Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Doświadczenie agresji rówieśniczej jako zjawisko niejednorodne. Analiza klas latentnych
  • Strona domowa
  • /
  • Doświadczenie agresji rówieśniczej jako zjawisko niejednorodne. Analiza klas latentnych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 4 (2022): Profilaktyka przemocy dzieci i młodzieży /
  4. Artykuły i Rozprawy

Doświadczenie agresji rówieśniczej jako zjawisko niejednorodne. Analiza klas latentnych

Autor

  • Joanna Frankowiak University of Warmia and Mazury in Olsztyn https://orcid.org/0000-0002-5993-3804
  • Martyna Kotyśko Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0001-6771-5121

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.4.003

Słowa kluczowe

agresja rówieśnicza, adolescenci, analiza klas latentnych, profilaktyka, cyberagresja, agresja tradycyjna

Abstrakt

Agresja jest wpisana w relacje rówieśnicze. Jednak nasilona i realizowana w sposób systematyczny, niesie ze sobą negatywne skutki dla prawidłowego rozwoju psychospołecznego. Głównym celem badań było wyłonienie wśród uczniów klas ze względu na podobieństwo w zakresie doświadczania poszczególnych form i przejawów agresji rówieśniczej. Dane zgromadzono za pomocą autorskiego kwestionariusza, z którego do analizy użyto 10 pytań tworzących wskaźniki doświadczanej agresji (pięć form, po dwa przejawy). W badaniu wzięło udział 1050 uczniów gimnazjum (po 525 chłopców i dziewcząt) w wieku 13 i 14 lat. Uczniowie najczęściej doświadczali agresji werbalnej i relacyjnej, a najrzadziej przejawów agresji seksualnej. Chłopcy częściej informowali o doświadczaniu agresji fizycznej i werbalnej (bycie wyzywanym), a dziewczęta o doświadczeniu plotkowania na swój temat i cyberagresji (obraźliwe komentarze). Wykorzystując Analizę Klas Latentnych, poddano analizie model z sześcioma klasami: Wszystkie wskaźniki niskie, Wysoka werbalna i relacyjna, Wysoka fizyczna i werbalna, Wysokie wszystkie poza seksualną, Wysokie wszystkie wskaźniki oraz Wysoka seksualna, cyber i relacyjna. Uzyskane rezultaty pokazują, że zjawisko agresji rówieśniczej nie jest homogeniczne, a projektowanie działań profilaktycznych powinno uwzględniać specyfikę doświadczeń jej ofiar.

Bibliografia

Arango A., Opperman K.J., Gipson P.Y., King C.A. (2016). “Suicidal Ideation and Suicide Attempts Among Youth Who Report Bully Victimization, Bully Perpetration and/or Low Social Connectedness,” Journal of Adolescence, vol. 51, no. 1, pp. 19–29, doi:10.1016/j.adolescence.2016.05.003

Arango C., Díaz-Caneja C.M., McGorry P.D., Rapoport J., Sommer I.E., Vorstman J.A., … Carpenter W. (2018). “Preventive Strategies for Mental Health,” The Lancet Psychiatry, vol. 5, no. 7, pp. 591–604. doi:10.1016/S2215-0366(18)30057-9

Ashrafi A., Feng C.X., Neudorf C., Alphonsus K.B. (2020). “Bullying Victimization among Preadolescents in a Community-based Sample in Canada: A Latent Class Analysis,” BMC Research Notes, vol. 13, no. 1, pp. 138, doi:10.1186/s13104-020-04989-4

Baron R.A., Richardson D.R. (1994). Human Aggression, 2nd ed., New York: Plenum Press.

Basile K.C., DeGue S., Jones K., Freire K., Dills J., Smith S.G., Raiford J.L. (2016). STOP SV: A Technical Package to Prevent Sexual Violence, Atlanta: National Center for Injury Prevention and Control, Centers for Disease Control and Prevention.

Bergman L.R., Wångby M. (2014). “The Person-oriented Approach: A Short Theoretical and Practical Guide,” Eesti Haridusteaduste Ajakiri. Estonian Journal of Education, vol. 2, no. 1, pp. 29–49, doi:10.12697/eha.2014.2.1.02b

Björkqvist K. (2018). “Gender Differences in Aggression,” Current Opinion in Psychology, vol. 19, pp. 39–42. doi:10.1016/j.copsyc.2017.03.030

Bradshaw C.P., Waasdorp T.E., O’Brennan L.M. (2013). “A Latent Class Approach to Examining Forms of Peer Victimization,” Journal of Educational Psychology, vol. 105, no. 3, pp. 839–849, doi:10.1037/a0032091

Chadwick S. (2014). Impacts of Cyberbullying, Building Social and Emotional Resilience in Schools, Cham–Heidelberg–New York–Dordrecht–London: Springer.

Chung J.Y., Lee S. (2020). „Are Bully-victims Homogeneous? Latent Class Analysis on School Bullying,” Children and Youth Services Review, vol. 112, 104922, doi:10.1016/j.childyouth.2020.104922

Coyle S., Cipra A., Rueger S.Y. (2021). “Bullying Types and Roles in Early Adolescence: Latent Classes of Perpetrators and Victims,” Journal of School Psychology, vol. 89, pp. 51–71, doi:10.1016/j.jsp.2021.09.003

David-Ferdon C., Vivolo-Kantor A.M., Dahlberg L.L., Marshall K.J., Rainford N., Hall J.E. (2016). A Comprehensive Technical Package for the Prevention of Youth Violence and Associated Risk Behaviors, Atlanta: National Center for Injury Prevention and Control, Centers for Disease Control and Prevention.

Faris R., Ennett S. (2012). “Adolescent Aggression: The Role of Peer Group Status Motives, Peer Aggression, and Group Characteristics,” Social Networks, vol. 34, no. 4, pp. 371–378, doi:10.1016/j.socnet.2010.06.003

Fraguas D., Díaz-Caneja C.M., Ayora M., Durán-Cutilla M., Abregú-Crespo R., Ezquiaga-Bravo I., … Arango C. (2021). “Assessment of School Anti-Bullying Interventions: A Meta-analysis of Randomized Clinical Trials,” JAMA Pediatrics, vol. 175, no. 1, pp. 44–55, doi:10.1001/jamapediatrics.2020.3541

Frankowiak J. (2017). “W drodze do wsparcia szkół w optymalizacji działań w zakresie przeciwdziałania przemocy rówieśniczej,” Przegląd Pedagogiczny, vol. 1, pp. 155–170, doi:10.34767/PP.2017.01.11

Frankowiak J. (2018). “Cyberagresja wśród adolescentów – skala, charakter, uwarunkowania,” Studia z Teorii Wychowania, vol. 9, no. 4, pp. 237–257.

Frankowiak J. (2020). “Agresja werbalna w kontekście innych zachowań problemowych adolescentów,” Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, vol. 42, no. 2, pp. 445–454, doi:10.34766/fetr.v42i2.271

Hamm M.P., Newton A.S., Chisholm A., Shulhan J., Milne A., Sundar P., … Hartling L. (2015). “Prevalence and Effect of Cyberbullying on Children and Young People: A Scoping Review of Social Media Studies,” JAMA Pediatrics, vol. 169, no. 8, pp. 770–777, doi:10.1001/jamapediatrics.2015.0944

Joseph S., Stockton H. (2018). “The Multidimensional Peer Victimization Scale: A Systematic Review,” Aggression and Violent Behavior, vol. 42, pp. 96–114, doi:10.1016/j.avb.2018.07.009

Kaltiala-Heino R., Savioja H., Fröjd S., Marttunen M. (2018). “Experiences of Sexual Harassment Are Associated With the Sexual Behavior of 14- to 18-year-old Adolescents,” Child Abuse & Neglect, vol. 77, pp. 46–57, doi:10.1016/j.chiabu.2017.12.014

Kennedy R.S. (2020a). “A Meta-analysis of the Outcomes of Bullying Prevention Programs on Subtypes of Traditional Bullying Victimization: Verbal, Relational, and Physical,” Aggression and Violent Behavior, vol. 55, 101485, doi:10.1016/j.avb.2020.101485

Kennedy R.S. (2020b). “Gender Differences in Outcomes of Bullying Prevention Programs: A Meta-Analysis,” Children and Youth Services Review, vol. 119, 105506, doi:10.1016/j.childyouth.2020.105506

Lanza S.T., Rhoades B.L. (2013). “Latent Class Analysis: An Alternative Perspective on Subgroup Analysis in Prevention and Treatment,” Prevention Science, vol. 14, no. 2, pp. 157–168, doi:10.1007/s11121-011-0201-1

Linzer D.A., Lewis J.B. (2011). “poLCA: An R Package for Polytomous Variable Latent Class Analysis,” Journal of Statistical Software, vol. 42, no. 10, pp. 1–29, doi:10.18637/jss.v042.i10

Liu J., Guo S., Weissman R., Liu H. (2020). „Investigating Factors Associated With Bullying Utilizing Latent Class Analysis among Adolescents,” School Psychology International, vol. 42, no. 1, pp. 11–32. doi:10.1177/0143034320967061

Longobardi C., Prino L.E., Fabris M.A., Settanni M. (2019). “Violence in School: An Investigation of Physical, Psychological, and Sexual Victimization Reported by Italian Adolescents,” Journal of School Violence, vol. 18, no. 1, pp. 49–61, doi:10.1080/15388220.2017.1387128

Lundh L.-G., Daukantaité D., Wångby-Lundh M. (2014). “Direct and Indirect Aggression and Victimization in Adolescents—Associations With the Development of Psychological Difficulties,” BMC Psychology, vol. 2, no. 1, 43, doi:10.1186/s40359-014-0043-2

McMaster L.E., Connolly J., Pepler D., Craig W.M. (2002). “Peer to Peer Sexual Harassment in Early Adolescence: A Developmental Perspective,” Development and Psychopathology, vol. 14, no. 1, pp. 91–105, doi:10.1017/S0954579402001050

Muthén L.K., Muthén B.O. (2007). “Re: What Is a Good Value of Entropy. [Online comment]”, Retrieved from http://www.statmodel.com/discussion/messages/13/2562.html?1237580237

Nylund K., Bellmore A., Nishina A., Graham S. (2007). “Subtypes, Severity, and Structural Stability of Peer Victimization: What Does Latent Class Analysis Say?” Child Development, vol. 78, no. 6, pp. 1706–1722, doi:10.1111/j.1467-8624.2007.01097.x

Olweus D. (1978). Aggression in Schools: Bullies and Whipping Boys, Washington (DC): Hemisphere.

Olweus D. (2013). “School Bullying: Development and Some Important Challenges,” Annual Review of Clinical Psychology, vol. 9, no. 1, pp. 751–780, doi:10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516

Ortega R., Sánchez V., Ortega-Rivera J., Nocentini A., Menesini E. (2010). “Peer Sexual Harassment in Adolescent Girls: A Cross-national Study (Spain-Italy),” International Journal of Clinical and Health Psychology, vol. 10, no. 2, pp. 245–264.

Poszwa K., Myślińska D. (2020). „Analiza zjawiska przemocy rówieśniczej – teoria i badania własne,” Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, vol. 19, no. 4, pp. 12–25.

Pyżalski J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Pyżalski J. (2015). “Przemoc rówieśnicza w szkole – badania retrospektywne studentów pedagogiki,” Studia Edukacyjne, vol. 34, pp. 177–196.

R Core Team (2022). R: A language and environment for statistical computing: R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. Retrieved from https://www.R-project.org/

Rivers I., Poteat V.P., Noret N., Ashurst N. (2009). “Observing Bullying at Achool: The Mental Health Implications of Witness Status,” School Psychology Quarterly, vol. 24, no. 4, pp. 211–223, doi:10.1037/a0018164

Salmivalli C. (2010). “Bullying and the Peer Group: A Review,” Aggression and Violent Behavior, vol. 15, no. 2, pp. 112–120, doi:10.1016/j.avb.2009.08.007

Skrzypiec G., Alinsug E., Nasiruddin U.A., Andreou E., Brighi A., Didaskalou E., … Yang C.-C. (2018). “Self-reported Harm of Adolescent Peer Aggression in Three World Regions,” Child Abuse & Neglect, vol. 85, pp. 101–117. doi:10.1016/j.chiabu.2018.07.030

Twardowska-Staszek E., Zych I. (2019). “Bullying i cyberbullying wśród dzieci i młodzieży. Analiza porównawcza wyników badań prowadzonych w Polsce i Hiszpanii. Wyzwania dla profilaktyki,” Studia Paedagogica Ignatiana, vol. 22, no. 3, pp. 115–137, doi:10.12775/SPI.2019.3.006

Twardowska-Staszek E., Zych I., Ortega-Ruiz R. (2018). “Bullying and Cyberbullying in Polish Elementary and Middle Schools: Validation of Questionnaires and Nature of the Phenomena,” Children and Youth Services Review, vol. 95, pp. 217–225, doi:10.1016/j.childyouth.2018.10.045

Ulubas-Varpula I.Z., Björkqvist K. (2021). “Peer Aggression and Sexual Harassment among Young Adolescents in a School Context: A Comparative Study between Finland and Turkey,” International Journal of Educational Psychology, vol. 10, no. 3, pp. 199–221, doi:10.17583/ijep.6853

Vega-Gea E., Ortega-Ruiz R., Sánchez V. (2016). “Peer Sexual Harassment in Adolescence: Dimensions of the Sexual Harassment Survey in Boys and Girls,” International Journal of Clinical and Health Psychology, vol. 16, no. 1, pp. 47–57, doi:10.1016/j.ijchp.2015.08.002

Volk A.A., Craig W., Boyce W., King M. (2006). “Adolescent Risk Correlates of Bullying and Different Types of Victimization,” International Journal of Adolescent Medicine and Health, vol. 18, no. 4, pp. 575–586, doi:10.1515/IJAMH.2006.18.4.575

Volk A.A., Veenstra R., Espelage D.L. (2017). “So You Want to Study Bullying? Recommendations to Enhance the Validity, Transparency, and Compatibility of Bullying Research,” Aggression and Violent Behavior, vol. 36, pp. 34–43, doi:10.1016/j.avb.2017.07.003

Várnai D.E., Malinowska-Cieślik M., Madarasová Gecková A., Csémy L., Horváth Z. (2022). “Do Neighbors Have More Peaceful Students? Youth Violence Profiles among Adolescents in the Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia,” International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 19, no. 13, 7964, doi:10.3390/ijerph19137964

Waasdorp T.E., Bradshaw C.P. (2015). “The Overlap Between Cyberbullying and Traditional Bullying,” Journal of Adolescent Health, vol. 56, no. 5, pp. 483–488, doi:10.1016/j.jadohealth.2014.12.002

Wang S., Zhang W., Li D., Yu C., Zhen S., Huang S. (2015). “Forms of Aggression, Peer Relationships, and Relational Victimization among Chinese Adolescent Girls and Boys: Roles of Prosocial Behavior,” Frontiers in Psychology, vol. 6, 1264, doi:10.3389/fpsyg.2015.01264

Wyckoff J.P., Kirkpatrick L.A. (2016). “Direct and Indirect Aggression Tactics as a Function of Domain-specific Self-esteem,” Personality and Individual Differences, vol. 92, pp. 135–142, doi:10.1016/j.paid.2015.12.038

Zych I., Beltrán-Catalán M., Ortega-Ruiz R., Llorent V.J. (2018). “Social and Emotional Competencies in Adolescents Involved in Different Bullying and Cyberbullying Roles,” Revista de psicodidáctica, vol. 23, no. 2, pp. 86–93, doi:10.1016/j.psicoe.2017.12.001

Netography

https://dictionary.apa.org/violence [accessed: 10.08.2022].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

1.
FRANKOWIAK, Joanna & KOTYŚKO, Martyna. Doświadczenie agresji rówieśniczej jako zjawisko niejednorodne. Analiza klas latentnych. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 15 grudzień 2022, T. 25, nr 4, s. 45–66. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.4.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 4 (2022): Profilaktyka przemocy dzieci i młodzieży

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Joanna Frankowiak, Martyna Kotyśko

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 417
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

agresja rówieśnicza, adolescenci, analiza klas latentnych, profilaktyka, cyberagresja, agresja tradycyjna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa