Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Ku człowiekowi i Bogu. Pedagogika religii Księdza Profesora Jerzego Bagrowicza
  • Strona domowa
  • /
  • Ku człowiekowi i Bogu. Pedagogika religii Księdza Profesora Jerzego Bagrowicza
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 2 (2025): Religia i wychowanie. Koncepcje pedagogiczne XX i XXI wieku /
  4. Artykuły i Rozprawy

Ku człowiekowi i Bogu. Pedagogika religii Księdza Profesora Jerzego Bagrowicza

Autor

  • Adam Machowski https://orcid.org/0000-0003-0681-0728

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.2.009

Słowa kluczowe

Jerzy Bagrowicz, pedagogika religii, teologia pastoralna, katechetyka, interdyscyplinarność, dialog

Abstrakt

W niniejszym artykule analizie historyczno-hermeneutycznej został poddany dorobek naukowy Księdza Profesora Jerzego Bagrowicza w dziedzinie pedagogiki religii. Historia dokonań naukowych oraz popularyzatorskich toruńskiego autora ukazuje konieczność dialogicznego podejścia do zagadnień związanych z edukacją i wychowaniem religijnym. Warto też takie badania naukowej biografii osadzać w ich kontekście historycznym, co pozwala na właściwe oddanie zamierzeń autora tekstów, poprawne odczytanie jego idei pedagogicznych i teologicznych oraz dostrzeżenie często wręcz profetycznego charakteru jego nauczania. W wyniku lektury książek i artykułów toruńskiego pedagoga i teologa, poszerzonej o wywiad z autorem, możliwe się stało wyodrębnienie dwóch podstawowych okresów w działalności naukowej Profesora Bagrowicza. Analiza jego tekstów nie tylko z zakresu pedagogiki religii, ale także refleksji teologicznej z zakresu teologii pastoralnej i katechetyki wskazuje na konieczność interdyscyplinarnego podejścia zwłaszcza do głównego przedmiotu badań. Już samo umiejscowienie pedagogiki religii na pograniczu teologii i pedagogiki postuluje podejmowanie dalszych badań w paradygmacie interdyscyplinarnym.

Bibliografia

Bagrowicz J. (1979). Z problematyki katechizacji rodziców, „Ateneum Kapłańskie”, t. 93, s. 205–212.

Bagrowicz J. (1985). Katecheza epoki dialogu, „Ateneum Kapłańskie”, t. 104, s. 238–250.

Bagrowicz J. (1993). Uwarunkowania skuteczności katechezy. Studium pastoralno-katechetyczne w oparciu o dorobek Josepha Colomba, Włocławek: Ateneum Kapłańskie.

Bagrowicz J. (1994). Jak dzisiejszemu człowiekowi mówić o Bogu?, [w:] B. Bejze (red.), Jak dzisiejszemu człowiekowi mówić o Bogu?, Warszawa: Civitas Christiana, s. 17–20.

Bagrowicz J. (1996). Żydzi i judaizm w katechezie Kościoła katolickiego, „Znak”, nr 3(490), s. 68–84.

Bagrowicz J. (1997a). Katechizacja młodzieży w sytuacji przemian współczesnego pokolenia, „Studia Theologica Varsaviensia”, nr 1(35), s. 185–216.

Bagrowicz J. (1997b). Współczesna młodzież, „Ateneum Kapłańskie”, t. 128, s. 3–15.

Bagrowicz J. (1997c). Żydzi i judaizm w katechezie Kościoła katolickiego ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji katechezy w Polsce, [w:] K. Pilarczyk (red.), Żydzi i judaizm we współczesnych badaniach polskich, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 123–141.

Bagrowicz J. (1998). Ideał wychowawczy Starego Przymierza (I). Pedagogia Przymierza w Pięcioksięgu, „Paedagogia Christiana”, t. 2, s. 5–23.

Bagrowicz J. (1999a). Pedagogia Patriarchów (I). Abraham – człowiek otwarty na nieznane, „Paedagogia Christiana”, t. 4, s. 68–78.

Bagrowicz J. (1999b). Pedagogia Przymierza (II). Założenia pedagogii rodziny w świetle Biblii, „Paedagogia Christiana”, t. 3, s. 47–64.

Bagrowicz J. (1999c). Wychowawcza opieka nad dzieckiem w tradycji biblijnej Starego Przymierza, [w:] B. Smolińska-Theiss (red.), Pokój z dziećmi: pedagogika chrześcijańska wobec zagrożeń rozwoju dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 28–40.

Bagrowicz J. (2000a). Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Bagrowicz J. (2000b). Pedagogia Patriarchów (II). Jakub – od ateizmu praktycznego do wiary świadomej, „Paedagogia Christiana”, t. 5, s. 9–22.

Bagrowicz J. (2000c). Pedagogia Patriarchów (III). Historia Józefa Egipskiego – wierność prawu Bożemu w życiu osobistym i społecznym, „Paedagogia Christiana”, t. 6, s. 9–18.

Bagrowicz J. (2001). Pedagogia Patriarchów (IV). Mojżesz – wychowawca narodu, „Paedagogia Christiana”, t. 7, s. 9–24.

Bagrowicz J. (2005). Pedagogika chrześcijańska – pedagogika religii (religijna) – katechetyka. Podobieństwa i różnice, [w:] P. Tomasik (red.), Abyśmy podtrzymywali nadzieję, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, s. 28–52.

Bagrowicz J. (2006a). Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Bagrowicz J. (2006b). „Żywe bowiem jest słowo Boże, skuteczne i ostrzejsze niż wszelki miecz obosieczny” (Hbr 4,12), „Teologia i Człowiek”, t. 7–8, s. 15–30.

Bagrowicz J. (2008). Stawać się bardziej człowiekiem. Z podstaw edukacji religijnej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Bagrowicz J. (red.) (2011a). „Adamie, gdzie jesteś?” (Rdz 3,9) – współczesne dysputy o człowieku. Materiały sesji naukowej zorganizowanej w Toruniu w dniach 5–6 listopada 2010 roku, Toruń: Towarzystwo Naukowe w Toruniu.

Bagrowicz J. (2011b). Ku Bogu i człowiekowi – wychowanie na czas przełomu, [w:] M. Cichosz, R. Leppert (red.), Współczesne środowiska wychowawcze. Stan obecny i kierunki przemian, Bydgoszcz: Kujawsko Pomorska Szkoła Wyższa, s. 123–150.

Bagrowicz J. (2012). Czy wiemy, co sprawujemy? Wtajemniczenie w liturgię Mszy świętej, Włocławek: Wydawnictwo Duszpasterstwa Rolników.

Bagrowicz J. (2014). „Gdzie nie ma ogrodzenia, rozdrapią posiadłość” (Syr 36,25). O Dekalogu w epoce odrzucenia norm i wartości, Włocławek: Wydawnictwo Duszpasterstwa Rolników.

Bagrowicz J. (2015). „Naznaczcie wasze dziecko znakiem Jezusa Chrystusa”. O właściwe przeżywanie sakramentu chrztu, Włocławek: Wydawnictwo Duszpasterstwa Rolników.

Bagrowicz J. (2016). (Recenzja): Helena Słotwińska, Pedagogika religii w relacjach z dyscyplinami teologicznymi, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2016, „Paedagogia Christiana”, t. 38, s. 281–285.

Bagrowicz J. (2017). „Nie wycofujemy się!”, czyli o możliwości dialogu z islamem, „Studia Włocławskie”, t. 19, s. 77–92.

Bagrowicz J., Girzyńska B. (1999). Z dyskusji o modelu rodziny w publicystyce wokół Konferencji w Kairze (1994) i Pekinie (1995), „Paedagogia Christiana”, t. 3, s. 181–200.

Bagrowicz J., Jankowski S. (2005). „Pan, Bóg twój, wychowuje ciebie” (Pwt 8,5). Studia z pedagogii biblijnej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Bagrowicz J., Rogalska B. (2000). Wpływ rodziców na proces kształtowania się obrazu Boga u dzieci do szóstego roku życia w świetle literatury psychopedagogicznej, „Paedagogia Christiana”, t. 6, s. 151–160.

Horowski J. (2018). O Księdzu Profesorze Jerzym Bagrowiczu i jego refleksji pedagogicznoreligijnej, „Karto-Teka Gdańska”, nr 1(2), s. 89‒93.

Kiciński A (2007). Katechetyka a pedagogika religijna, [w:] Kiciński A. (red.), Katechetyka i katecheza u progu XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo św. Wojciecha.

Malewska E., Śliwerski B. (red.) (2003). Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Słotwińska H. (2016). Pedagogika religii w relacjach z dyscyplinami teologicznymi, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Wawro W. (2003). (Recenzja): Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, red. Eugenia Malewska i Bogusław Śliwerski, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2003, „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 31, nr 1, s. 149–155.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-06-27

Jak cytować

1.
MACHOWSKI, Adam. Ku człowiekowi i Bogu. Pedagogika religii Księdza Profesora Jerzego Bagrowicza. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 27 czerwiec 2025, T. 28, nr 2, s. 161–174. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.2.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 2 (2025): Religia i wychowanie. Koncepcje pedagogiczne XX i XXI wieku

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Adam Machowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Jerzy Bagrowicz, pedagogika religii, teologia pastoralna, katechetyka, interdyscyplinarność, dialog
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa