Synergiczny charakter pedagogiki inspirowanej Ewangelią
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.002Słowa kluczowe
Ewangelia, nowość Ewangelii, synergia, pedagogika, pedagogiczne myślenie i działanieAbstrakt
Celem artykułu jest ukazanie Ewangelii jako źródła pedagogicznego myślenia i działania. Echo jej przesłania jest obecne w różnych nurtach i koncepcjach pedagogicznych uznawanych za nowoczesne i nowatorskie. Wskazuje to na synergiczny charakter pedagogiki odwołującej się do chrześcijaństwa, którego źródłem jest rzeczywistość zmartwychwstania Jezusa i wynikająca z tej prawdy nadzieja człowieka, że może osiągnąć zbawienie – szczęśliwe życie z Bogiem przez całą wieczność.
Wydarzenia opisane w Ewangelii to wydarzenia zbawcze, których składowe tworzą sieć wzajemnych powiązań. W przestrzeni tej sieci ujawnia się synergia, rozumiana jako współdziałanie, którego efektem jest nie tylko wzmacnianie pożądanych wartości lub osłabianie niepożądanych zjawisk, lecz pojawianie się nowej jakości. Przejawia się ona w tym, że refleksja pedagogiczna i działania wychowawcze inspirowane ideą Ewangelii odwołują się nie tylko do wiedzy wynikającej z poznania naturalnego, ale także do wiedzy wzbogaconej poznaniem odwołującym się do Transcendencji. Przy czym korzystanie z efektów synergicznych wymaga poznania treści Ewangelii i zasad jej interpretacji.
Bibliografia
Adamski F. (red.) (2005). Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Archer M.S. (2019). Kultura i sprawczość. Miejsce kultury w teorii społecznej, przeł. P. Tomanek, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Bogdalczyk M. (2012). Wiara jako troska ostateczna – w nawiązaniu do myśli Paula Tillicha, „Logos i Ethos”, nr 33, s. 83–108.
Brzostek K., Krysztofik J. (2022). Zjawisko synergii we współczesnych organizacjach, [w:] Z. Marek, J. Mółka, M. Mółka, M. Szymańska (red.), Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 313–326.
Chadam J. (2012). Synergia i wartość w strukturach kapitałowych, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Chałas K. (2006). Wychowanie ku wartościom, t. 1, Lublin‒Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Ciechowska M., Szymańska M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Część 1, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.
Edwards R., Usher R. (2007). Globalisation and Pedagogy: Space, Place and Identity, London–New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Granat W. (1985). Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Horowski J. (2020). Christian Religious Education and the Development of Moral Virtues: A Neo-Thomistic Approach, „British Journal of Religious Education”, t. 42, nr 4, s. 447–458, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01416200.2020.1752618 [dostęp: 23.09.2023].
Ingarden R. (1960). O dziele literackim, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Jan Paweł II (1979). Encyklika „Redemptor hominis”, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_04031979_redemptor-hominis.html [dostęp: 23.09.2023].
Jan Paweł II (1993). Encyklika „Veritatis splendor”, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_06081993_veritatis-splendor.html [dostęp: 23.09.2023].
Kiereś B. (2009). Współczesna pedagogika a problem godności człowieka, [w:] A. Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kunowski S. (1997). Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Marek Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.
Marek Z. (2022). Podstawy pedagogiki religii, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Marek Z., Walulik A. (2019). Pedagogika świadectwa, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Marek Z., Walulik A. (2020). Pedagogika Dobrej Nowiny. Perspektywa katolicka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Marek Z., Walulik A. (2021). What Morality and Religion Have in Common with Health? Pedagogy of Religion in the Formation of Moral Competence, „Journal of Religion and Health”, t. 60, s. 3130–3142, https://doi.org/10.1007/s10943-021-01279-6 [dostęp: 23.09.2023].
Marek Z., Walulik A. (2022). Ignatian Spirituality as Inspiration for a Pedagogical Theory of Accompaniment, „Journal of Religion and Health”, t. 61, s. 4481–4498, https://doi.org/10.1007/s10943-022-01628-z [dostęp: 23.09.2023].
Mariański J. (2017). Godność ludzka – wartość ocalona? Studium socjopedagogiczne, Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
Mariański J. (2019). Godność ludzka jako wartość i sposoby jej uzasadniania w opinii młodzieży, „Zeszyty Naukowe KUL”, nr 4(248), s. 5–29.
Nowak M. (1996). O pedagogikę wrażliwą na osobę i na wspólnoty osób, „Rocznik Nauk Społecznych”, t. 24, z. 2, s. 31‒52.
Pasławska-Smęder I. (2022). Wychowanie do twórczego życia. Mediacyjne i moderacyjne uwarunkowania relacji między religijnością a zachowaniami twórczymi młodych dorosłych, Kraków: Instytut Nauk o Wychowaniu AIK [niepublikowana rozprawa doktorska].
Sbuler P.L. (2000). Znaczenie terminu „ewangelia”, [w:]. W. Chrostowski (red.), Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, Warszawa: Verbinum, s. 1110–1111.
Szromek A. (2017). Zarządzanie ewangeliczne. Studium ewangelicznych postaw przedsiębiorczości i przywództwa chrześcijańskiego, Kraków: Wydawnictwo Dehon.
Tischner J. (1990). Wstęp do filozofii osoby, [w:] N. Cieślińska, P. Rudziński (red.), „Fermentum massae mundi”. Jackowi Woźniakowskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Warszawa: Agora, s. 225–228.
Walulik A. (2011). Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego, Kraków: Wydawnictwo WSFP Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Walulik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 247
Liczba cytowań: 0