Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Rola dokumentacji w organizacji projektu edukacyjnego w klasach I-III
  • Strona domowa
  • /
  • Rola dokumentacji w organizacji projektu edukacyjnego w klasach I-III
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 3 (2025): Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia /
  4. Miscellanea

Rola dokumentacji w organizacji projektu edukacyjnego w klasach I-III

Autor

  • Agnieszka Kaczor Uniwersytet Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-2574-4757

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.3.008

Słowa kluczowe

projekt edukacyjny, dokumentacja projektowa, współpraca z rodzicami, dziecko w wieku wczesnoszkolnym, edukacja wczesnoszkolna

Abstrakt

Rozumienie procesu nauczania-uczenia się jako drogi sprzyjającej rozwijaniu kompetencji niezbędnych dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia zgodne z zaleceniem Rady z dnia 22 maja 2018, wydobywa znaczenie projektu edukacyjnego, jako metody umożliwiającej rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych.  

 Celem badań było ustalenie jaką rolę odgrywa dokumentacja w organizacji projektu edukacyjnego w pracy z dziećmi z klas I-III. Z uwagi na konieczność doskonalenia procesu dokumentacyjnego dokonano próby opisu zagadnienia, a także wyprowadzenia wskazówek dla praktyki.

Pomocne w rozpoznaniu odcieni badanej rzeczywistości było przeprowadzenie badań jakościowych z wykorzystaniem koncepcji trójwarstwowej analizy danych autorstwa Marii Szymańskiej. Analiza i interpretacja wypowiedzi biorących udział w badaniu studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie stała się punktem wyjścia do ukazania walorów solidnie prowadzonego procesu dokumentacyjnego, mającego znaczenie dla dostrzegania przez nauczyciela, dzieci i ich rodziców, kompetencji nabywanych przez dzieci podczas działań projektowych.

Bibliografia

Charmaz K., Mitchell R. (2001). Grounded theory in etnography, [w:] P. Atkinson i in. (red.), Handbook of Ethnography, London: Sage, s.160-174.

Dylak S. (2002). Nauczyciel w kontekście tworzenia teorii pedagogicznej oraz własnego rozwoju zawodowego, [w:] J. Piekarski, E. Cyrańska, D. Urbaniak-Zając (red.), Granice autonomii teorii i praktyki pedagogicznej. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, tłum. P. Tomanek, Warszawa: PWN.

Geertz C. (2005). Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, [w:] C. Geertz (red.), Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. M. M. Piechaczek, Kraków: UJ, s. 17-47.

Gibbs G. (2015). Analizowanie danych jakościowych, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa: PWN.

Helm J.K., Beneke S., Steinheimer K. (1998). Windows of learning: Documenting young children’s work, New York: Teachers College Press.

Helm J.H., Katz L.G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa: Wydawnictwa CODN.

King N. (1998). Template analisys. [w:] G. Symon, C. Cassell (red.), Qualiative Methods and Analisis in Organizational Research, London: Sage.

Klus-Stańska D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa: PWN.

Królikowski J. (2000). Projekt edukacyjny. Materiały dla zespołów między przedmiotowych, Warszawa: CODN.

Łukaszewicz R. (1990). Sukces i godność człowieka w pracy, [w:] B. Suchodolski (red.), Edukacja przez pracę i dla pracy, Wrocław: Ossolineum.

Okuniewska J., Apanasewicz J. (2017). Mac Inspiracje. Projekty w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela klas I-III, Kielce: Grupa MAC.

Ostrowska U. (2009). Idea podmiotu i podmiotowości w edukacji z perspektywy aksjologicznej [w:] J. Niemiec, A. Popławska (red.), Podmiotowość we współczesnej edukacji. Oglądy, intencje, realia, Białystok: Wydawnictwo Prymat.

Palka S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka Pedagogiczna, Gdańsk: GWP.

Petz J. (2019). Rezultaty w projektach edukacyjnych, Warszawa: FRSE.

Ritchie J., Spencer L., O’Connor W. (2003). Carrying out qualitative analysis, [w:] J. Richie, J. Lewis (red.), Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers, London: Sage, s. 219-262.

Stasik A., Gendźwiłł A. (2012). Projektowanie badania jakościowego, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa: PWN, s. 1-21.

Szymańska M. (2018). Badania w działaniu, [w:] M. Ciechowska, M. Szymańska (red.), Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum, s. 227-273.

Szymańska M. (2019). Portfolio w kształceniu nauczycieli, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Tołwińska-Królikowska E. (2013). Realizacja zajęć projektowych - wskazówki dla nauczyciela, [w:] Tołwińska-Królikowska E. (red.). Dzieci obywatele. Scenariusze projektów edukacyjnych rozwijających kompetencje społeczne i obywatelskie oraz umiejętność uczenia się w kl. 1-3 SP, Warszawa: Federacja Inicjatyw Oświatowych.

Wygotski L. (1978). Mind in socjety. The development of higher mental processes, M. Cole, V. Steiner, S. Scribner, E. Souberman ( red.),Cambridge: Harvard University Press.

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/C189/01).

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-09-30

Jak cytować

1.
KACZOR, Agnieszka. Rola dokumentacji w organizacji projektu edukacyjnego w klasach I-III. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 30 wrzesień 2025, T. 28, nr 3, s. 171–184. [udostępniono 16.11.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.3.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 3 (2025): Transmisja kultury w rodzinie, szkole i innych grupach odniesienia

Dział

Miscellanea

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Kaczor

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 29
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

projekt edukacyjny, dokumentacja projektowa, współpraca z rodzicami, dziecko w wieku wczesnoszkolnym, edukacja wczesnoszkolna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa