Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Poziom kompetencji fonologicznej u dzieci z przedszkoli tradycyjnych oraz przedszkoli Montessori
  • Strona domowa
  • /
  • Poziom kompetencji fonologicznej u dzieci z przedszkoli tradycyjnych oraz przedszkoli Montessori
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 4 (2024): Biografie w kontekstach edukacyjnych /
  4. Raporty z badań

Poziom kompetencji fonologicznej u dzieci z przedszkoli tradycyjnych oraz przedszkoli Montessori

Autor

  • Magda Utrata Uniwersytet Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-5573-4931

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.007

Słowa kluczowe

kompetencja fonologiczna, słuch fonemowy,, przedszkole tradycyjne, rozwój językowy, przedszkole Montessori, dziecko w wieku przedszkolnym

Abstrakt

Wrażliwość fonetyczna jest istotnym elementem kompetencji ogólnych, które warunkują efektywne nabywanie różnorodnych umiejętności oraz stanowi podstawę dla kształtowania kompetencji fonologicznej danego języka. U dzieci wraz z wiekem obserwuje się wzrost umiejętności prawidłowego spostrzegania cząstek fonologicznych. Dzięki dobrze rozwiniętemu słuchowi fonemowemu dziecko jest w stanie rozumieć wyrazy, wyróżniać sylaby i głoski z ciągu fonicznego, co stanowi bazę do nabywania umiejętności czytania oraz pisania. Dlatego ważne jest zbadanie rozwoju kompetencji fonologicznych u dzieci uczęszczających do przedszkoli Montessori oraz przedszkoli tradycyjnych, aby sprawdzić, czy występują istotne różnice w rozwoju analizy i syntezy wyrazowej w obu grupach.

Celem badań było porównanie kompetencji fonologicznych, szczególnie analizy i syntezy głoskowej oraz sylabowej, u dzieci uczęszczających do przedszkoli tradycyjnych oraz przedszkoli Montessori. W badaniach wykorzystano test analizy i syntezy słuchowej wyrazów Ireny Styczek.

Badania przeprowadzone wśród dzieci z przedszkoli tradycyjnych oraz przedszkoli Montessori w trzech grupach wiekowych wykazały statystycznie istotne różnice w pięciu badanych zakresach: wyróżnianie spółgłoski w wygłosie, identyfikowanie samogłoski w nagłosie, wyróżnianie samogłoski w wygłosie, analizie głoskowej oraz syntezie głoskowej. Wyniki badań wykazały osiąganie lepszych rezultatów w każdej grupie wiekowej przez dzieci z przedszkoli Montessori. Wskazuje to na istotną rolę w budowaniu kompetencji fonologicznej, w szczególności dotyczącej analizy i syntezy słuchowej, materiałów rozwojowych Montessori oraz określonych ćwiczeń.

Bibliografia

Balejko A. (2003). Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu, Białystok: Wydawnictwo Logopedyczne Antoni Balejko.

Bryant P.E., Bradley L.L. (1985). Children’s Reading Problems, Oxford: Blackwell.

Bryant P.E., MacLean M., Bradley L.L. Crossland J. (1990), Rhyme and Alliteration Phoneme Detection and Learning to Read, „Developmental Psychology”, t. 26, nr 3, s. 249–438, https://doi.org/10.1037/0012-1649.26.3.429

Burczyk I. (2015). Muzyka a słuch fonematyczny, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”, t. 10, s. 123–132, https://opus.us.edu.pl/info/article/USLaa80cf60f34a4322b4923788d903146a/ [dostęp: 15.07.2024].

Cieszyńska-Rożek J., Trzeciak M. (2023). Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu, „Logopaedica Lodziensia”, nr 7, s. 9–20, https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.01

Domagała A., Mirecka U. (2001). Słuch fonemowy. Odkrywanie elementarnych jednostek systemu językowego, „Logopedia”, t. 29, s. 53–70.

Domagała A., Mirecka U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 129–164.

Everett D.L. (2019). Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości, przeł. A. Tuz, Warszawa: Prószyński i S-ka.

Gacka E. (2018). Zapobieganie nieprawidłowościom w rozwoju artykulacji u dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 21, s. 125–140, https://doi.org/10.14746/ikps.2018.21.07

Gandzel A. (2020). Wykorzystanie wybranych narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej w rozwoju percepcji słuchowej, jako elementu konstytuującego naukę̨ czytania i pisania, [w:] M. Śniadkowski (red.), Wyniki badań interdyscyplinarnych w aspekcie edukacji techniczno-informatycznej i bezpieczeństwa, Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, s. 99–121.

Guz S. (2006). Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Krasowicz-Kupis G. (1999). Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Ladefoged P., Johnson K. (2014). A Course in Phonetics, Boston (MA): Cengage Learning.

Lonigan Ch.J., Schatschneider Ch., Westberg L. (2008). Identification of Children’s Skills and Abilities Linked to Later Outcomes in Reading, Writing, and Spelling, [w:] Developing Early Literacy. Report of the National Early Literacy Panel, Jessup (MD): National Institute for Literacy, s. 55–106, https://lincs.ed.gov/publications/pdf/NELPReport09.pdf [dostęp: 15.07.2024].

Łuczyński E. (2005). Mowa a język. Podstawy językowe neurologopedii, [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 13–42.

Maurer A. (2003). Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Porayski-Pomsta J. (2011). Zagadnienia periodyzacji mowy dziecka, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, t. 20, s. 173–198.

Rocławski B. (1991). Słuch fonemowy i fonetyczny, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Shaywitz S. (2018). Pokonać dysleksję. Nowy, kompletny, oparty na badaniach naukowych program dla osób z zaburzeniami czytania na każdym poziomie, przeł. K. Jaroszewski, Gdańsk: Harmonia Universalis.

Styczek I. (1982). Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Tijms J. (2004). Verbal Memory and Phonological Processing in Dyslexia, „Journal of Research in Reading”, t. 27, nr 3, s. 300–310, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1467-9817.2004.00233.x [dostęp: 15.07.2024].

Treiman R. (2004). Phonology and Spelling, [w]: T. Nunes, P. Bryant (red.), Handbook of Children’s Literacy, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, s. 31–42, DOI: 10.1007/978-94-017-1731-1_3

Wichot J. (2016). Mamo, tato – mów do mnie! Wczesna komunikacja jako stymulacja rozwoju małego dziecka, „Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka”, t. 15, nr 4, s. 9–22.

Wiejak K., Krasowicz-Kupis G., Awramiuk E. (2017). Językowe uwarunkowania wczesnych umiejętności czytania i pisania na podstawie oceny nauczyciela z wykorzystaniem skali prognoz edukacyjnych IBE, „Psychologia Wychowawcza”, nr 11, s. 41–63.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2024-12-23

Jak cytować

1.
UTRATA, Magda. Poziom kompetencji fonologicznej u dzieci z przedszkoli tradycyjnych oraz przedszkoli Montessori. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 23 grudzień 2024, T. 27, nr 4, s. 129–155. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.4.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 4 (2024): Biografie w kontekstach edukacyjnych

Dział

Raporty z badań

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Magda Utrata

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 223
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kompetencja fonologiczna, słuch fonemowy,, przedszkole tradycyjne, rozwój językowy, przedszkole Montessori, dziecko w wieku przedszkolnym
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa