Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Pierwiastek religijny w koncepcji wychowawczej Władysława Mariana Borowskiego (1875–1939)
  • Strona domowa
  • /
  • Pierwiastek religijny w koncepcji wychowawczej Władysława Mariana Borowskiego (1875–1939)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 2 (2025): Religia i wychowanie. Koncepcje pedagogiczne XX i XXI wieku /
  4. Artykuły i Rozprawy

Pierwiastek religijny w koncepcji wychowawczej Władysława Mariana Borowskiego (1875–1939)

Autor

  • Joanna Król Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Szczecińskiego http://orcid.org/0000-0003-4500-9730

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.2.005

Słowa kluczowe

Władysław Marian Borowski, koncepcja wychowania, religia, pedagogika narodowa, polska myśl pedagogiczna, ideał wychowawczy

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie roli religii w poglądach pedagogicznych Władysława Mariana Borowskiego. Przedmiotem badań uczyniono koncepcję wychowawczą Borowskiego i uwypuklenie w niej aspektu religijnego. Zastosowano analizę materiałów źródłowych oraz literatury przedmiotu. Porządek wywodu objął: syntetyczną prezentację przesłanek pedagogiki narodowej, omówienie koncepcji wychowawczej Borowskiego, a następnie osadzenie jej w perspektywie rozwoju duchowego.

Przeprowadzone badania potwierdziły założenie o istotnym znaczeniu pierwiastka religijnego w programie wychowawczym Borowskiego, co ujawniło się nie tylko w założeniach ideowych koncepcji, ale i skonstruowanym przez niego ideale wychowawczym. Konstytuujące go sfery: intelektualna, uczuciowa i wolitywna wyraźnie akcentowały obecność w nich warstwy religijnej. Zasadnicze znaczenie Borowski nadawał sferze uczuciowej jako integrującej, a zarazem prymarnej wobec dwóch pozostałych. Przepojenie warstwy uczuciowej pierwiastkiem religijnym uznał ponadto za jeden z warunków realizacji postulowanego w ramach ideału wychowawczego zespolenia życia jednostkowego i zbiorowego. Integracja pierwiastka indywidualnego i społecznego była dla niego istotnym elementem koncepcji wychowawczej, a sama religia immanentnym elementem tradycji polskiej, warunkiem jej trwania oraz rozwoju. Holistyczny charakter programu wychowawczego Borowskiego, jak i bogactwo zawartych w nim idei wzmacnia nie tylko dorobek pedagogiki polskiej, ale może stanowić inspirację dla współczesnej teorii i praktyki edukacyjnej.

Bibliografia

Źródła drukowane

Borowski W.M. (1917a). Kurs pedagogiki. Część 2. Wykład psychologii wychowawczej, Warszawa: Księgarnia J. Lisowskiej.

Borowski W.M. (1917b). Uczuciowość w charakterze narodowym, „Kurier Warszawski”, nr 186, s. 4.

Borowski W.M. (1918). Ogólne zarysy wychowania narodowego, Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta, S.A. Krzyżanowski.

Borowski W.M. (1921). Wykład psychologii ogólnej w zastosowaniu do wychowania. Część 2. Uczucia, Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta.

Borowski W.M. (1922). Wychowanie narodowe, Warszawa: M. Arct.

Opracowania

Araszkiewicz F.W. (1978). Ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Chmaj L. (1962). Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Jagielska D. (2015). Wybrane pojęcia i kategorie konserwatywnych koncepcji wychowania społecznego z lat 1918–1939 w Polsce, [w:] K. Ablewicz, M. Cipar, D. Jagielska, J. Kostkiewicz (red.), Szkice z pedagogiki 20-lecia międzywojennego, Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, s. 36–81.

Jankowski R. (1997). Wychowanie narodowe w refleksji pedagogicznej Władysława Mariana Borowskiego (1875–1939), [w:] D. Koźmian (red.), Zapomniani pedagodzy lat międzywojennych, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, s. 13–48.

Kierski F. (opr.) (1923). Narodowe wychowanie, [w:] F. Kierski (opr.), Podręczna encyklopedia pedagogiczna, t. 1: A–M, Lwów–Warszawa: Książnica Polska, s. 303–304.

Król J. (2025). Borowski Władysław Marian, [w:] J. Kamińska (red.), Słownik biograficzny pedagogów polskich, Kraków: Polska Akademia Umiejętności (w druku).

Kubicki D. (2018). Integralność natury człowieczej jako wyzwanie edukacyjne dla pedagogiki, „Pedagogika”, t. 27, nr 1, s. 155–168.

Kucha R. (2000). Narodowa myśl pedagogiczna w przededniu odzyskania niepodległości w Polsce, [w:] E. Walewander (red.), Katolicka a liberalna myśl wychowawcza w Polsce w okresie międzywojennym, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, s. 57–70.

Łempicki S. (19-?). Polskie tradycje wychowawcze, [w:] S. Łempicki i in. (red.), Encyklopedia wychowania, t. 1: Wychowanie, cz. 2, Warszawa: Nasza Księgarnia, s. 1024–1080.

Macała J. (2004). Polska katolicka w myśli pedagogicznej II RP, Zielona Góra: Druk-Ar.

Nawroczyński B. (1938). Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe, stan współczesny i cechy charakterystyczne, Lwów: Książnica–Atlas.

Strzelecki M. (2008). Wizje wychowania społecznego w polskiej myśli politycznej lat 1918–1939, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Szulakiewicz W. (2000). Wychowanie po polsku. Stereotypy polskości i patriotyzmu oraz przejawy ich przezwyciężania w polskiej myśli pedagogiczno-filozoficznej z lat 1900–1939, [w:] W. Wojdyło (red.), Wychowanie a polityka. Mity i stereotypy w polskiej myśli społecznej XX wieku, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 9–22.

Wojdyło W. (1996). Funkcja mitu w koncepcjach wychowania narodowego, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 3–4, s. 175–184.

Wróblewska T. (1999). Wychowanie w rodzinie w ujęciu Władysława Mariana Borowskiego (1874–1939), „Rocznik Pedagogiki Rodziny. Studia i Rozprawy”, t. 2, s. 77–81.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-06-27

Jak cytować

1.
KRÓL, Joanna. Pierwiastek religijny w koncepcji wychowawczej Władysława Mariana Borowskiego (1875–1939). Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 27 czerwiec 2025, T. 28, nr 2, s. 95–112. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.2.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 2 (2025): Religia i wychowanie. Koncepcje pedagogiczne XX i XXI wieku

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Joanna Król

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Władysław Marian Borowski, koncepcja wychowania, religia, pedagogika narodowa, polska myśl pedagogiczna, ideał wychowawczy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa