Rola interioryzacji w nauczaniu według św. Augustyna
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.008Słowa kluczowe
św. Augustyn, interioryzacja, nauczanie, serce, dusza, mądrośćAbstrakt
Artykuł podejmuje zagadnienie roli interioryzacji w nauczaniu w ujęciu św. Augustyna. Analizie poddano wybrane teksty św. Augustyna oraz inne źródła, interpretujące jego naukę w różnych kontekstach. Pojęcie interioryzacji zostało zdefiniowane w odniesieniu do rozumienia tego terminu przez św. Augustyna oraz do nauki Jana Pawła II. Na podstawie tekstów źródłowych rozróżniono takie pojęcia, jak wiedza i mądrość, człowiek wewnętrzny i zewnętrzny, rozum i serce. Wskazano również na niewystarczalność słów w procesie przekazywania przez pedagoga wartości. Przeprowadzona analiza pozwoliła na określenie celu nauczania, którym według św. Augustyna jest zdobycie mądrości poprzez miłość. W części końcowej przedstawiono koncepcję „Nauczyciela wewnętrznego”, pomagającego zinterioryzować wiedzę o rzeczach niezmysłowych. Tekst jest próbą zwrócenia uwagi na rolę interioryzacji w nauczaniu i wynikające z niej implikacje praktyczne prowadzące do powodzenia procesu kształcenia.
Bibliografia
Augustyn św. (1952). Początkowe nauczanie religii, [w:] tegoż, Pisma katechetyczne, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Augustyn św. (1977a). Homilie na Ewangelie św. Jana, przeł. W. Szołdrski, W. Kania, [w:] tegoż, Homilie na Ewangelie i Pierwszy list św. Jana (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 15, cz. 1), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, s. 9–397.
Augustyn św. (1977b). Homilie na Pierwszy List św. Jana, przeł. W. Szołdrski, W. Kania, [w:] tegoż, Homilie na Ewangelie i Pierwszy list św. Jana (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 15, cz. 2), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, s. 381–502.
Augustyn św. (1991). Przeciw Faustusowi, przeł. J. Sulowski, [w:] tegoż, Przeciw Faustusowi (księgi XXII–XXXIII). Przeciw Sekundynowi (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, t. 56), Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, s. 3–151.
Augustyn św. (1996). O Trójcy Świętej, przeł. M. Stokowska, Kraków: Znak.
Augustyn św. (1999a). O Nauczycielu, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. J. Modrzejewski, Kraków: Znak, s. 433–485.
Augustyn św. (1999b). O porządku, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. J. Modrzejewski, Kraków: Znak, s. 155–237.
Augustyn św. (1999d). O prawdziwej wierze, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. J, Ptaszyński, Kraków: Znak, s. 733–818.
Augustyn św. (1999d). O życiu szczęśliwym, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. A. Świderkówna, Kraków: Znak, s. 15–50.
Augustyn św. (1999e). Przeciw Akademikom, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. K. Augustyniak, Kraków: Znak, s. 57–153.
Augustyn św. (1999f). Solilokwia, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, red. K. Tarnowski, przeł. A. Świderkówna, Kraków: Znak, s. 239–305.
Augustyn św. (1999g): Traktat o muzyce, przeł. L. Witkowski, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Augustyn św. (2007). Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Kraków: Znak.
Augustyn św. (2012). Księga Osiemdziesięciu Trzech Kwestii, przeł. I. Radziejowska, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Drever M. (2013). Image, Identity and the Forming of the Augustinian Soul, Oxford: Oxford University Press.
Díez del Río I. (2006). Augustinian Pedagogy: Philosophical and Anthropological Premises, [w:] Basic Elements of Augustinian Pedagogy, Rzym: Curia Generalizia Agostiniana, s. 43–62.
Eckmann A. (2003). Obraz Boga w człowieku według św. Augustyna, „Roczniki Humanistyczne”, t. 51, nr 3, s. 75–84.
Heidegger M. (2002). Fenomenologia życia religijnego, przeł. G. Sowinski, Kraków: Znak.
Kłoczowski J. (2001). Drogi człowieka mistycznego, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kowalczyk S. (2007). Człowiek i Bóg w nauce świętego Augustyna, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Marek Z., Walulik A. (2017). Ponadczasowość myśli dydaktycznej świętego Augustyna, „Paedagogia Christiana” nr 1(39), s. 29–47.
Marin de San Martin L. (2013). The Augustinians: Origins and Spirituality, Roma: Institutum Historicum Augustinianum.
Martin T.F. (2003). Our Restless Heart: The Augustinian Tradition, New York: Orbis Books.
Milerski B. (1998). Religia a szkoła. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2020). Psychologia poznawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Piaget J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka, przeł. M. Przetacznikowa, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Sienkiewicz E. (2011). Mądrość konieczną korektą ludzkiej wiedzy i źródłem szczęścia według św. Augustyna, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie”, t. 17, s. 151–160.
Słownik języka polskiego (2023). https://sjp.pwn.pl/szukaj/interioryzacja.html [dostęp: 20.06.2023].
Święty Franciszek Salezy (2002). Traktat o miłości Bożej, przeł. M.B. Bzowska, Kraków: Wydawnictwo Sióstr Wizytek.
Tack T.E. (2006). Saint Augustine, Student and Teacher, [w:] Basic Elements of Augustinian Pedagogy, Roma: Curia Generalizia Agostiniana, s. 15–32.
Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Turner J.S., Helms D.B. (1999). Rozwój człowieka, przeł. S. Lis i in., Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Van der Meer F. (1961). Augustine, the Bishop: The Life and Work of a Father of the Church, London: Sheed and Ward.
Wendlik K. (2017). Serce to umysł. Mistyka spotkania Boga i człowieka w ujęciu Orygenesa oraz św. Augustyna, Kraków: Inicjatywa Ewangelizacyjna Wejdźmy na Szczyt.
Wojtyła K. (2011). Osoba i czyn, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Dorota Anna Kowalewska OSA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 422
Liczba cytowań: 0