Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Walor edukacyjny pedagogiki towarzyszenia
  • Strona domowa
  • /
  • Walor edukacyjny pedagogiki towarzyszenia
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 4 (2023): Edukacja i religia /
  4. Artykuły i Rozprawy

Walor edukacyjny pedagogiki towarzyszenia

Autor

  • Zbigniew Jan Marek Akademia Ignatianum, Wydział Pedagogiczny https://orcid.org/0000-0002-4580-1819

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2023.4.003

Słowa kluczowe

duchowość, pedagogika towarzyszenia, synergia w edukacji, personalizm

Abstrakt

Działania pedagogiczne zakładają wspomaganie rozwoju osoby wychowanka poprzez pomoc w osiąganiu dobrostanu, harmonii w relacjach z sobą i otoczeniem, a w konsekwencji w osiąganiu założonych celów. Tak nakreślona wizja rozwoju człowieka w praktyce pedagogicznej może jednak przyjmować różne postaci. W artykule ukazano wizję wspomagania pedagogicznego, która wynika z postrzegania człowieka i jego rozwoju w ujęciu pedagogiki towarzyszenia, zwanej też pedagogiką jezuicką. Przedmiotem refleksji jest duchowość wyrastająca z ćwiczeń duchowych św. Ignacego Loyoli. Jej specyfiką jest teocentryczne i chrystocentryczne postrzeganie świata i człowieka. W duchowości tej na szczególną uwagę zasługują dwie zasady: magis oraz cura personalis, które zarówno w praktyce, jak i refleksji naukowej zdają się stwarzać warunki do wywoływania efektu synergicznego. Odwołując się do przesłania zawartego w tych zasadach, w artykule zaprezentowano możliwości korzystania z pedagogiki towarzyszenia w codziennych oddziaływaniach edukacyjno-wychowawczych.

Bibliografia

Ablewicz K. (2007). (Nie)obecność ducha w wychowaniu człowieka. Z filozofii kultury Bogdana Nawroczyńskiego, „Horyzonty Wychowania”, t 6, nr 11, s. 57–79.

Brzostek K., Krysztofik J. (2022). Zjawisko synergii we współczesnych organizacjach, [w]: M. Szymańska, Z. Marek, J. Mółka, M. Mółka (red.), Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, s. 313–326.

Casalini C. (2019). Włodzimierz Ledóchowski’s Call for Cura Personalis: Humanist Roots and Jesuit Distinctiveness in Education, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 22 nr 4, s. 123–134.

Chmielewski M. (2002). Duchowość, [w]: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, s. 226–232.

Chmielewski M., Urbański S. (2002). Rozeznanie duchowe, [w]: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, s. 758.

Fleming D.L. (2013). Czym jest duchowość ignacjańska?, przeł. D. Piórkowski, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Gallagher M.P. (2008). Ignacjańskie rozeznanie kultury postmodernistycznej, [w]: W. Pasierbek (red.), Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 307–316.

Inglot M. (2007). Założenia Ratio studiorum (1599) i charakterystycznych cech jezuickiego wychowania (1986), [w]: A. Hajduk, J. Mółka (red.), Pedagogika wiary, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 85–95.

Jalics F. (2017). Towarzyszenie duchowe. Wspólne wzrastanie w wierze, przeł. A. Ziernicki, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Jurado M.R. (2002). Rozeznawanie duchowe. Teologia – historia – praktyka, przeł. K. Homa, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Kądziołka D. (2022). Tradycje chrześcijańskie w doświadczeniach rodziny wielopokoleniowej. Perspektywa pedagogiczna, Kraków: Akademia Ignatianum (Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dra hab. Zbigniewa Marka).

Kolvenbach P.H. (2003). Formacja jezuity. Dokumenty, Rzym: Kuria Generalna Towarzystwa Jezusowego.

Królikowski W. (2022). Wprowadzenie, [w]: Św. Ignacy Loyola, Pisma, zebrał i opracował W. Królikowski SJ, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 117–177.

Lambert W. (2001). Słownik duchowości ignacjańskiej, przeł. O. Fendrych, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Lowney Ch. (2013). Heroiczne przywództwo. Tajemnice sukcesu firmy istniejącej ponad 450 lat, przeł. Ł. Malczak, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Łacny P. (2010). Jezuickie „magis” na przykładzie życia ojca Matteo Ricciego (1552–1610), [w]: A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 151–182.

Marek Z. (2007). Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Marek Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.

Marek Z., Walulik A. (2019). Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Marek Z., Walulik A. (2020). Pedagogika Dobrej Nowiny. Perspektywa katolicka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Michalski J. (2004). Edukacja i religia jako źródło rozwoju egzystencjalno‑kognitywnego. Studium hermeneutyczno‑krytyczne, Toruń: Wydawnictwo UMK.

Milerski B. (2022). Ekumeniczny Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja kształcenia ustawicznego, dialogicznego i religijnego, [w]: M. Szymańska, Z. Marek, J. Mółka, M. Mółka (red.), Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 131–146.

Misiurek J. (2002). Ignacjańska szkoła duchowości, [w]: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, s. 348–349.

Mol H., Pasławska-Smęder I. (2022). Świadectwo czynnikiem krytycznym relacji pedagogicznej, [w]: M. Szymańska, Z. Marek, J. Mółka, M. Mółka (red.), Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 75-84.

Nikitorowicz J. (2007). Tradycja, [w]: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 6, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 773.

Pasławska-Smęder I. (2021). Wychowanie do twórczego życia. Mediacyjne i moderacyjne uwarunkowania relacji między religijnością a zachowaniami twórczymi młodych dorosłych, Kraków: Akademia Ignatianum (Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Anny Walulik, prof. AIK).

Piechnik L. (2003). Powstanie i rozwój jezuickiej Ratio studiorum (1548–1599), Kraków: Wydawnictwo WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum.

Podstawy edukacji ignacjańskiej, red. J. Kołacz (2006). Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Poznański J. (2010). Kształtowanie postawy służby w III tygodniu Ćwiczeń duchownych – przesłanie dla praktyki edukacyjnej, [w]: A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 41–56.

Prowincje Polskie Towarzystwa Jezusowego (2017). Dekrety i dokumenty 36. Kongregacji Generalnej Towarzystwa Jezusowego. Rzym 2016, Wydawnictwo WAM, Kraków–Warszawa.

Steczek B. (2007). Charakterystyczne rysy duchowości ignacjańskiej – inspiracją dla rozwoju człowieka, [w:] A. Hajduk, J. Mółka (red.), Pedagogika wiary, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 73–84.

Św. Ignacy Loyola (2013). Ćwiczenia duchowne, wyd. 3, przeł. J. Ożóg, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Tryburska M.E. (2022). Doradztwo zawodowe w polskiej szkole, Kraków: Akademia Ignatianum (Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dra hab. Zbigniewa Marka).

Walulik A. (2011). Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Wójtowicz M. (2010). Dynamika Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli w ujęciu Gilles’a Cussona, [w]: A. Królikowska (red.), Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 57–83.

Wprowadzenie do ćwiczeń duchownych (1968). [w]: Św. Ignacy Loyola, Pisma wybrane. Komentarze, t. 2, red. M. Bednarz, A. Bober, R. Skórka, Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.

Zdybicka Z.J. (2006). Człowiek i religia, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2023-12-18

Jak cytować

1.
MAREK, Zbigniew Jan. Walor edukacyjny pedagogiki towarzyszenia. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 18 grudzień 2023, T. 26, nr 4, s. 57–74. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2023.4.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 4 (2023): Edukacja i religia

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Zbigniew Jan Marek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 348
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

duchowość, pedagogika towarzyszenia, synergia w edukacji, personalizm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa