, 6(2), 153-168.

Lareau, A. (2011). Unequal Childhoods: Class, Race, and Family Life. Berkeley: University of California Press.

Matuchniak-Krasuska, A. (2010). Zarys socjologii sztuki Pierre'a Bourdieu. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Miles, M. B., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Wydawnictwo „Trans Humana”,

Nowicka, E. (2003). Świat człowieka - świat kultury. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Rogoff, B. (2003). The Cultural Nature of Human Development. Oxford: Oxford University Press.

Sacharczuk, J. (2016). Pamięć miejsca na przykładzie tradycji kultywowanych w rodzinach polskich i żydowskich w międzywojennym Białegostoku, Pedagogika Społeczna Numer 1(59) Rok XV, s.175-198.

Sacharczuk, J. (2020). Pamięć społeczna z perspektywy edukacji regionalnej. Analiza doświadczenia biograficznego białostoczan pochodzenia polskiego i żydowskiego urodzonych przed II wojną światową. Studium porównawcze pamięci społecznej licealistów z Polski i Izraela, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Sadowski, A. (2006). Białystok. Kapitał społeczny mieszkańców miasta, Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku.

Sapir, E. (1978).Kultura, język, osobowość. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Sapir, E. (2011). Język. Wprowadzenie do badań nad mową. Kraków: Universitas

Schönpflug, U. (Ed.). (2009). Cultural Transmission: Psychological, Developmental, Social, and Methodological Aspects. Cambridge: Cambridge University Press.

Sullivan, A. (2001). Cultural Capital and Educational Attainment. Sociology, 35(4), 893-912.

Szacki J. (2011). Tradycja. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Szlendak, T. (2010). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Whorf, B., L. (1981). Język, myśl, rzeczywistość. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Zarycki, T. (2008). Kapitał kulturowy. Inteligencja w Polsce i w Rosji. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-09-30

Jak cytować

1.
SACHARCZUK, Joanna. Transmisja kultury w rodzinach polskich i żydowskich w międzywojennym Białegostoku. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 30 wrzesień 2025, T. 28, nr 3, s. 39–59. [udostępniono 18.11.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.3.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 3 (2025): Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Joanna Sacharczuk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 50
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Słowa kluczowe: kultura, transmisja kultury, kapitał kulturowy, edukacja regionalna i międzykulturowa, międzypokoleniowy przekaz tradycji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa