Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Wydarzenia przełomowe w życiu bohaterów filmu Cud purymowy
  • Strona domowa
  • /
  • Wydarzenia przełomowe w życiu bohaterów filmu Cud purymowy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 1 (2023): Rodziny wielokulturowe /
  4. Artykuły i Rozprawy

Wydarzenia przełomowe w życiu bohaterów filmu Cud purymowy

Autor

  • Agnieszka Krawczyk Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0003-0211-3132

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2023.1.006

Słowa kluczowe

pochodzenie żydowskie, struktury procesowe, biografia, praca biograficzna

Abstrakt

W niniejszym artykule poddałam analizie losy bohaterów filmu pod tytułem Cud purymowy. Celem prowadzonych analiz jest rekonstrukcja losów bohaterów tego filmu, a także ukazanie przemiany, jaka dokonała się w ich życiu. Struktura artykułu składa się z dwóch części – teoretycznej i analitycznej. We wprowadzeniu przedstawiam rys historyczny święta Purim, czyli najważniejszego święta dla przedstawicieli religii mojżeszowej, zwanego żydowskim karnawałem. W części teoretycznej prezentuję zestawienie zagadnień dotyczących wydarzeń przełomowych w życiu człowieka. Następnie wyjaśniam kwestie dotyczące struktur procesowych w ujęciu Fritza Schützego. W części analitycznej przybliżam losy bohaterów filmu Cud purymowy, czyli rodziców (Jana i Jadwigi) oraz ich syna (Henia). Proces odkrywania swojego pochodzenia stanowi wydarzenie przełomowe zarówno dla życia całej rodziny, jak i dla poszczególnych jej członków. Powoduje to zmiany w ich biografii, co wymaga podjęcia pracy biograficznej. Losy bohaterów interpretowane są w odniesieniu do struktur procesowych wyróżnionych przez Fritza Schützego. Symboliczne znaczenie ma sam tytuł filmu, który odnosi się do święta, w trakcie którego dokonała się przemiana bohaterów z katolików w Żydów. Dwukulturowość rodziny ujawnia się nie jednocześnie, lecz linearnie.

Bibliografia

Bal M. (2012). Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków: Eidos.

Bonisławski R., Podolska J., Spacerownik. Widzew i nie tylko…, bezpłatny dodatek do „Gazety Wyborczej”, 11 X 2007 r.

Borek P. (2016). Święto Purim, „List informacyjno-modlitewny”, nr 2.

Dobrowolska D. (1992). Przebieg życia – fazy – wydarzenia, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 75–85.

Jakob G. (2001). Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 111–126.

Kameraz-Kos N. (1997). Święta i tradycje żydowskie, Warszawa: Cyklady.

Kaźmierska K. (2008). Biografia i pamięć. Na przykładzie pokoleniowego doświadczenia ocalonych z Zagłady, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.

Kaźmierska K. (2004). Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, „Przegląd Socjologiczny”, nr 1(53), s. 71–96.

Kłoskowska A. (2005). Kultury narodowe u korzeni, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Koczanowicz L., Nahirny R., Włodarczyk R. (red.). (2005). Narracje – (Auto)biografia – Etyka, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP.

Kos E. (2013). Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych, [w:] D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 91–116.

Lalak D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Lenzen G. (red.). (2003). Podstawowe pojęcia pedagogiczne, Berlin–Szczecin: Wydawnictwo Mater.

Majewski M. (2009). Judaizm – święta i obrzędy. Pakiet edukacyjny, Warszawa: Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego.

Piestrzeniewicz M. (2012). Kultura fizyczna łodzian na przełomie XIX i XX wieku, „Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej”, nr 10, s. 137–152.

Prawda M. (1989). Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (o koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze), „Studia Socjologiczne”, nr 4, s. 81–98.

Rokuszewska-Pawełek A. (1996), Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schützego, „ASK Research&Methods”, nr 1, s. 37–54.

Urbaniak-Zając D. (2005). Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych, [w:] L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (Auto)biografia – Etyka, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP, s. 115–127.

Urbaniak-Zając D., Kos E. (red.). (2013), Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.). (2001), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wiszniewska I. (2014), My, Żydzi z Polski, Warszawa: Czarna Owca.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2023-03-18

Jak cytować

1.
KRAWCZYK, Agnieszka. Wydarzenia przełomowe w życiu bohaterów filmu Cud purymowy. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 18 marzec 2023, T. 26, nr 1, s. 125–148. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2023.1.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 1 (2023): Rodziny wielokulturowe

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Agnieszka Krawczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1232
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pochodzenie żydowskie, struktury procesowe, biografia, praca biograficzna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa