Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich – prolegomena projektu pedeutologicznej biografii zbiorowej
  • Strona domowa
  • /
  • Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich – prolegomena projektu pedeutologicznej biografii zbiorowej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 4 (2024): Biografie w kontekstach edukacyjnych /
  4. Artykuły i Rozprawy

Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich – prolegomena projektu pedeutologicznej biografii zbiorowej

Autor

  • Anna Królikowska Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-2818-1582

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.001

Słowa kluczowe

biografia zbiorowa, jezuici, profesorowie, seminaria nauczycielskie, słownik biograficzny

Abstrakt

Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich prezentuje sylwetki profesorów pracujących w seminariach od czasów odrodzenia, poprzez polski barok do oświecenia – ich zainteresowania, przygotowanie naukowe, pracę i doświadczenie pedagogiczne, twórczość literacką, szczególnie w zakresie poetyki i retoryki, ale też na polu teatru szkolnego. Użytkownik tego słownika może poznać jednostkowe losy, kariery poszczególnych profesorów, a zatem biografie indywidualne.

Materiał zgromadzony w słowniku otwiera również możliwość stworzenia portretu zbiorowego społeczności profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich. Każdy członek tej społeczności jest osobą posiadającą własne, indywidualne cechy, stanowi jednocześnie cząstkę zbiorowości ludzi, którzy ze względu na podobne doświadczenia dydaktyczne mają wiele cech wspólnych. Poznanie jednostkowych losów (słownik) pozwala zatem na poznanie cech właściwych dla całej grupy. W tym kontekście celem badań jest próba uchwycenia wspólnych i charakterystycznych cech zbiorowości profesorów seminariów nauczycielskich. Pozwoli to następnie na ukazanie jej w szerszym kontekście edukacyjnym.

Badania nad portretem zbiorowym profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich wpisują się w nurt badań biograficznych, w wyniku których powstaje biografia zbiorowa, obejmująca zarazem indywidualny obraz człowieka, jak i odzwierciedlone w nim podstawowe cechy danej społeczności i społeczeństwa danego okresu historycznego. Artykuł przedstawia podstawowe elementy składowe projektu zbiorowej biografii.

Bibliografia

Źródła

Ratio atque institutio studiorum SJ, czyli Ustawa szkolna Towarzystwa Jezusowego (1599). (2000). Wstęp i opracowanie K. Bartnicka, T. Bieńkowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Ateneum.

Institutum Societatis Iesu, t. 2: Examen et constitutiones, decreta congregationum generalium, formulae congregationum, Ex Typographia a SS. Conceptione, Florentiae 1893.

Królikowska A. (2017). Profesorowie jezuickich seminariów nauczycielskich od XVI do XVIII wieku. Słownik biograficzny, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM.

Opracowania

Kaczorowska T. (2005). Maciej Kazimierz Sarbiewski SJ na Mazowszu, Ciechanów: Związek Literatów Polskich Oddział w Ciechanowie.

Królikowska A. (2018). Benedykt Herbest (1531–1598) i Grzegorz Knapski (1564–1639) – zasłużeni dla kultury i edukacji nauczyciele jezuickich seminariów nauczycielskich, „Paedagogia Christiana”, nr 1(41), s. 183–199.

Królikowska A. (2019). Kształcenie nauczycieli dla jezuickich szkół średnich w Polsce od XVI do XVIII wieku, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Majorek C. (1996), Biografia edukacyjna, [w:] K. Puchowski, J. Żerko (red.), Szlakami przeszłości i czasów współczesnych. Księga ofiarowana profesorowi Lechowi Mokrzyckiemu z okazji Jego Jubileuszu, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 178–187.

Marmon W., Ryś J. (1997). Środowisko edukacyjne w świetle badań biograficz¬nych, [w:] C. Majorek, J. Potoczny, K. Sowa (red.), Biografie pedagogiczne. Szkice do portretu galicyjskiej peda¬gogii (Galicja i jej dziedzictwo, t. 9), Rzeszów: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, s. 187–192.

Meissner A. (2023). Źródła drukowane do dziejów oświaty, [w:] W. Szulakiewicz (red.), Źródła w badaniach naukowych historii edukacji, Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 43–76.

Okoń J. (1968). Poetyka Sarbiewskiego i niektóre problemy baroku w dramacie szkolnym jezuitów w Polsce w XVII wieku, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historycznoliterackie”, nr 168, z. 14, s. 41–65.

Rostworowski E. (1973). Biografia, biogram, historia grup i pokolenia, „Kwartalnik Historyczny”, nr 2, s. 352–359.

Szulakiewicz W. (2004). Biografistyka i jej miejsce w historiografii edukacyjnej po II wojnie światowej, „Biuletyn Historii Wychowania”, nr 19/20, s. 5–14.

Szulakiewicz W. (2013). Andragogiki portret zbiorowy w kontekście dyskusji o sensie badań biograficznych, „Rocznik Andragogiczny”, t. 20, s. 255–265.

Szwarc A. (2014). Portrety zbiorowe dziewiętnastowiecznych Polaków w now¬szej historiografii. Uwagi dyskusyjne, [w:] S. Kozak, D. Opaliński, J. Polaczek (red.), Człowiek – Społeczeństwo – Źródło. Studia dedykowane profesor Jadwidze Hoff, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 576–586.

Topij-Stempińska B. (2019). Uczniowie jezuickich instytucji edukacyjnych w Galicji w XIX wieku. Portret zbiorowy, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Zajewski W. (2000). Biografistyka jako gatunek twórczości historiograficznej, „Czasy Nowożytne”, t. 8(9), s. 7–18.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2024-12-23

Jak cytować

1.
KRÓLIKOWSKA, Anna. Słownik biograficzny profesorów jezuickich seminariów nauczycielskich – prolegomena projektu pedeutologicznej biografii zbiorowej. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 23 grudzień 2024, T. 27, nr 4, s. 19–31. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.4.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 4 (2024): Biografie w kontekstach edukacyjnych

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Anna Królikowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 128
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

biografia zbiorowa, jezuici, profesorowie, seminaria nauczycielskie, słownik biograficzny
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa