Karać czy wychowywać? Studentki prawa i resocjalizacji wobec demoralizacji nieletnich
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2024.1.009Słowa kluczowe
prawo, resocjalizacja, nieletni, moralność, demoralizacjaAbstrakt
Celem artykułu jest prezentacja ocen formułowanych przez studentki prawa i pedagogiki resocjalizacyjnej wobec hipotetycznych sytuacji odnoszących się do różnych aspektów związanych z nieletnimi sprawcami czynów zabronionych. W badaniach zastosowano metodę vignette. Objęto nimi 96 studentek. Studentki oceniały sześć epizodów przedstawiających hipotetyczne sytuacje, w których ukazana została demoralizacja nieletnich. Okazuje się, że studentki prawa nieznacznie częściej formułowały oceny, które pokrywają się z literą prawa, podczas gdy w ocenach studentek pedagogiki widać było elastyczność, która wyraża się w tym, że były one bardziej skłonne do dawania „drugiej szansy” nieletnim sprawcom czynów zabronionych.
Bibliografia
Becker-Pestka D. (2014). “Etos służby w pracy personelu resocjalizacyjnego,” Colloquium WNHiS, vol. 6, no. 4, pp. 43–60.
Czarnecki K. (2006). Psychologia zawodowej pracy człowieka, Sosnowiec: Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu.
Cynk K. (2019). “Opinie studentów z wybranych państw Europy Środkowo-Wschodniej na temat stosunku do zwierząt,” Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej, vol. 12, pp. 18–37.
Falba K. (2019). “Próby wyjaśnienia zjawiska przestępczości i kary,” Człowiek w Kulturze, no. 29, pp. 328–354.
Foucault M. (2009). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, trans. T. Komendant, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Górnicka-Kalinowska J. (2017). “Cierpienie i krzywda zwierząt a moralne obowiązki człowieka,” Życie Weterynaryjne, vol. 92, no. 6, pp. 409–411.
Helios J., Jedlecka W. (2017). “Okrucieństwo wobec zwierząt z punktu widzenia psychologii i filozofii – zarys problemu,” Acta Universitatis Wratislaviensis. Przegląd Prawa i Administracji, vol. 108, pp. 31–44.
Klaus W. (2007/2008). “Działalność wychowawcza sądu rodzinnego wobec nieletnich – pomiędzy ideami a praktyką,” Archiwum Kryminologii, vol. 29–30, pp. 331–347.
Konopczyński M. (2014). “Twórcza resocjalizacja zarys koncepcji rozwijania potencjałów,” Resocjalizacja Polska, vol. 7, no. 1, pp. 13–28.
Konopczyński M. (2015). “Quo vadis resocjalizacjo?” Resocjalizacja Polska, vol. 9, no. 1, pp. 9–12.
Kusztal J. (2021). “Zasada dobra dziecka w polskim systemie opieki nad dzieckiem,” Studia Paedagogica Ignatiana, vol. 24, no. 2, pp. 88–104.
Longobardi C., Badenes-Ribera L. (2019). “The Relationship Between Animal Cruelty in Children and Adolescent and Interpersonal Violence: A Systematic Review,” Aggression and Violent Behavior, vol. 46, pp. 201–211.
Machel H. (2001). Psychospołeczne uwarunkowania pracy resocjalizacyjnej personelu więziennego, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Michalik M. (2005). “Moralność a prawo – przegląd typowych ujęć relacji,” Doctrina. Studia Społeczno-Polityczne, no. 2, pp. 377–388.
Michel M. (2017). “Zmiana myślenia o procesie resocjalizacji i osobach niedostosowanych społecznie w świetle zmian paradygmatów w polskiej myśli resocjalizacyjnej. Nurt ‘nowej resocjalizacji’,” Polska Myśl Pedagogiczna, vol. 3, no. 3, pp. 95–110.
Nowak M. (2019). “Aksjologia współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej jako podstawa jej sukcesu,” Roczniki Pedagogiczne, no. 11(47), special issue, pp. 17–28.
Parchomiuk M. (2010). “Prawo a moralność: dylematy moralne sfery zawodowej w ocenie adeptów prawniczych,” Studia Iuridica Lublinensia, vol. 13. pp. 91–109.
Petrażycki L. (1985). O nauce, prawie i moralności. Pisma wybrane, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Pieniążek M. (2008). Etyka sytuacyjna prawnika, Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis.
Przeperski J. (2018). “Metoda epizodów (vignettes) w badaniach społecznych i familiologicznych. Konteksty teoretyczne i praktyczne,” Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, vol. 42, no. 3, pp. 53–67.
Pytka L. (2013). “O karze, tolerancji i dobroczynności w pedagogice resocjalizacyjnej,” Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, no. 13(6), pp. 13–32.
Radomska E. (2016). Penalny populizm wśród studentów prawa: wnioski z badań, [in:] J. Czapska, M. Szafrańska, D. Wójcik (eds.), Penalny populizm. Perspektywa polityczna i społeczna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 387–406.
Szczepanik R. (2008). “Płeć jako zmienna różnicująca orzeczenie stopnia demoralizacji nieletnich dziewcząt i chłopców,” [in:] M. Chomczyńska-Rubacha (ed.), Role płciowe. Socjalizacja i rozwój, Łódź: Wydawnictwo WSHE w Łodzi, pp. 161–172.
Szczepanik R., Jaros A., Staniaszek M. (2018). Sąd nad demoralizacją nieletnich. Konteksty wychowawcze, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Tłuściak-Deliowska A. (2018). “Przyszli nauczyciele wobec hipotetycznych epizodów przemocy rówieśniczej wśród uczniów,” Studia Edukacyjne, no. 3(49), pp. 231–256.
Urbańska M. (2019). “Mediacje jako narzędzie rozwiązywania konfliktów szkolnych i rodzinnych z perspektywy młodzieży studenckiej,” Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, vol. 20, pp. 157–164.
Wielgus S. (2006). Prawo a moralność, Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
Włodarczyk-Madejska J. (2019). Skazani na wychowanie. Stosowanie środków izolacyjnych wobec nieletnich, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Nauk Prawnych PAN.
Wołodkiewicz W. (2015). “Nauczanie prawa czy przepisów prawnych?” Czasopismo Prawno-Historyczne, vol. 67, no. 1, pp. 233–248.
Wojnicz P., Mościcka D. (2023). “Demoralizacja i czyny karalne według Ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich – wybrane zagadnienia,” Civitas et Lex, vol. 39, no. 3, pp. 33–46.
Woleński J. (2016/2017). “Leon Petrażycki o prawie i moralności,” Rocznik Polskiej Akademii Umiejętności, pp. 171–182.
Zubrzycka-Maciąg T., Rak J. (2019). “Kara śmierci versus prawo do życia w opinii przyszłych pedagogów,” Roczniki Teologiczne, vol. 66, no. 11, pp. 123–134.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Aleksandra Szczepaniak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 252
Liczba cytowań: 0