Wydarzenia przełomowe w życiu bohaterów filmu Cud purymowy
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.1.006Słowa kluczowe
pochodzenie żydowskie, struktury procesowe, biografia, praca biograficznaAbstrakt
W niniejszym artykule poddałam analizie losy bohaterów filmu pod tytułem Cud purymowy. Celem prowadzonych analiz jest rekonstrukcja losów bohaterów tego filmu, a także ukazanie przemiany, jaka dokonała się w ich życiu. Struktura artykułu składa się z dwóch części – teoretycznej i analitycznej. We wprowadzeniu przedstawiam rys historyczny święta Purim, czyli najważniejszego święta dla przedstawicieli religii mojżeszowej, zwanego żydowskim karnawałem. W części teoretycznej prezentuję zestawienie zagadnień dotyczących wydarzeń przełomowych w życiu człowieka. Następnie wyjaśniam kwestie dotyczące struktur procesowych w ujęciu Fritza Schützego. W części analitycznej przybliżam losy bohaterów filmu Cud purymowy, czyli rodziców (Jana i Jadwigi) oraz ich syna (Henia). Proces odkrywania swojego pochodzenia stanowi wydarzenie przełomowe zarówno dla życia całej rodziny, jak i dla poszczególnych jej członków. Powoduje to zmiany w ich biografii, co wymaga podjęcia pracy biograficznej. Losy bohaterów interpretowane są w odniesieniu do struktur procesowych wyróżnionych przez Fritza Schützego. Symboliczne znaczenie ma sam tytuł filmu, który odnosi się do święta, w trakcie którego dokonała się przemiana bohaterów z katolików w Żydów. Dwukulturowość rodziny ujawnia się nie jednocześnie, lecz linearnie.
Bibliografia
Bal M. (2012). Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków: Eidos.
Bonisławski R., Podolska J., Spacerownik. Widzew i nie tylko…, bezpłatny dodatek do „Gazety Wyborczej”, 11 X 2007 r.
Borek P. (2016). Święto Purim, „List informacyjno-modlitewny”, nr 2.
Dobrowolska D. (1992). Przebieg życia – fazy – wydarzenia, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 75–85.
Jakob G. (2001). Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 111–126.
Kameraz-Kos N. (1997). Święta i tradycje żydowskie, Warszawa: Cyklady.
Kaźmierska K. (2008). Biografia i pamięć. Na przykładzie pokoleniowego doświadczenia ocalonych z Zagłady, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Kaźmierska K. (2004). Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych, „Przegląd Socjologiczny”, nr 1(53), s. 71–96.
Kłoskowska A. (2005). Kultury narodowe u korzeni, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Koczanowicz L., Nahirny R., Włodarczyk R. (red.). (2005). Narracje – (Auto)biografia – Etyka, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP.
Kos E. (2013). Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych, [w:] D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 91–116.
Lalak D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Lenzen G. (red.). (2003). Podstawowe pojęcia pedagogiczne, Berlin–Szczecin: Wydawnictwo Mater.
Majewski M. (2009). Judaizm – święta i obrzędy. Pakiet edukacyjny, Warszawa: Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego.
Piestrzeniewicz M. (2012). Kultura fizyczna łodzian na przełomie XIX i XX wieku, „Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej”, nr 10, s. 137–152.
Prawda M. (1989). Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (o koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze), „Studia Socjologiczne”, nr 4, s. 81–98.
Rokuszewska-Pawełek A. (1996), Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schützego, „ASK Research&Methods”, nr 1, s. 37–54.
Urbaniak-Zając D. (2005). Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych, [w:] L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (Auto)biografia – Etyka, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP, s. 115–127.
Urbaniak-Zając D., Kos E. (red.). (2013), Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.). (2001), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wiszniewska I. (2014), My, Żydzi z Polski, Warszawa: Czarna Owca.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Agnieszka Krawczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 812
Liczba cytowań: 0