Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Idea „potrójnego nauczyciela” w wychowaniu do twórczego życia
  • Strona domowa
  • /
  • Idea „potrójnego nauczyciela” w wychowaniu do twórczego życia
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 3 (2024): Wielowymiarowość relacji człowieka we współczesnym świecie: relacje ja–ja, ja–inni, ja–świat /
  4. Artykuły i Rozprawy

Idea „potrójnego nauczyciela” w wychowaniu do twórczego życia

Autor

  • Iwona Pasławska-Smęder Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-2235-1296

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.3.003

Słowa kluczowe

twórcze życie, wychowanie do twórczego życia, relacja, „potrójny nauczyciel”

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest ukazanie idei „potrójnego nauczyciela”, autorstwa Zbigniewa Marka i Anny Walulik, w procesie wychowania do twórczego życia. Przedmiotem prezentowanych badań jest model wychowania do twórczego życia opracowany na podstawie badań empirycznych związku pomiędzy religijnością i zachowaniami twórczymi. Wynika z nich, że działania wychowawcze nie mogą się ograniczać jedynie do kształtowania konkretnych zachowań. Nie oznacza to, że nie należy prowadzić tradycyjnie rozumianych procesów wychowania. Konieczna jest jednak zmiana pedagogicznego myślenia i działania, którą określono mianem wychowania do twórczego życia. Wymaga to nie tyle kształtowania zachowań twórczych, co uczynienia ze swojego życia „arcydzieła sztuki” (Jan Paweł II).

Tego rodzaju podejście ilustruje m.in. idea „potrójnego nauczyciela”. Dotyczy ona relacji nauczycielskich między Nauczycielem Zewnętrznym, Wewnętrznym i Transcendentnym. W przypadku chrześcijaństwa Nauczycielem Transcendentnym jest Bóg osobowy. Role poszczególnych nauczycieli zachodzą na siebie, wzajemnie się uzupełniają i przenikają. Chociaż trudno jednoznacznie uchwycić ich granice, to jednocześnie są one wyraźnie zauważalne w procesie interpretacji sytuacji wychowawczych opartych na personalistycznej koncepcji wychowania. Rola każdego z nich jest istotna dla wychowania do życia w ponowoczesności oraz do wychowania do twórczego życia.

Bibliografia

Ablewicz K. (2009). Człowiek jako metodologiczny problem pedagogiki, [w:] W. Pasierbek, M. Grodecka (red.), Horyzonty wychowania w czasach przemian, (Biblioteka „Horyzontów Wychowania”, t. 10), Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 543–559.

Bernacka R.E., Popek S., Gierczyk M. (2016). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH III – prezentacja właściwości psychometrycznych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J”, t. 29, nr 3, s. 33–57.

Crisp R.J., Turner R.N. (2009). Psychologia społeczna, przeł. M. Gocławska i in., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Crotti M. (2021), Pedagogical Hope between Presence and Promise, „Paedagogia Christiana”, t. 47, nr 1, s. 105–118, https://doi.org/10.12775/PCh.2021.005

Grzegorzewska M. (2002). Listy do młodego nauczyciela. Cykl 1–3, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Jan Paweł II (1999). List do artystów, Watykan, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/letters/1999/documents/hf_jp-ii_let_23041999_artists.html [data dostępu: 20.06.2024].

Jaworski R. (1998). Psychologiczne badania religijności personalnej, „Zeszyty Naukowe KUL”, t. 41, nr 3–4, s. 77–88.

Jęczmińska D. (2024). W dolinie cierpienia. O depresji młodzieży, Warszawa: Psychologiadziecka.org.

Kaufman J.C. (2011). Kreatywność, przeł. M. Godyń, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kiereś B. (2016). Personalizm w pedagogice, „Polska Myśl Pedagogiczna”, R. II, nr 2, s. 271–281.

Marek Z. (2005). Podstawy wychowania moralnego, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Marek Z., Walulik A. (2017). Ponadczasowość myśli dydaktycznej świętego Augustyna, „Peadagogia Christiana” 2017, t. 39, nr 1, s. 29–47, http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2017.002

Marek Z., Walulik A. (2019). Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Marek Z. Walulik A. (2020a). Geneza pedagogiki religii, w: Pedagogika religii (Słowniki społeczne), Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 11–31.

Marek Z., Walulik A. (2020b). Pedagogika Dobrej Nowiny. Perspektywa katolicka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Marek Z., Walulik A. (2022). Ignatian Spirituality as Inspiration for a Pedagogical Theory of Accompaniment, „Journal of Religion and Health”, t. 61, s. 4481–4498, https://doi.org/10.1007/s10943-022-01628-z

Maslow A. (2013). Motywacja i osobowość, przeł. J. Radzicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nowak M. (2019). Pedagogika personalistyczna, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 487–508.

Nowak A.J. (2002). Człowiek, [w:] M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, s. 168–171.

Pasławska-Smęder I., Walulik A. (2024). Wychowanie do twórczego życia. Perspektywa młodych dorosłych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie.

Popek S. (2000). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Popek S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Popek S. (2016). Mechanizmy aktywności twórczej człowieka w świetle interakcyjnej teorii psychologicznej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J”, t. 29, nr 3, s. 7–32.

Smoter K., Sury Z. (2017). Walka w ujęciu Karla Jaspersa jako sytuacja graniczna obecna w doświadczeniu nauczyciela. Refleksje na pograniczu filozofii i pedagogiki, „Podstawy Edukacji”, t. 10, s. 81–98, http://dx.doi.org/10.16926/pe.2017.10.06

Stasiakiewicz M. (1999). Twórczość i interakcja, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Strzałecki A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Strzałecki A. (2011). Styl twórczego zachowania. Model i jego walidacja, [w:] W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy, Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & IT, s. 190–244.

Szulakiewicz M. (2004). Filozofia jako hermeneutyka, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Szymańska M. (2019). Portfolio w kształceniu nauczycieli, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Walulik A. (2011). Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie korespondencyjnego Kursu Biblijnego, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Walulik A. (2012). Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM.

Walulik A. (2023). Towarzyszenie wychowawcze wobec świata wirtualnego, [w:] S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Perspektywa wychowawcza, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 61–75.

Walulik A. (2024). Accompaniment as a Strategy for Peace Education, [w:] J. Michalski, M. Wolińska (red.), Peace Education, Religious Discourse, and Scientific Enquiry: Dialogue and Collaboration from Eastern European Contexts, London: Routledge [w druku].

Ziółkowski P. (2020). Fobia u dzieci w wieku szkolnym, „Nauka i Społeczeństwo. Przegląd Nauk Społecznych, Technicznych, Medycznych i Pedagogicznych”, t. 1, s. 65–80, https://doi.org/10.24426/nis.v1i1.203

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2024-09-23

Jak cytować

1.
PASŁAWSKA-SMĘDER, Iwona. Idea „potrójnego nauczyciela” w wychowaniu do twórczego życia. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 23 wrzesień 2024, T. 27, nr 3, s. 59–79. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.3.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 3 (2024): Wielowymiarowość relacji człowieka we współczesnym świecie: relacje ja–ja, ja–inni, ja–świat

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Iwona Pasławska-Smęder

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 189
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

twórcze życie, wychowanie do twórczego życia, relacja, „potrójny nauczyciel”
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa