Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Religijność młodych Niemców i nauczanie religii w niemieckich szkołach państwowych
  • Strona domowa
  • /
  • Religijność młodych Niemców i nauczanie religii w niemieckich szkołach państwowych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 4 (2023): Edukacja i religia /
  4. Artykuły i Rozprawy

Religijność młodych Niemców i nauczanie religii w niemieckich szkołach państwowych

Autor

  • Aleksandra Sander Uniwersytet Szczeciński https://orcid.org/0000-0001-7035-5729

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.005

Słowa kluczowe

religia, religijność, nauka religii, badania nad młodzieżą

Abstrakt

W artykule zaprezentowano dane empiryczne obrazujące system wartości młodych Niemców oraz pozycję, jaką zajmuje w nim religijność. Powołano się w nim na badania nad młodzieżą (Shell Jugendstudie), które zrealizowano w latach 2015 i 2019 (przedostatnie i ostatnie opublikowane studia nad młodzieżą). Dokonano również deskrypcji podstawowych aktów prawnych, których zapisy odnoszą się do nauczania religii w szkołach państwowych. Pokazane zostały również przykładowe rozwiązania dotyczące nauczania religii i etyki praktykowane w poszczególnych krajach związkowych Niemieckiej Republiki Federalnej.

Bibliografia

Albert M., Hurrelmann K., Quenzel G., Kantar (2019). 17. Shell Jugendstudie. Eine Generation meldet sich zu Wort, Weinheim: Beltz.

Albert M., Hurrelmann K., Quenzel G., TNS Infratest Sozialforschung (2015). 17. Shell Jugendstudie. Jugend 2015. Eine pragmatische Generation im Aufbruch, Hamburg: Deutsche Shell Holding GmbH.

Auswertung Religionsunterricht Schuljahr 2019/20 (2021). Berlin: Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland.

Auswertung Religionsunterricht Schuljahr 2021/22 (2022). Berlin: Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland.

Die Zukunft der Kirchen – zwischen Bedeutungsverlust und Neuverortung in einer vielfaltigen in einer vielfältigen Gesellschaft Ergebnisse des Religionsmonitors 2023 – eine Vorschau (2022). Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.

Ostrowska B. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 391–415.

Religion. Bildungsplan. Grundschule – Oberschule – Gymnasium Jahrgangsstufen 1–13 (2014). Bremen: Senatorin für Bildung und Wissenschaft.

Spielhaus R., Štimac Z. (2018). Schulischer Religionsunterricht im Kontext religiöser und weltanschaulicher Pluralität, „Aus Politik und Zeitgeschichte. Zeitschrift der Bundeszentrale für politische Bildung”, t. 68, nr 28–29, s. 41–46.

Zur Situation des Katholischen Religionsunterrichts in der Bundesrepublik Deutschland. Bericht der Kultusministerkonferenz vom 13.12.2002. (2002). Berlin: Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland.

Zur Situation des Unterrichts in den Fächern Ethik, Philosophie, Lebensgestaltung-Ethik-Religionskunde (LER), Werte und Normen in der Bundesrepublik Deutschland. Bericht der Kultusministerkonferenz vom 22.02.2008 i. d. F. vom 25.06.2020. (2020). Berlin: Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland.

Zusammenfassung. 17. Shell Jugendstudie. Jugend 2015 (2015). Hamburg: Deutsche Shell Holding GmbH.

Netografia

https://www.gesetze-im-internet.de/gg/art_4.html [dostęp: 7.05.2023].

https://www.gesetze-im-internet.de/gg/art_7.html [dostęp: 5.06.2023].

https://www.gesetze-im-internet.de/gg/art_140.html [dostęp: 1.06.2023].

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/264229/umfrage/lebenseinstellung-bedeutung-von-religion-und-fester-glaubensueberzeugung/ [dostęp: 7.05.2023].

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/hlth_ds040/default/table?lang=de [dostęp: 7.05.2023].

https://www.bpb.de/kurz-knapp/zahlen-und-fakten/soziale-situation-in-deutschland/145148/religion/ [dostęp: 8.05.2023].

https://www.shell.de/ueber-uns/initiativen/shell-jugendstudie/ueber-die-shell-jugendstudie.html [dostęp: 10.05.2023].

https://www.shell.de/ueber-uns/initiativen/shell-jugendstudie/alle-schaubilder-und-grafiken.html [dostęp: 31.05.2023].

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/507536/umfrage/wertorientierungen-von-jugendlichen-in-deutschland/ [dostęp: 31.05.2023].

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/507464/umfrage/wertorientierungen-von-jugendlichen/ [dostęp: 25.05.2023].

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1073241/umfrage/wichtigkeit-des-glaubens-an-gott-bei-jugendlichen/ [dostęp: 26.05.2023].

https://www.katholisch.de/artikel/23265-christliche-jugendliche-in-deutschland-glauben-immer-weniger-an-gott [dostęp 31.05.2023].

https://bass.schul-welt.de/5125.htm [dostęp: 2.06.2023].

https://www.gesetze-im-internet.de/gg/art_7.html [dostęp: 1.06.2023].

https://bildungsserver.berlin-brandenburg.de/fileadmin/bbb/unterricht/rahmenlehrplaene/Rahmenlehrplanprojekt/amtliche_Fassung/Teil_C_Ethik_2015_11_10_WEB.pdf [dostęp: 15.06.2023].

https://mbjs.brandenburg.de/bildung/weitere-themen/lebensgestaltung-ethik-religionskunde-l-e-r.html [dostęp: 15.06.2023].

https://www.kmk.org/themen/allgemeinbildende-schulen/unterrichtsfaecher/religion-ethik-philosophie.html [dostęp: 20.06.2023].

https://www.remid.de/info_zahlen/verschiedene/ [dostęp: 23.06.2023].

https://www.bmi.bund.de/DE/themen/heimat-integration/gesellschaftlicher-zusammenhalt/staat-und-religion/islam-in-deutschland/islam-in-deutschland-node.html [dostęp: 23.06.2023].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2023-12-18

Jak cytować

1.
SANDER, Aleksandra. Religijność młodych Niemców i nauczanie religii w niemieckich szkołach państwowych. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 18 grudzień 2023, T. 26, nr 4, s. 93–108. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2023.4.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 4 (2023): Edukacja i religia

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Aleksandra Sander

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 648
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

religia, religijność, nauka religii, badania nad młodzieżą
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa