Opieka formalna nad osobą starszą w ujęciu geragogiki – założenia koncepcyjne opieki wspierającej
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.3.001Słowa kluczowe
geragogika, opieka, opieka wspierająca, opieka nad ludźmi starszymi, osoby starsze, starośćAbstrakt
W dobie postępującego starzenia się społeczeństw opieka nad osobami starszymi staje się istotnym zagadnieniem gerontologicznym oraz ważnym obszarem zainteresowania nauk o wychowaniu. Kształtowanie właściwie sprawowanej opieki nad seniorami jest szczególnym wyzwaniem i zadaniem geragogiki. W artykule ukazano opiekę nad ludźmi starszymi jako przedmiot zainteresowań różnych dyscyplin naukowych, w szczególności geragogiki. Zasadniczą treść stanowi autorska koncepcja formalnej opieki wspierającej osoby starsze. W koncepcji wykorzystano założenia teorii: wsparcia społecznego, aktywności, wychowania do starości, gerotranscendencji, selektywnej optymalizacji i kompensacji. Odwołano się także do koncepcji pomyślnego i pozytywnego starzenia się. Tekst kończą wnioski i rekomendacje dla osób realizujących opiekę formalną osób starszych. Najważniejsze z nich wyrażają się w postulacie zadbania o profesjonalne przygotowanie opiekunów formalnych, którzy powinni posiadać stosowne kompetencje, obejmujące wiedzę z zakresu gerontologii, jak i umiejętności, oparte na metodycznym warsztacie pracy z osobami starszymi. Należy też wymagać, aby ich działania były zgodne z kulturą opieki nad człowiekiem starszym, zgodnie z którą – kierując się zasadą jego dobra – dąży się do zapewnienia jak najwyższej jakości życia oraz tworzy warunki do osiągnięcia dobrostanu. Opieka formalna nad ludźmi starszymi powinna być tzw. opieką wspierającą, opartą na wszystkich rodzajach wsparcia społecznego i zawierającą działania z zakresu wspomagania rozwoju.
Bibliografia
Baltes P.B., Smith J. (2003). New Frontiers in the Future of Aging: From Successful Aging of the Young Old to the Dilemmas of the Fourth Age, „Gerontology”, t. 49, nr 2, s. 123–145.
Baścik-Danisz H. (2000). Metodyka zajęć wolnoczasowych z człowiekiem starszym, [w:] A. Panek, Z. Szarota (red.), Zrozumieć starość, Kraków: Oficyna Wydawnicza Text, s. 30–38.
Battersby D. (1987). From Andragogy to Geragogy, „Journal of Educational Gerontology”, t. 2, nr 1, s. 4–10.
Brzezińska M., Graczkowska M., Kwaśniewska A. (2015). Aktywizator seniorów. Scenariusze zajęć, Warszawa: Difin.
Brzezińska M., Graczkowska M. (2012). Zaradnik terapeutyczny. Jak pracować z seniorami w domu pomocy społecznej? Warszawa: Difin.
Chabior A. (2000). Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości, Radom–Kielce: Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr; Instytut Technologii Eksploatacji.
Cybulski M., Krajewska-Kułak E. (red.) (2016). Opieka nad osobami starszymi. Przewodnik dla zespołu terapeutycznego, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Czerniawska O. (2007). Edukacja jako pomoc w rozwoju w ujęciu andragogiki i gerontologii, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2: Debata, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 433–443.
Dąbrowski Z. (2000). Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Dubas E. (2005). Geragogika – dyscyplina pedagogiczna o edukacji w starości i do starości, [w:] A. Fabiś (red.), Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii, Sosnowiec: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu, s. 143–155.
Grudziewska E. (red.) (2022). Metody i techniki pracy z osobami starszymi, z osobami z chorobami otępiennymi i ich rodzinami, Warszawa: Difin.
Halicki J. (2003). Geragogika, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Halicki J. (2010). Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Hill R.D. (2009). Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, przeł. M. Lipa, Warszawa: MT Biznes.
Jedlińska A., Bieńkowska K.I. (2021). Moc rozmowy. O słuchu seniorów w dobie cyfryzacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Kawula S. (1997). Wychowanie jako wspomaganie rozwoju, [w:] K. Rubacha (red.), Wokół szkoły i edukacji. Syntezy i refleksje, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 85–90.
Kawula S. (2002). Pedagogika społeczna wobec problemów człowieka starego, [w:] S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna: dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 551–563.
Kilian M. (2011). Edukacja międzypokoleniowa wobec wyzwań współczesności, Forum Pedagogiczne UKSW, nr 2, 97-118.
Kilian M. (2020). Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Warszawa: Difin.
Konieczna-Woźniak R. (2011). Uczenie się ludzi dorosłych poprzez ich zainteresowania wolnoczasowe, „Edukacja Dorosłych”, nr 2(65), s. 111–124.
Konieczna-Woźniak R. (2013). Uczenie się jako strategia pozytywnego starzenia się, „Rocznik Andragogiczny”, t. 20, s. 185–200.
Kamiński A. (1978). Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa: PWN.
Kamiński A. (1982). Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, Warszawa: PWN.
Kamiński A. (1986). Pedagogika w służbie starości, [w:] Encyklopedia seniora, Warszawa: Wiedza Powszechna, s. 115–117.
Leszczyńska-Rejchert A. (2010). Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Leszczyńska-Rejchert A. (2013). Strategia „Dodać życia do lat”, [w:] A. Baranowska, E. Kościńska, K.M. Wasilewska-Ostrowska (red.), Społeczny wymiar życia i aktywności osób starszych, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, s. 13–32.
Leszczyńska-Rejchert A. (2014). Edukacja międzypokoleniowa oraz integracja międzypokoleniowa jako wyzwania współczesnej gerontologii, „Gerontologia Polska”, t. 22, nr 2, s. 76–83.
Leszczyńska-Rejchert A. (2015). Wyzwania edukacyjne wynikające ze starzenia się społeczeństwa polskiego, [w:] A. Leszczyńska-Rejchert, L. Domańska, E. Subocz (red.), Seniorzy w pryzmacie koncepcji „Społeczeństwo dla wszystkich kategorii wieku”, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, s. 17–33.
Leszczyńska-Rejchert A. (2016). Praca socjalna z seniorami w perspektywie geragogiki, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Leszczyńska-Rejchert A. (2019a). Edukacja międzypokoleniowa jako forma działań służących odnajdywaniu i pobudzaniu sił społecznych, [w:] H. Guzy-Steinke, A. Rutkowska (red.), Praca socjalna w środowisku i dla środowiska. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 129–143.
Leszczyńska-Rejchert A. (2019b). Wbrew stereotypom – pomyślna starość „wyjątkowych” seniorów. Studium z pedagogiki społecznej, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Leszczyńska-Rejchert A. (2021). Wyzwania i zadania geragogiki, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Leszczyńska-Rejchert A. (2023). Rola babci oraz relacje z wnukami przed i w czasach pandemii. Na podstawie doświadczeń babci „normalnej” w wieku wczesnej starości – studium przypadku, [w:] J. Górniewicz (red.), Studia i szkice z zakresu pedagogiki ogólnej, andragogiki oraz historii oświaty o poczuciu bezpieczeństwa, migracji, ludziach dojrzałych i problemach oświaty, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, s. 229–245.
Skibińska E. (2008). Proces kształcenia seniorów, [w:] A. Fabiś (red.), Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów, Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji.
Szarota Z. (2004). Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Szarota Z. (2010). Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie Krakowa, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Szarota Z. (2014). Era trzeciego wieku – implikacje edukacyjne. „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1(84), s. 7–18.
Szarota Z. (2015). Uczenie się starości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(72), s. 23–35.
Uchwała Rady Ministrów nr 238 z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Założenia długofalowej Polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014–2020. Dz.U. 2013, poz. 118.
Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych. Dz.U. 2015, poz. 1705.
Uzar K. (2011). Wychowanie w perspektywie starości. Personalistyczne podstawy geragogiki, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Uzar-Szcześniak K. (2015). Między aktywnością a przeaktywizowaniem – o adekwatne podstawy antropologiczne aktywizacji seniorów, [w:] M. Wnuk-Olenicz (red.), Problemy i szanse rozwoju osób starszych w społeczeństwie polskim, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 11–25.
Zych A.A. (2013). Przekraczając „smugę cienia”. Szkice z gerontologii i tanatologii, wyd. 2, Katowice: „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe.
Zych A.A. (2017). Geragogika, [w:] A.A. Zych (red.), Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, t. 1, Katowice: Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski, s. 493–495.
Netografia
WHO (2002), Active ageing: a policy framework, Geneva 2002, http://whqlibdoc.who.int/hq/2002/ [dostęp: 21.04.2023].
Tymowski J. (2015). European Year for Active Ageing and Solidarity between Generations (2012). European Implementation Assessment, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2015/536344/EPRS_IDA(2015)536344_EN.pdf [dostęp: 21.04.2023].
Zielona Księga w sprawie starzenia się. Wspieranie solidarności i odpowiedzialności między pokoleniami (2021), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A52021DC0050 [dostęp: 2.08.2023].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Leszczyńska-Rejchert
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 230
Liczba cytowań: 0