Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Znaczenie religii w wychowaniu młodzieży w dwudziestoleciu międzywojennym
  • Strona domowa
  • /
  • Znaczenie religii w wychowaniu młodzieży w dwudziestoleciu międzywojennym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 2 (2025): Religia i wychowanie. Koncepcje pedagogiczne XX i XXI wieku /
  4. Artykuły i Rozprawy

Znaczenie religii w wychowaniu młodzieży w dwudziestoleciu międzywojennym

Autor

  • Wiesław Partyka Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Wydział Nauk Społecznych Instytut Pedagogiki Katedra Historii Wychowania, Opieki i Pedagogiki Społecznej https://orcid.org/0000-0002-5595-2901

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.2.006

Słowa kluczowe

wiara, wychowanie religijne, szkoła, dwudziestolecie międzywojenne, Zygmunt Kukulski

Abstrakt

Jednym z istotnych wyzwań, przed jakimi stanęły polskie władze po odzyskaniu niepodległości, była odbudowa i organizacja szkolnictwa. Środowiska polityczne i nauczycielskie spierały się co do charakteru szkoły, postulując z jednej strony tworzenie szkolnictwa wyznaniowego, a z drugiej szkolnictwa świeckiego, niezależnego od wpływów Kościoła. Istotną kwestią w tym sporze było nie tylko to, kto ma mieć decydujący wpływ na kształt szkolnictwa, ale również to, czy i w jakim stopniu edukacja religijna wpływa na wychowanie młodego pokolenia.

Celem niniejszego artykułu jest ukazanie poglądów nauczycieli na temat znaczenia religii w wychowaniu dzieci i młodzieży. W tym celu przeprowadzona została analiza źródeł, jakimi są niepublikowane badania ankietowe przeprowadzone pod koniec lat 20. XX wieku wśród nauczycieli przez Zygmunta Kukulskiego, profesora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wypełnionych zostało 289 ankiet, które obecnie znajdują się w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie. Analiza wyników wskazuje, że zdecydowana większość badanych nauczycieli dostrzegała pozytywny wpływ prawd wiary, moralności chrześcijańskiej i praktyk religijnych na wychowanie dzieci i młodzieży, widząc w tych elementach doskonałe narzędzie do kształtowania charakterów młodych ludzi, do przygotowania ich do samodzielnego i zgodnego życia w zróżnicowanym pod względem etnicznym i religijnym społeczeństwie.

Bibliografia

Źródło

Ankiety w sprawie psychologii nauczyciela-wychowawcy, BU KUL, Oddział Rękopisów, sygn. 3533-3539.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 9 grudnia 1926 r. o nauce szkolnej religii katolickiej, „Dziennik Urzędowy MWRiOP”, 1927, nr 2, poz. 25.

Opracowania

Bielawski Z. (1936). Katechezy na III i IV klasę szkoły powszechnej. O przykazaniach, dobrych uczynkach i o grzechu, Lwów: Towarzystwo „Biblioteka Religijna”.

Grochowski L. (2000). Wychowanie religijne katolickie w szkołach II Rzeczypospolitej lat dwudziestych. Treści i funkcje, [w:] E. Walewander (red.), Katolicka a liberalna myśl wychowawcza w Polsce w okresie międzywojennym – zagadnienia wybrane, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 239–280.

Gerus S. (1969). Z dziejów walki klerykalizmu o szkołę wyznaniową w Polsce w latach 1918–1939, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 12, s. 89–122.

Honowski F. (1938). Parlament i rząd w Polsce niepodległej, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.

Kuchta J. (1939). Nowe kierunki i dążenia współczesnej katolickiej pedagogiki: (na tle obrazu chaosu we współczesnym wychowaniu), Lwów: Nakładem Księgarni R. Schweitzer.

Kukulski Z. (1927). Ankieta w sprawie psychologii nauczyciela-wychowawcy, Lublin: Państwowe Wyższe Kursy Nauczycielskie.

Magda-Adamowicz M. (2018). Rozwój polskiej myśli pedeutologicznej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 1–2, s. 29–44.

Mańkowski B. (1889). Synteza nauki szkolnej w duchu narodowym i religijno-etycznym, „Muzeum”, t. 5, nr 3, s. 157–164.

Mieroszewska L. (1856). Rady praktyczne o początkowym wychowaniu dzieci. Epoka od 1 do 5 roku, Warszawa: Drukarnia Alexandra Gins.

Niedojadło A. (2015). Założenia ideowe wychowania narodowego i próby jego realizacji w polityce władz oświatowych i kościelnych w pierwszych latach II RP, [w:] E. Juśko, R.B. Sieroń, S. Sorys (red.), Homo religiosus versus homo politicus: współpraca czy konflikt, Tarnów–Łapczyca: Katedra Pedagogiki Szkolnej i Zarządzania Oświatą, Wydawnictwo Regis, s. 76–88.

Rowid H. (1946). Podstawy i zasady wychowania, Warszawa: Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”.

Sarzyński K. (2014). Spór o wyznaniowy charakter szkół Górnego Śląska w dwudziestoleciu międzywojennym na podstawie „Gościa Niedzielnego” w latach 1923–1939, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, t. 47, nr 2, s. 346–360.

Seredyński W. (1868). Pedagogia polska w zarysie, Lwów: Wydawnictwo Karola Wilda.

Skoczylas K. (2020). Stosunek teologów katolickich w Polsce do wychowania państwowego przed II wojną światową, „Teologia i Człowiek”, t. 50, nr 2, s. 143–165.

Szczepaniak J. (1997). Troska Kościoła o nauczanie i wychowanie religijne w szkole w latach 1918–1927, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Trzebiatowski K. (1970). Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1918–1932, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Woroniecki J. (1924). Zdolność wychowawcza szkoły publicznej i jej granice, „Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy”, t. 13, nr 5–7, s. 65–82.

Zakrzewska A. (2012). Edukacja religijna dzieci i młodzieży szkolnej okresu międzywojennego źródłem humanizacji życia społecznego, „Paedagogia Christiana”, t. 30, nr 2, s. 47–68.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-06-27

Jak cytować

1.
PARTYKA, Wiesław. Znaczenie religii w wychowaniu młodzieży w dwudziestoleciu międzywojennym. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 27 czerwiec 2025, T. 28, nr 2, s. 113–130. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.2.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 2 (2025): Religia i wychowanie. Koncepcje pedagogiczne XX i XXI wieku

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Wiesław Partyka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wiara, wychowanie religijne, szkoła, dwudziestolecie międzywojenne, Zygmunt Kukulski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa