Religijność młodych Niemców i nauczanie religii w niemieckich szkołach państwowych
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.005Słowa kluczowe
religia, religijność, nauka religii, badania nad młodzieżąAbstrakt
W artykule zaprezentowano dane empiryczne obrazujące system wartości młodych Niemców oraz pozycję, jaką zajmuje w nim religijność. Powołano się w nim na badania nad młodzieżą (Shell Jugendstudie), które zrealizowano w latach 2015 i 2019 (przedostatnie i ostatnie opublikowane studia nad młodzieżą). Dokonano również deskrypcji podstawowych aktów prawnych, których zapisy odnoszą się do nauczania religii w szkołach państwowych. Pokazane zostały również przykładowe rozwiązania dotyczące nauczania religii i etyki praktykowane w poszczególnych krajach związkowych Niemieckiej Republiki Federalnej.
Bibliografia
Albert M., Hurrelmann K., Quenzel G., Kantar (2019). 17. Shell Jugendstudie. Eine Generation meldet sich zu Wort, Weinheim: Beltz.
Albert M., Hurrelmann K., Quenzel G., TNS Infratest Sozialforschung (2015). 17. Shell Jugendstudie. Jugend 2015. Eine pragmatische Generation im Aufbruch, Hamburg: Deutsche Shell Holding GmbH.
Auswertung Religionsunterricht Schuljahr 2019/20 (2021). Berlin: Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland.
Auswertung Religionsunterricht Schuljahr 2021/22 (2022). Berlin: Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland.
Die Zukunft der Kirchen – zwischen Bedeutungsverlust und Neuverortung in einer vielfaltigen in einer vielfältigen Gesellschaft Ergebnisse des Religionsmonitors 2023 – eine Vorschau (2022). Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.
Ostrowska B. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 391–415.
Religion. Bildungsplan. Grundschule – Oberschule – Gymnasium Jahrgangsstufen 1–13 (2014). Bremen: Senatorin für Bildung und Wissenschaft.
Spielhaus R., Štimac Z. (2018). Schulischer Religionsunterricht im Kontext religiöser und weltanschaulicher Pluralität, „Aus Politik und Zeitgeschichte. Zeitschrift der Bundeszentrale für politische Bildung”, t. 68, nr 28–29, s. 41–46.
Zur Situation des Katholischen Religionsunterrichts in der Bundesrepublik Deutschland. Bericht der Kultusministerkonferenz vom 13.12.2002. (2002). Berlin: Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland.
Zur Situation des Unterrichts in den Fächern Ethik, Philosophie, Lebensgestaltung-Ethik-Religionskunde (LER), Werte und Normen in der Bundesrepublik Deutschland. Bericht der Kultusministerkonferenz vom 22.02.2008 i. d. F. vom 25.06.2020. (2020). Berlin: Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland.
Zusammenfassung. 17. Shell Jugendstudie. Jugend 2015 (2015). Hamburg: Deutsche Shell Holding GmbH.
Netografia
https://www.gesetze-im-internet.de/gg/art_4.html [dostęp: 7.05.2023].
https://www.gesetze-im-internet.de/gg/art_7.html [dostęp: 5.06.2023].
https://www.gesetze-im-internet.de/gg/art_140.html [dostęp: 1.06.2023].
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/264229/umfrage/lebenseinstellung-bedeutung-von-religion-und-fester-glaubensueberzeugung/ [dostęp: 7.05.2023].
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/hlth_ds040/default/table?lang=de [dostęp: 7.05.2023].
https://www.bpb.de/kurz-knapp/zahlen-und-fakten/soziale-situation-in-deutschland/145148/religion/ [dostęp: 8.05.2023].
https://www.shell.de/ueber-uns/initiativen/shell-jugendstudie/ueber-die-shell-jugendstudie.html [dostęp: 10.05.2023].
https://www.shell.de/ueber-uns/initiativen/shell-jugendstudie/alle-schaubilder-und-grafiken.html [dostęp: 31.05.2023].
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/507536/umfrage/wertorientierungen-von-jugendlichen-in-deutschland/ [dostęp: 31.05.2023].
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/507464/umfrage/wertorientierungen-von-jugendlichen/ [dostęp: 25.05.2023].
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1073241/umfrage/wichtigkeit-des-glaubens-an-gott-bei-jugendlichen/ [dostęp: 26.05.2023].
https://www.katholisch.de/artikel/23265-christliche-jugendliche-in-deutschland-glauben-immer-weniger-an-gott [dostęp 31.05.2023].
https://bass.schul-welt.de/5125.htm [dostęp: 2.06.2023].
https://www.gesetze-im-internet.de/gg/art_7.html [dostęp: 1.06.2023].
https://bildungsserver.berlin-brandenburg.de/fileadmin/bbb/unterricht/rahmenlehrplaene/Rahmenlehrplanprojekt/amtliche_Fassung/Teil_C_Ethik_2015_11_10_WEB.pdf [dostęp: 15.06.2023].
https://mbjs.brandenburg.de/bildung/weitere-themen/lebensgestaltung-ethik-religionskunde-l-e-r.html [dostęp: 15.06.2023].
https://www.kmk.org/themen/allgemeinbildende-schulen/unterrichtsfaecher/religion-ethik-philosophie.html [dostęp: 20.06.2023].
https://www.remid.de/info_zahlen/verschiedene/ [dostęp: 23.06.2023].
https://www.bmi.bund.de/DE/themen/heimat-integration/gesellschaftlicher-zusammenhalt/staat-und-religion/islam-in-deutschland/islam-in-deutschland-node.html [dostęp: 23.06.2023].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Aleksandra Sander
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 286
Liczba cytowań: 0