Rola dokumentacji w organizacji projektu edukacyjnego w klasach I-III
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2025.3.008Słowa kluczowe
projekt edukacyjny, dokumentacja projektowa, współpraca z rodzicami, dziecko w wieku wczesnoszkolnym, edukacja wczesnoszkolnaAbstrakt
Rozumienie procesu nauczania-uczenia się jako drogi sprzyjającej rozwijaniu kompetencji niezbędnych dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia zgodne z zaleceniem Rady z dnia 22 maja 2018, wydobywa znaczenie projektu edukacyjnego, jako metody umożliwiającej rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych.
Celem badań było ustalenie jaką rolę odgrywa dokumentacja w organizacji projektu edukacyjnego w pracy z dziećmi z klas I-III. Z uwagi na konieczność doskonalenia procesu dokumentacyjnego dokonano próby opisu zagadnienia, a także wyprowadzenia wskazówek dla praktyki.
Pomocne w rozpoznaniu odcieni badanej rzeczywistości było przeprowadzenie badań jakościowych z wykorzystaniem koncepcji trójwarstwowej analizy danych autorstwa Marii Szymańskiej. Analiza i interpretacja wypowiedzi biorących udział w badaniu studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie stała się punktem wyjścia do ukazania walorów solidnie prowadzonego procesu dokumentacyjnego, mającego znaczenie dla dostrzegania przez nauczyciela, dzieci i ich rodziców, kompetencji nabywanych przez dzieci podczas działań projektowych.
Bibliografia
Charmaz K., Mitchell R. (2001). Grounded theory in etnography, [w:] P. Atkinson i in. (red.), Handbook of Ethnography, London: Sage, s.160-174.
Dylak S. (2002). Nauczyciel w kontekście tworzenia teorii pedagogicznej oraz własnego rozwoju zawodowego, [w:] J. Piekarski, E. Cyrańska, D. Urbaniak-Zając (red.), Granice autonomii teorii i praktyki pedagogicznej. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, tłum. P. Tomanek, Warszawa: PWN.
Geertz C. (2005). Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, [w:] C. Geertz (red.), Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. M. M. Piechaczek, Kraków: UJ, s. 17-47.
Gibbs G. (2015). Analizowanie danych jakościowych, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa: PWN.
Helm J.K., Beneke S., Steinheimer K. (1998). Windows of learning: Documenting young children’s work, New York: Teachers College Press.
Helm J.H., Katz L.G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa: Wydawnictwa CODN.
King N. (1998). Template analisys. [w:] G. Symon, C. Cassell (red.), Qualiative Methods and Analisis in Organizational Research, London: Sage.
Klus-Stańska D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa: PWN.
Królikowski J. (2000). Projekt edukacyjny. Materiały dla zespołów między przedmiotowych, Warszawa: CODN.
Łukaszewicz R. (1990). Sukces i godność człowieka w pracy, [w:] B. Suchodolski (red.), Edukacja przez pracę i dla pracy, Wrocław: Ossolineum.
Okuniewska J., Apanasewicz J. (2017). Mac Inspiracje. Projekty w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela klas I-III, Kielce: Grupa MAC.
Ostrowska U. (2009). Idea podmiotu i podmiotowości w edukacji z perspektywy aksjologicznej [w:] J. Niemiec, A. Popławska (red.), Podmiotowość we współczesnej edukacji. Oglądy, intencje, realia, Białystok: Wydawnictwo Prymat.
Palka S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka Pedagogiczna, Gdańsk: GWP.
Petz J. (2019). Rezultaty w projektach edukacyjnych, Warszawa: FRSE.
Ritchie J., Spencer L., O’Connor W. (2003). Carrying out qualitative analysis, [w:] J. Richie, J. Lewis (red.), Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers, London: Sage, s. 219-262.
Stasik A., Gendźwiłł A. (2012). Projektowanie badania jakościowego, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa: PWN, s. 1-21.
Szymańska M. (2018). Badania w działaniu, [w:] M. Ciechowska, M. Szymańska (red.), Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum, s. 227-273.
Szymańska M. (2019). Portfolio w kształceniu nauczycieli, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Tołwińska-Królikowska E. (2013). Realizacja zajęć projektowych - wskazówki dla nauczyciela, [w:] Tołwińska-Królikowska E. (red.). Dzieci obywatele. Scenariusze projektów edukacyjnych rozwijających kompetencje społeczne i obywatelskie oraz umiejętność uczenia się w kl. 1-3 SP, Warszawa: Federacja Inicjatyw Oświatowych.
Wygotski L. (1978). Mind in socjety. The development of higher mental processes, M. Cole, V. Steiner, S. Scribner, E. Souberman ( red.),Cambridge: Harvard University Press.
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/C189/01).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Kaczor

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 29
Liczba cytowań: 0