Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Pedagogika egzystencji w obliczu starzejącego się społeczeństwa
  • Strona domowa
  • /
  • Pedagogika egzystencji w obliczu starzejącego się społeczeństwa
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 3 (2023): Starzenie się społeczeństw /
  4. Artykuły i Rozprawy

Pedagogika egzystencji w obliczu starzejącego się społeczeństwa

Autor

  • Julita Cecylia Orzelska Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny http://orcid.org/0000-0002-2539-1736

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2023.3.003

Słowa kluczowe

starzejące się społeczeństwo, pedagogika egzystencji, wyzwania egzystencjalne, tropy rozwojowe, troska o życie człowieka

Abstrakt

Osią narracji tekstu jest uwypuklenie możliwości uzyskania przez człowieka ważnych impulsów rozwojowych, istotnych dla jego egzystencji na każdym etapie życia, nie wykluczając ostatniej jego fazy, dzięki wykorzystaniu wiedzy rozproszonej w rozmaitych obszarach humanistyki i nauk społecznych. Ta rozproszona wiedza winna być wszechstronnie wykorzystywana przez pedagogikę jako naukę szczególnie wyczuloną na oddziaływanie rozwojowe wobec kolejnych pokoleń ludzi w każdej fazie ich życia, ze szczególnym uwzględnieniem osób w wieku podeszłym. Świadoma wielowymiarowości egzystencji ludzkiej, pedagogika winna dbać o przyswajanie i przetwarzanie nowych impulsów rozwojowych, koniecznych w każdej fazie ludzkiego życia, nie wykluczając tej ostatniej, czyli starości. Z powodu wielorakich wyzwań egzystencjalnych, przed jakimi staje dziś współczesne społeczeństwo, niezbędna jest refleksja nad tym, czy pedagogika w jej poszczególnych zakresach dyscyplinarnych potrafi podchodzić do człowieka integralnie i czy integralnie rozumie życie ludzkie. Odpowiedzialność za jakość egzystencji człowieka, zarówno młodego, jak i starego każe czerpać inspiracje i „odczytywać” tropy w poprzek dyscyplin naukowych, traktując człowieka integralnie, dbając o życie przeżyte w sposób wartościowy.

Biogram autora

Julita Cecylia Orzelska - Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny

dr hab.Julita Orzelska, adiunkt w Katedrze Teorii Wychowania Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Wysiłki badawcze koncentruje na analizie kategorii istotnych egzystencjalnie, śledząc refleksje humanistów na użytek pedagogiki. Autorka projektu badawczego pt. W stronę pedagogiki samotności (poszukiwanie inspiracji humanistycznych: przypadek Thomasa Mertona i inni). Wybrane publikacje: 1. J. Orzelska, W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie. Życie i jego trudności z energią duchową jako wyzwania pedagogiczne rezyduów tożsamości, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014. 2. J. Orzelska, W stronę pedagogiki samotności. Inspiracje Thomasem Mertonem, Toruń 2011, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. 3. J. Orzelska, Praca dydaktyczna, organizacyjna i naukowa prof. dr hab. Bolesława Sadaja, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2006. 4. J. Orzelska, Rola kształcenia wielostronnego w rozwijaniu twórczego myślenia, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2005.

Bibliografia

Bauman Z. (2008). Płynny lęk, przeł. J. Margański, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bauman Z. (2010). Żyjąc w czasie pożyczonym, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Borowska T. (1998), Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, Warszawa: Wydawnictwo IBE.

Bühler Ch. (1933). Dziecięctwo i młodość. Geneza świadomości, przeł. W. Ptaszyńska, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Csikszentmihalyi M. (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, przeł. M. Wajda-Kacmajor, Taszów: Biblioteka Moderatora.

Erikson E.H. (2011). Dopełniony cykl życia, przeł. C. Matkowski, Gliwice: Wydawnictwo Sensus.

Frankl V.E. (1971). Homo patients, przeł. R. Czernecki, J. Morawski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Frankl V.E. (2010). Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, wydanie poszerzone z nowym posłowiem autora, przeł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frankl V.E. (2013). Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frankl V.E. (2014). Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu, przeł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Janke A.W. (2000). Starość w kontekście rodzinności i wychowania człowieka, [w:] A.M. de Tchorzewski, A. Chrapkowska-Zielińska (red.), „Trzeci wiek”. Szanse – możliwości – ograniczenia, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, s. 167–177.

Jaworska-Witkowska M. (red.) (2008). Jaka kultura? Jaki dyskurs? Sfera publiczna a spory o edukację, pedagogikę i zarządzanie, Szczecin: Wyższa Szkoła Humanistyczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.

Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z. (2011). Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kwieciński Z. (2007). Miedzy patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.

Maslach Ch. Zimbardo P. (2013). Podwójna tożsamość psychologii, [w:] D. Krzemionka (red.), Bliżej siebie. Rozmowy z mistrzami o życiu, uczuciach, marzeniach, relacjach, zdrowiu, finansach i możliwości zmiany siebie, Kielce: Wydawnictwo Charaktery, s. 323–329.

Michalski J.T. (2011). Sens życia a pedagogika. Impulsy myśli Victora E. Frankla, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Mead M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Orzelska J. (2012–2013). Pedagogika istotna egzystencjalnie. Tropy niewidziane a (od)zyskane, „Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji”, nr 7–8, s. 107–125.

Straś-Romanowska M. (2002). Późna dorosłość. Wiek starzenia się, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 263–292.

Suchodolski B. (1959). O pedagogikę na miarę naszych czasów, wyd. 2, Warszawa: Książka i Wiedza.

Suchodolski B. (1967). Świat człowieka a wychowanie, Warszawa: Książka i Wiedza.

Suchodolski B. (1968). Wychowanie dla przyszłości, wyd. 3 zmienione, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Tillich P. (1994). Męstwo bycia, przeł. H. Bednarek, Poznań: Wydawnictwo Rebis.

Tillich P. (2004a). Teologia systematyczna, tom 1, przeł. J. Marzęcki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Tillich P. (2004b). Teologia systematyczna, tom 2, przeł. J. Marzęcki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Tillich P. (2005). Teologia systematyczna, tom 3, przeł. J. Marzęcki, Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Wiatrowski Z. (2009). Dorastanie, dorosłość i starość w kontekście działalności i kariery zawodowej, Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.

Wiatrowski Z. (2015). Potrzeba i szanse aktywnego życia i bycia w wieku senioralnym, „Zeszyty Naukowe WSHE. Nauki Pedagogiczne”, t. 40, s. 17–30.

Witkowski L. (2007a). Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.

Witkowski L. (2007b). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.

Witkowski L. (2009). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, wydanie 3, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej.

Witkowski L. (2014). Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Wojnar I. (1964). Estetyka i wychowanie, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wojnar I. (2000). Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Wojnar I. (2016). Humanistyczne przesłanki niepokoju, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2023-09-29

Jak cytować

1.
ORZELSKA, Julita Cecylia. Pedagogika egzystencji w obliczu starzejącego się społeczeństwa. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 29 wrzesień 2023, T. 26, nr 3, s. 61–78. [udostępniono 21.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2023.3.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 3 (2023): Starzenie się społeczeństw

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Julita Cecylia Orzelska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 265
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

starzejące się społeczeństwo, pedagogika egzystencji, wyzwania egzystencjalne, tropy rozwojowe, troska o życie człowieka
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa