Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Synergiczny charakter pedagogiki inspirowanej Ewangelią
  • Strona domowa
  • /
  • Synergiczny charakter pedagogiki inspirowanej Ewangelią
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 4 (2023): Edukacja i religia /
  4. Artykuły i Rozprawy

Synergiczny charakter pedagogiki inspirowanej Ewangelią

Autor

  • Anna Walulik Akademia Ignatianum w Krakowie. Wydział Pedagogiczny https://orcid.org/0000-0002-5607-6974

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.002

Słowa kluczowe

Ewangelia, nowość Ewangelii, synergia, pedagogika, pedagogiczne myślenie i działanie

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie Ewangelii jako źródła pedagogicznego myślenia i działania. Echo jej przesłania jest obecne w różnych nurtach i koncepcjach pedagogicznych uznawanych za nowoczesne i nowatorskie. Wskazuje to na synergiczny charakter pedagogiki odwołującej się do chrześcijaństwa, którego źródłem jest rzeczywistość zmartwychwstania Jezusa i wynikająca z tej prawdy nadzieja człowieka, że może osiągnąć zbawienie – szczęśliwe życie z Bogiem przez całą wieczność.

Wydarzenia opisane w Ewangelii to wydarzenia zbawcze, których składowe tworzą sieć wzajemnych powiązań. W przestrzeni tej sieci ujawnia się synergia, rozumiana jako współdziałanie, którego efektem jest nie tylko wzmacnianie pożądanych wartości lub osłabianie niepożądanych zjawisk, lecz pojawianie się nowej jakości. Przejawia się ona w tym, że refleksja pedagogiczna i działania wychowawcze inspirowane ideą Ewangelii odwołują się nie tylko do wiedzy wynikającej z poznania naturalnego, ale także do wiedzy wzbogaconej poznaniem odwołującym się do Transcendencji. Przy czym korzystanie z efektów synergicznych wymaga poznania treści Ewangelii i zasad jej interpretacji.

Biogram autora

Anna Walulik - Akademia Ignatianum w Krakowie. Wydział Pedagogiczny

Kierownik Katedry Pedagogiki chrześcijańskiej w Akademii Ignatianum w Krakowie. Prowadzone badania dotyczą andragogiki, wspomagania dorosłych w refleksji nad życiem, pedagogiki religii.

Bibliografia

Adamski F. (red.) (2005). Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Archer M.S. (2019). Kultura i sprawczość. Miejsce kultury w teorii społecznej, przeł. P. Tomanek, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Bogdalczyk M. (2012). Wiara jako troska ostateczna – w nawiązaniu do myśli Paula Tillicha, „Logos i Ethos”, nr 33, s. 83–108.

Brzostek K., Krysztofik J. (2022). Zjawisko synergii we współczesnych organizacjach, [w:] Z. Marek, J. Mółka, M. Mółka, M. Szymańska (red.), Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 313–326.

Chadam J. (2012). Synergia i wartość w strukturach kapitałowych, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Chałas K. (2006). Wychowanie ku wartościom, t. 1, Lublin‒Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Ciechowska M., Szymańska M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Część 1, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.

Edwards R., Usher R. (2007). Globalisation and Pedagogy: Space, Place and Identity, London–New York: Routledge, Taylor & Francis Group.

Granat W. (1985). Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.

Horowski J. (2020). Christian Religious Education and the Development of Moral Virtues: A Neo-Thomistic Approach, „British Journal of Religious Education”, t. 42, nr 4, s. 447–458, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01416200.2020.1752618 [dostęp: 23.09.2023].

Ingarden R. (1960). O dziele literackim, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Jan Paweł II (1979). Encyklika „Redemptor hominis”, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_04031979_redemptor-hominis.html [dostęp: 23.09.2023].

Jan Paweł II (1993). Encyklika „Veritatis splendor”, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_06081993_veritatis-splendor.html [dostęp: 23.09.2023].

Kiereś B. (2009). Współczesna pedagogika a problem godności człowieka, [w:] A. Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kunowski S. (1997). Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Marek Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.

Marek Z. (2022). Podstawy pedagogiki religii, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Marek Z., Walulik A. (2019). Pedagogika świadectwa, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Marek Z., Walulik A. (2020). Pedagogika Dobrej Nowiny. Perspektywa katolicka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Marek Z., Walulik A. (2021). What Morality and Religion Have in Common with Health? Pedagogy of Religion in the Formation of Moral Competence, „Journal of Religion and Health”, t. 60, s. 3130–3142, https://doi.org/10.1007/s10943-021-01279-6 [dostęp: 23.09.2023].

Marek Z., Walulik A. (2022). Ignatian Spirituality as Inspiration for a Pedagogical Theory of Accompaniment, „Journal of Religion and Health”, t. 61, s. 4481–4498, https://doi.org/10.1007/s10943-022-01628-z [dostęp: 23.09.2023].

Mariański J. (2017). Godność ludzka – wartość ocalona? Studium socjopedagogiczne, Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.

Mariański J. (2019). Godność ludzka jako wartość i sposoby jej uzasadniania w opinii młodzieży, „Zeszyty Naukowe KUL”, nr 4(248), s. 5–29.

Nowak M. (1996). O pedagogikę wrażliwą na osobę i na wspólnoty osób, „Rocznik Nauk Społecznych”, t. 24, z. 2, s. 31‒52.

Pasławska-Smęder I. (2022). Wychowanie do twórczego życia. Mediacyjne i moderacyjne uwarunkowania relacji między religijnością a zachowaniami twórczymi młodych dorosłych, Kraków: Instytut Nauk o Wychowaniu AIK [niepublikowana rozprawa doktorska].

Sbuler P.L. (2000). Znaczenie terminu „ewangelia”, [w:]. W. Chrostowski (red.), Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, Warszawa: Verbinum, s. 1110–1111.

Szromek A. (2017). Zarządzanie ewangeliczne. Studium ewangelicznych postaw przedsiębiorczości i przywództwa chrześcijańskiego, Kraków: Wydawnictwo Dehon.

Tischner J. (1990). Wstęp do filozofii osoby, [w:] N. Cieślińska, P. Rudziński (red.), „Fermentum massae mundi”. Jackowi Woźniakowskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Warszawa: Agora, s. 225–228.

Walulik A. (2011). Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego, Kraków: Wydawnictwo WSFP Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2023-12-18

Jak cytować

1.
WALULIK, Anna. Synergiczny charakter pedagogiki inspirowanej Ewangelią. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 18 grudzień 2023, T. 26, nr 4, s. 43–55. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2023.4.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 4 (2023): Edukacja i religia

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Anna Walulik

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 360
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Ewangelia, nowość Ewangelii, synergia, pedagogika, pedagogiczne myślenie i działanie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa