Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Miejsce religii w życiu osób zdolnych
  • Strona domowa
  • /
  • Miejsce religii w życiu osób zdolnych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 4 (2023): Edukacja i religia /
  4. Artykuły i Rozprawy

Miejsce religii w życiu osób zdolnych

Autor

  • Aneta Monika Kamińska Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Nauk o Wychowaniu http://orcid.org/0000-0002-4612-6464

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.004

Słowa kluczowe

osoby zdolne, zdolności, religia, wiara, duchowość

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest ukazanie miejsca religii w życiu badanych osób zdolnych. Przedmiotem badań własnych uczyniono rozumienie religii przez osoby zdolne. Badania zostały przeprowadzone za pomocą metod jakościowych w paradygmacie interpretatywnym. Użyto do nich analizy proksemicznej. Analiza wyników badań prowadzi do wniosku, że religia jest istotna w życiu badanych osób zdolnych. Jest ona nieodzownym elementem na ich drodze do dojrzałości osobowej i wszechstronnego rozwoju. Wiara w Boga pozwala im odkrywać sens życia, pomaga określać własne cele i pomyślnie je realizować. Dzięki niej osoby badane odkrywają poczucie wspólnoty i zyskują oparcie w innych wierzących osobach – przyjaciołach z parafii i członkach rodziny. Wiara umacnia ich w poczuciu bezpieczeństwa i doświadczeniu indywidualnego spełnienia oraz chroni od powielania destrukcyjnych wzorców. Posiadanie zdolności ogólnych, specyficznych i wysokich wyników w nauce nie przeszkadza badanym w przeżywaniu swojej wiary. Wśród implikacji pedagogicznych na podkreślenie zasługuje konieczność integralnego postrzegania osoby, która do holistycznego rozwoju potrzebuje również wiary w Boga. W tej perspektywie wierzący wychowawcy, nauczyciele i rodzice mogą być wzorem dla młodych pokoleń oraz towarzyszyć im w ich wierze i codziennym życiu.

Bibliografia

Borzym I. (1979). Uczniowie zdolni. Psychologiczne i społeczne determinanty osiągnięć szkolnych, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Fleming D.L. (2013). Czym jest duchowość ignacjańska?, przeł. D. Piórkowski, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Fowler J.W. (1981). Stages of Faith: The Psychology of Human Development and the Quest for Meaning, San Francisco (CA): Harper & Row.

Gierczyk M. (2019). Uczeń zdolny w polskiej i angielskiej przestrzeni szkolnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kamińska A. (2021). Matura na 100%, Doświadczenia edukacyjne uczniów zdolnych w polskiej szkole publicznej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Marek Z. (2015). Duchowość, religia i wychowanie, „Pedagogika Społeczna”, t. 14, nr 1(55), s. 9–22.

Marek Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa pedagogiki ignacjańskiej, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.

Marek Z., Walulik A. (2020). Pedagogika dobrej nowiny, Perspektywa katolicka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Mariański J. (2004). Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.

Mariański J. (2010). Religia w społeczeństwie ponowoczesnym. Studium socjologiczne, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Mielicka-Pawłowska H. (2021). Wychowanie do duchowości jako problem społeczeństwa ponowoczesnego, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 24, nr 1, s. 21–44.

Porzucek-Miśkiewicz M. (2022). Jednostka zdolna w przestrzeniach edukacyjnych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Walulik A. (2011). Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na podstawie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Walulik A. (2012a). Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Walulik A. (2012b). Wiara i religia w całożyciowym uczeniu się, „Roczniki Pedagogiczne”, t. 4(40), nr 4. s. 95–105.

Walulik A. (2017). Religia w kształtowaniu dorosłości. Perspektywa katolicka, „Paedagogia Christiana”, nr 2(40), s. 171–186.

Walulik A. (2022). Biography as a Spatial Frame of Meaning: A Proxemic Analysis in Pedagogical Narrative Analysis, „Multidisciplinary Journal of School Education”, t. 11, nr 21, s. 131–150.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2023-12-18

Jak cytować

1.
KAMIŃSKA, Aneta Monika. Miejsce religii w życiu osób zdolnych. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 18 grudzień 2023, T. 26, nr 4, s. 75–92. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2023.4.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 4 (2023): Edukacja i religia

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Aneta Monika Kamińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 422
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

osoby zdolne, zdolności, religia, wiara, duchowość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa