Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Rola interioryzacji w nauczaniu według św. Augustyna
  • Strona domowa
  • /
  • Rola interioryzacji w nauczaniu według św. Augustyna
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 4 (2023): Edukacja i religia /
  4. Artykuły i Rozprawy

Rola interioryzacji w nauczaniu według św. Augustyna

Autor

  • Dorota Anna Kowalewska OSA https://orcid.org/0000-0002-9829-7994

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.008

Słowa kluczowe

św. Augustyn, interioryzacja, nauczanie, serce, dusza, mądrość

Abstrakt

Artykuł podejmuje zagadnienie roli interioryzacji w nauczaniu w ujęciu św. Augustyna. Analizie poddano wybrane teksty św. Augustyna oraz inne źródła, interpretujące jego naukę w różnych kontekstach. Pojęcie interioryzacji zostało zdefiniowane w odniesieniu do rozumienia tego terminu przez św. Augustyna oraz do nauki Jana Pawła II. Na podstawie tekstów źródłowych rozróżniono takie pojęcia, jak wiedza i mądrość, człowiek wewnętrzny i zewnętrzny, rozum i serce. Wskazano również na niewystarczalność słów w procesie przekazywania przez pedagoga wartości. Przeprowadzona analiza pozwoliła na określenie celu nauczania, którym według św. Augustyna jest zdobycie mądrości poprzez miłość. W części końcowej przedstawiono koncepcję „Nauczyciela wewnętrznego”, pomagającego zinterioryzować wiedzę o rzeczach niezmysłowych. Tekst jest próbą zwrócenia uwagi na rolę interioryzacji w nauczaniu i wynikające z niej implikacje praktyczne prowadzące do powodzenia procesu kształcenia.

Bibliografia

Augustyn św. (1952). Początkowe nauczanie religii, [w:] tegoż, Pisma katechetyczne, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Augustyn św. (1977a). Homilie na Ewangelie św. Jana, przeł. W. Szołdrski, W. Kania, [w:] tegoż, Homilie na Ewangelie i Pierwszy list św. Jana (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 15, cz. 1), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, s. 9–397.

Augustyn św. (1977b). Homilie na Pierwszy List św. Jana, przeł. W. Szołdrski, W. Kania, [w:] tegoż, Homilie na Ewangelie i Pierwszy list św. Jana (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 15, cz. 2), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, s. 381–502.

Augustyn św. (1991). Przeciw Faustusowi, przeł. J. Sulowski, [w:] tegoż, Przeciw Faustusowi (księgi XXII–XXXIII). Przeciw Sekundynowi (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 56), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, s. 3–151.

Augustyn św. (1996). O Trójcy Świętej, przeł. M. Stokowska, Kraków: Znak.

Augustyn św. (1999a). O Nauczycielu, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. J. Modrzejewski, Kraków: Znak, s. 433–485.

Augustyn św. (1999b). O porządku, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. J. Modrzejewski, Kraków: Znak, s. 155–237.

Augustyn św. (1999d). O prawdziwej wierze, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. J, Ptaszyński, Kraków: Znak, s. 733–818.

Augustyn św. (1999d). O życiu szczęśliwym, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. A. Świderkówna, Kraków: Znak, s. 15–50.

Augustyn św. (1999e). Przeciw Akademikom, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. K. Augustyniak, Kraków: Znak, s. 57–153.

Augustyn św. (1999f). Solilokwia, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. A. Świderkówna, Kraków: Znak, s. 239–305.

Augustyn św. (1999g): Traktat o muzyce, przeł. L. Witkowski, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Augustyn św. (2007). Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Kraków: Znak.

Augustyn św. (2012). Księga Osiemdziesięciu Trzech Kwestii, przeł. I. Radziejowska, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Drever M. (2013). Image, Identity and the Forming of the Augustinian Soul, Oxford: Oxford University Press.

Díez del Río I. (2006). Augustinian Pedagogy: Philosophical and Anthropological Premises, [w:] Basic Elements of Augustinian Pedagogy, Rzym: Curia Generalizia Agostiniana, s. 43–62.

Eckmann A. (2003). Obraz Boga w człowieku według św. Augustyna, „Roczniki Humanistyczne”, t. 51, nr 3, s. 75–84.

Heidegger M. (2002). Fenomenologia życia religijnego, przeł. G. Sowinski, Kraków: Znak.

Kłoczowski J. (2001). Drogi człowieka mistycznego, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Kowalczyk S. (2007). Człowiek i Bóg w nauce świętego Augustyna, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Marek Z., Walulik A. (2017). Ponadczasowość myśli dydaktycznej świętego Augustyna, „Paedagogia Christiana” nr 1(39), s. 29–47.

Marin de San Martin L. (2013). The Augustinians: Origins and Spirituality, Roma: Institutum Historicum Augustinianum.

Martin T.F. (2003). Our Restless Heart: The Augustinian Tradition, New York: Orbis Books.

Milerski B. (1998). Religia a szkoła. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2020). Psychologia poznawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Piaget J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka, przeł. M. Przetacznikowa, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Sienkiewicz E. (2011). Mądrość konieczną korektą ludzkiej wiedzy i źródłem szczęścia według św. Augustyna, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie”, t. 17, s. 151–160.

Słownik języka polskiego (2023). https://sjp.pwn.pl/szukaj/interioryzacja.html [dostęp: 20.06.2023].

Święty Franciszek Salezy (2002). Traktat o miłości Bożej, przeł. M.B. Bzowska, Kraków: Wydawnictwo Sióstr Wizytek.

Tack T.E. (2006). Saint Augustine, Student and Teacher, [w:] Basic Elements of Augustinian Pedagogy, Roma: Curia Generalizia Agostiniana, s. 15–32.

Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Turner J.S., Helms D.B. (1999). Rozwój człowieka, przeł. S. Lis i in., Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Van der Meer F. (1961). Augustine, the Bishop: The Life and Work of a Father of the Church, London: Sheed and Ward.

Wendlik K. (2017). Serce to umysł. Mistyka spotkania Boga i człowieka w ujęciu Orygenesa oraz św. Augustyna, Kraków: Inicjatywa Ewangelizacyjna Wejdźmy na Szczyt.

Wojtyła K. (2011). Osoba i czyn, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2023-12-18

Jak cytować

1.
KOWALEWSKA OSA, Dorota Anna. Rola interioryzacji w nauczaniu według św. Augustyna. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 18 grudzień 2023, T. 26, nr 4, s. 159–176. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2023.4.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 4 (2023): Edukacja i religia

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Dorota Anna Kowalewska OSA

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 702
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

św. Augustyn, interioryzacja, nauczanie, serce, dusza, mądrość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa