Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Rozwijanie tożsamości narodowej jako ważny element procesu edukacyjnego w przedszkolu
  • Strona domowa
  • /
  • Rozwijanie tożsamości narodowej jako ważny element procesu edukacyjnego w przedszkolu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 3 (2025): Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia /
  4. Artykuły i Rozprawy

Rozwijanie tożsamości narodowej jako ważny element procesu edukacyjnego w przedszkolu

Autor

  • Beata Szurowska Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.3.005

Słowa kluczowe

ojczyzna, przedszkole, tożsamość narodowa, wychowanie patriotyczne, literatura

Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie na znaczenie wczesnej edukacji patriotycznej i rozwijanie tożsamości narodowej u dzieci w wieku przedszkolnym. W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem było ustalenie, w jaki sposób dzieci sześcioletnie opisują ojczyznę i jakie kategorie definicyjne najczęściej pojawiają się w ich wypowiedziach oraz w jaki sposób zapoznanie przedszkolaków z utworami literackimi na ten temat zmienia ich sposób budowania definicji i wiedzy na temat ojczyzny. W badaniu zastosowano jakościową strategię badawczą, wykorzystując eksperyment z użyciem pośrednich stymulatorów literackich zgodnie z koncepcją Lwa Wygotskiego. Pośrednimi stymulatorami były wiersze o tematyce związanej z pojęciem ojczyzny. Eksperyment objął grupę 50 dzieci sześcioletnich. Analizę przeprowadzono dwukrotnie – przed i po zastosowaniu literackich bodźców, aby zbadać ich wpływ na poziom rozumienia pojęcia „ojczyzna”. Dane analizowano metodą analizy tematycznej, wspomaganą narzędziem MAXQDA 22. Analiza wyników pozwala stwierdzić, że wiersze na temat ojczyzny znacząco zmieniły zarówno sposób definiowania pojęcia „ojczyzna” przez dzieci, jak również przyczyniły się do rozbudzenia ciekawości poznawczej, były inspiracją do refleksji i działań o charakterze propatriotycznym.

Bibliografia

Blunden, A. (2011). Vygotsky on the development of concepts (Chapters 13 & 14). Pobrane z https://www.ethicalpolitics.org/ablunden/pdfs/Vygotsky_on_the_Development_of_Concepts.pdf

Bogdanienko, J. (2002). Zarys koncepcji, metod i problemów zarządzania. Toruń: Wydawnictwo Dom Organizatora.

Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Engeström, Y. (2011). From design experiments to formative interventions. Theory & Psychology, 21(5), 598–628. https://doi.org/10.1177/0959354311419252

Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Gdańsk: GWP.

Jan Paweł II. (2005). Pamięć i tożsamość. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

Kempny, M. (1998). Globalizacja. W: Z. Bokszański, A. Kojder (red.), Encyklopedia socjologii, t. 1: A–J (s. XX–XX). Warszawa: Oficyna Naukowa.

Kłoczowski, J. (2002). Patriotyzm polski w długim trwaniu. W: Patriotyzm wczoraj i dziś (s. XX–XX). Kraków: Seminarium Polskiej Akademii Umiejętności.

Korczak, J. (1987). Pisma wybrane. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kotarbiński, T. (1987). Pisma etyczne. Wrocław: Ossolineum.

Mamzer, H. (2002). Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Mądrzycki, T. (1977). Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. Warszawa: WSiP.

Muszyńska, J. (2014). Miejsce i wspólnota. Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Studium pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.

Nalaskowski, A. (2019). Kwieciński. Ostatnie seminarium czwartkowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nikitorowicz, J. (2011). Od Federacji Zespołów Badań Pogranicza do Stowarzyszenia Wspierania Edukacji Międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, 17, 7–17.

Nikitorowicz, J. (2012). Język domu rodzinnego jako rdzenna wartość kreująca tożsamość międzykulturową. Wychowanie w Rodzinie, 5, 67–82.

Ossowski, S. (1984). O ojczyźnie i narodzie. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.

Orędzie Jana Pawła II na XII Światowy Dzień Pokoju. (1978). Osiągniemy pokój – wychowując do pokoju. Watykan.

Ratyńska, H. (1991). Literatura dziecięca w pracy przedszkola. Warszawa: WSiP.

Romashchuk, A. N. (2023). Activity-based approach to the teaching and psychology of insightful problem solving: Scientific concepts as a form of constructive criticism. Psychology in Russia: State of the Art, 16(3), 14–29. https://doi.org/10.11621/pir.2023.0302

Szczurek-Boruta, A. (2017). Tożsamość młodych Polaków mieszkających na pograniczu polsko-czeskim. Pogranicze. Studia Społeczne, 30, 195–209.

Szurowska, B. (2023). Dziecko jako uczestnik badań naukowych – specyfika prowadzenia badań z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W: F. Szlosek (red.), Badanie - dojrzewanie - rozwój: Trafność i rzetelność badań naukowych (s. 229–241). Warszawa–Radom: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Sieć Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji.

Szurowska, B., Tichy, B. (2011). Skarby kl. I. Podręcznik cz. 1. Warszawa: Wydawnictwo Juka.

Szurowska, B., Tichy, B. (2012). Skarby kl. II. Podręcznik cz. 1. Warszawa: Wydawnictwo Juka.

Talyzina, N. F. (2023). On the mastery of elementary geometric concepts. Psychology in Russia: State of the Art, 16(3), 3–13. https://doi.org/10.11621/pir.2023.0301

Veresov, N. (2014). Experimental-genetic method and psychology of consciousness: In search of the lost. Cultural-Historical Psychology, 10(4), 121–130. https://doi.org/10.17759/chp.2014100409

Wygotsky, L. S. (1989). Myślenie i mowa. Warszawa: PWN.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDf

Opublikowane

2025-09-30

Jak cytować

1.
SZUROWSKA, Beata. Rozwijanie tożsamości narodowej jako ważny element procesu edukacyjnego w przedszkolu. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 30 wrzesień 2025, T. 28, nr 3, s. 103–124. [udostępniono 14.11.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.3.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 3 (2025): Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Beata Szurowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 80
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

ojczyzna, przedszkole, tożsamość narodowa, wychowanie patriotyczne, literatura
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa